آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

مراقب حساب بانکی خود باشید؛ رمز پویا هم هک می شود



رمزپویا،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
گزارش های اخیر پلیس فتا حاکی از افزایش دوباره برداشت های غیر مجاز از حساب های کاربران به رغم فعال بودن رمز پویا است. کارشناسان بر این باورند، رمز پویا تا حدودی کارکرد خود را از دست داده و تنها راه مقابله با این نوع کلاهبرداری ها آگاهی و احتیاط مردم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق اعلام بانک مرکزی استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف از ابتدای دی ماه سال ۹۸ آغاز شد و تمامی دارندگان کارت‌های بانکی باید از رمز دوم یکبار مصرف که در ایران با نام رمز پویا شناخته می شود، برای خریدهای اینترنتی خود استفاده کنند. افزایش امنیت تراکنش‌های بانکی یکی از اصلی ترین اهداف رمز دوم عنوان می شود. 

 

بالا بودن نرخ استفاده از کارت، بصورت غیر حضوری همچون درگاه‌های پرداخت اینترنتی، افزایش امنیت این نوع تراکنش‌ها را ضروری کرده است. بانک‌ها نیز رمز دوم را راهی برای جلب اعتماد مشتریان خود و بهترین راهکار برای تامین امنیت اطلاعات حساب بانکی آن‌ها به ویژه اطلاعات مربوط به کارت بانکی مشتریان‌ خود می دانند.

 

اما رمز پویا تا چه اندازه توانسته از این کلاهبرداری ها جلوگیری کند؟

پلیس  فتا در سال ۹۷ اعلام کرد که ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش مهمی از آن‌ها به خاطر ناآگاهی مردمی بوده تشکل ‌شده است، آن ها این مسئله را به نبود ساختار رمز یکبار مصرف کارت های عابر بانک در ایران عنوان کرده که با استفاده از آن کلاهبرداران توانستند صدها میلیون تومان پول کلاهبرداری کنند. 

 

حالا پس از تقریبا دو سال از اجرای رمز پویا، پلیس فتا همچنان برداشت غیر مجاز را در صدر تخلفات جرایم اینترنتی بیشتر استان های کشور اعلام می کند. 

 

از جمله این استان ها که به تازگی نسبت به افزایش این نوع کلاهبرداری اقتصادی هشدار داده، استان اصفهان است.

 

پلیس فتا استان اصفهان خبر داده است: به طور کم سابقه ای روزانه بیش از یکصد گزارش از این نوع کلاهبرداری در سامانه پلیس این استان به ثبت می‌رسد.

 

به گفته پلیس فتا؛ کلاهبرداری اینترنتی برداشت غیر مجاز از حساب مردم با شگرد پیام‌های جعلی در  حال افزایش است و در یک روز  تماس های زیادی توسط مردم با پلیس فتا در خصوص اینگونه سرقت ها ثبت‌ می شود.

 

چگونه با وجود رمز پویا برداشت غیرمجاز اتفاق می افتد؟

روش کار کلاهبرداران به این شکل است، آن ها با هک پیامک‌های تلفن همراه، رمز پویا حساب‌های بانکی شما را در هنگام خرید اینترنتی در اختیار می گیرند و تخلیه حساب انجام می‌شود، به این ترتیب کارکرد رمز پویا کاهش می‌یابد.

 

برای کاهش خطر کلاهبردای چه باید کرد؟ 

کارشناسان معتقدند؛ رایج‌ترین کلاهبرداری با روش فیشینگ یا جعل صفحات اینترنتی و معمولا تحت عنوان خرید نرم افزار، فیلترشکن، ثبت نام‌های اینترنتی و ...  رخ می‌دهد. لازم است که، سایت جعلی از درگاه اصلی شناسایی شود، به این ترتیب که پس از اینکه افراد به تارنماها وارد می‌شوند به درگاه‌های جعلی بانک هدایت شده و اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند و آنها هم در فرصتی مناسب اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب افراد می‌کنند.

 

از این رو توصیه می شود؛ همواره برای ورود به سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی یا برای دریافت خدمات ادارات دولتی به وب‌سایت های معتبر و مربوط به آنان مراجعه شود.

 

 همچنین توصیه می شود، حتماً از سایت‌های مجاز که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند خرید کنند و توجه داشته باشند که آدرس اینترنتی درگاه‌های پرداخت حتماً باید با عبارت HTTPS شروع شده باشد.

 

علاوه بر آن توجه داشته باشید، کد امنیتی بایستی با هر بار رفرش کردن تغییر کند که در غیراین صورت این درگاه جعلی بوده و صاحب آن قصد کلاهبرداری دارد.

 

آگاهی و احتیاط شما محکمترین سد در قبال کلاهبرداران است. آگاهی از اصالت سایتی که به آن مراجعه می کنید و نحوه تست اصلالت آن کمک بزرگی برای کاهش این نوع از کلاهبرداری ها است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------