آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

نماینده مجلس: سال آینده وضعیتی خوبی از لحاظ اقتصادی نخواهیم داشت



جلال محمودزاده،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با بیان اینکه سال آینده وضعیتی خوبی از لحاظ اقتصادی نخواهیم داشت، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جبران آن با مبالغ ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومانی است درحالی که این مبلغ حتی جوابگوی گرانی نان هم نخواهد بود.

به گزارش شفقنا، جلال محمودزاده در خصوص چالش‌های حل معضلات اقتصادی جامعه، اظهار کرد: کار دولت‌ها همیشه به صورت آزمون و خطا بوده است و با برنامه حرکت نمی‌کنند؛ حتی بودجه‌ای که ارائه می‌دهند بر اساس آمایش سرزمینی صورت نمی‌گیرد و در نهایت بودجه به مناطق محروم خیلی کمتر می‌رسد؛ همچنین برنامه‌ریزی ها هم واقعی نیست و بیشتر روی کاغذ باقی می ماند؛ به عنوان مثال در بودجه امسال، ساخت ۱ میلیون مسکن پیش بینی شده که به نظر من ۵۰ درصد هم محقق نخواهد شد.

 

درآمد اصناف به یک سوم کاهش یافته است

او در ادامه افزود: ایجاد ۱ میلیون شغل جدید هم با توجه به بحث درآمدی و افزایش ۶۴ درصدی مالیات، خیلی امکان پذیر نیست. ما با بیماری کرونا و تحریم ها مواجه هستیم که باعث شده درآمد بیشتر اصناف به یک سوم کاهش یابد؛ پس دولت در اخذ مالیات با مشکل مواجه خواهد بود.

 

تبعات منفی افزایش ۶۴ درصدی مالیات بر معیشت مردم

محمود زاده تصریح کرد: افزایش ۶۴ درصدی مالیات، حذف یارانه نان و دارو و نهاده‌های دامی قطعا مشکلاتی را برای معیشت مردم ایجاد خواهد کرد. برای دارو هنوز در جداول بودجه، رقمی را مشخص نکردند. یارانه بخش های مختلفی از جمله شیلات را هم در بودجه حذف کردند؛ افزایش حقوق را متوسط ۱۰ درصد درنظر گرفتند که خیلی کم است و درحالی که اعلام کردند کل بودجه هزینه‌ای و عمرانی کشور، ۲۶ درصد افزایش داشته است، اما با تورم بالای ۴۰ درصدی، در اصل این بوجه کاهش هم داشته است. همچنین اعتبارات تعدادی از پروژه‌های مهم مثل اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع و مبارزه با آفات دامی و بیماری های مشترک را هم قطع کردند.

 

کاهش ۲۰ درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص صندوق توسعه ملی گفت: طبق قانون باید۴۰ درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود اما ۲۰ درصد آن را حذف کردند. درآمدها را هم واقعی ندیدند به عنوان مثال میزان فروش نفت را ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز مشخص کردند که با این وضع اصلا امکان پذیر نیست و قیر راه‌های روستایی و بین شهری و قیر مورد نیاز نوسازی مدارس را از محل فروش مازاد نفت اعلام کردند درحالی که ما ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه هم نمی توانیم بفروشیم پس فروش مازاد از کجا بیاوریم که راه های روستایی و مدارس را نوسازی کنیم.

 

بازگشت ارز حاصل از صادرات با وجود تحریم ها امکان پذیر نیست

محمود زاده ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی را اگر یکباره حذف کنند، نهاده های دامی به شدت گران شده و در همه مسایل مثل حمل و نقل و سایر بخش‌ها هم تاثیر خواهد شد و با این وضعیت قیمت مرغ به بالای ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان خواهد رسید؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه اختصاص مشوق های صادراتی بخش کشاورزی را منوط به بازگشت ارز صادراتی به کشور کردند، اما با توجه به تحریم و مشکلات مربوط به بازگشت ارز به کشور از طریق بانک ها، این سیاست عملا با مشکل مواجه می‌شود؛ لذا صادرات محصولات کشاورزی با این قانونی که در بودجه دیدند، کاهش پیدا می‌کند.

 

مبلغی که دولت برای جبران حذف ترجیحی در نظر گرفته جوابگوی گرانی نان هم نیست

نماینده مردم مهاباد در مجلس خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی، ۲ اثر در بازار دارد که یکی اثر واقعی است که ۴۰ درصد باعث افزایش قیمت‌ها می شود و اثر دوم، روانی است که ۲۰ درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین سال آینده وضعیتی خوبی از لحاظ اقتصادی نخواهیم داشت و قطعا دولت با مشکلات زیادی از نظر اجتماعی و اعتراضات عمومی مواجه خواهد بود. چراکه یکی از برنامه‌های اصلی دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جبران آن با مبالغ ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان است درحالی که این مبلغ حتی جوابگوی گرانی نان هم نیست و به نظرم در چند ماه اول سال آینده مشخص خواهد شد که بخش‌های زیادی از لایحه بودجه قابلیت تحقق ندارد و بخش زیادی از پروژه ها هم نیمه تمام خواهد ماند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------