آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

قیمت جهانی طلا افزایش یافت/ تبعات اقتصادی حمله روسیه به اوکراین



قیمت طلا،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۹ درصد افزایش به ۱۹۱۳ دلار و ۲۳ سنت رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که سرمایه گذاران نگران از جنگ اوکراین و تحریم های جدید غرب علیه روسیه برای سرمایه گذاری امن به بازار طلا پناه برده اند، قیمت فلز زرد روز جمعه شاهد افزایش بود.

 

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.49 درصد افزایش به 1913 دلار و 23 سنت رسید. دیروز و به دنبال اعلام خبر حمله روسیه به اوکراین قیمت طلا شاهد جهش بیش از 3 درصدی بود و به بالاترین رقم از سپتامبر 2020 یعنی 1973 دلار و 96 سنت رسید اما در معاملات بعدی شاهد افت بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.57 درصد کاهش به 1915 دلار و 30 سنت رسید.

 

روز جمعه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین وعده داد که همزمان با درگیری نیروهای اوکراینی با نیروهای روسی در اوکراین بماند. این در حالی است که نیروهای روسی در بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم در حال پیشروی به سمت کیف هستند.

 

روز پنجشنبه و با افزایش نگرانی ها از تحریم روسیه که می تواند موجب اختلال در عرضه انرژی شود قیمت کالاهای خام شاهد جهش بود.

 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دیروز با هدف محدود کردن مبادلات مالی روسیه به ارزهای معتبر جهانی چند بانک و شرکت و دولتی این کشور را تحریم کرد.

 

قیمت فلز پالادیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 28 درصد رشد داشته در حالی که قیمت طلا حدود 4.5 درصد افزایش یافته است. شرکت نورنیکل روسیه از تولیدکنندگان عمده پالادیوم و پلاتین در جهان به شمار می رود.

 

قیمت نقره هم امروز با نیم درصد افزایش به 24 دلار و 33 سنت رسید در حالی که قیمت پلاتین با 0.4 درصد افزایش به 1061 دلار و 40 سنت رسید.

 

***

 

تبعات اقتصادی حمله روسیه به اوکراین

روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی که روز گذشته منتشر کرد، ادعا کرده که حمله روسیه به اوکراین تبعات اقتصادی زیادی برای سراسر جهان، از جمله خود آمریکا خواهد داشت. به عقیده نویسندگان این یادداشت؛ یکی از پیامدهای این حمله افزایش قیمت نفت و مواد غذایی خواهد بود، آن‌هم در شرایطی که این روزها اقتصاد سراسر جهان با تورم بالایی دست و پنجه نرم می‌کند- و آغاز جنگ می‌تواند نفت ۱۲۰ دلاری را گران‌تر و تورم ۹ درصدی را بیشتر کرده و نارضایتی مردم را افزایش دهد.

 

به گزارش شفقنا، یادداشت نیویورک‌تایمز که به قلم جینا اسمیالک و آنا سوانسون به رشته تحریر درآمده؛ با تاکید بر پیامد‌های اقتصادی حمله روسیه به اوکراین برای تمام کشورهای جهان آغاز می‌شود. جنگی که در صورت حمله اقتصادی مقابله‌جویانه غرب به روسیه و تحریم این کشور، حتی برای خود آمریکا- به عنوان تحریم‌کننده اصلی روسیه- نیز تبعات اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت- که از شماری از مهم‌ترین پیامدهایش می‌توان به تشدید بی‌ثباتی و بی‌اطمینانی، افزایش قیمت گاز و مواد غذایی و در نتیجه افزایش تورم و البته تلاطم بیشتر بازار‌های کالا‌ اشاره کرد.

 

نویسندگان با تاکید بر نقش و جایگاه روسیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده نفت و گاز طبیعی؛ به تاثیر مستقیم جنگ و درگیری‌های ژئوپولیتیکی در افزایش قیمت نفت و گاز اشاره کرده و در ادامه نیز با تاکید مجدد بر توقع روسیه مبنی بر کارکردهای مثبت اقتصادی حمله روسیه به اوکراین- از این نظر- مدعی شده‌اند که حتی احتمال آغاز جنگ در اوکراین هم در هفته‌های اخیر باعث افزایش شدید قیمت‌های حامل‌های انرژی به خصوص این دو محصول شده بود، چه رسد به آغاز واقعی جنگ که قطعا به نفع روسیه تمام خواهد شد- که یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز است.

 

در ادامه یادداشت؛ یکی دیگر از اهرم‌های فشار روسیه بر اروپا- و به دنبال آن بر آمریکا- مورد اشاره قرار گرفته است:

 

روسیه هم‌چنین علاوه بر نفت و گاز، بزرگ‌ترین صادرکننده گندم دنیا نیز هست و به خصوص اروپا عمده مواد غذایی مورد نیاز خود را از این کشور تامین می‌کند. در این میان اگر چه آمریکا واردات مستقیم زیادی از روسیه ندارد، اما درگیری اقتصادی این کشور با اروپا بر آمریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت. از جمله در زمینه افزایش تورم- که در نتیجه نقش و تاثیر جنگ بر رکود کالا‌ها می‌تواند به وجود آید.

 

به گویشی بهتر؛ رکود کالایی که در نتیجه حمله روسیه به اوکراین می‌تواند پیش آید، تاثیرات مخربی در زمینه افزایش تورم می‌تواند داشته باشد. به این شکل که این جنگ با افزایش قیمت مواد خام و کالا‌ها، تورم را در را در بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایالات متحده بیشتر خواهد کرد- و در شرایطی که این کشورها به خودی خود نیز در ماه‌های اخیر تورم بالایی را تجربه می‌کردند، این امر برای اقتصاد این کشورها تحمل‌ناپذیر می‌تواند باشد.

 

به عقیده نیویورک‌تایمز؛ آغاز جنگ و بروز ناآرامی در جهان از نظر ایجاد هول و هراس و وحشت در مصرف‌کنندگان- به خصوص مصرف‌کنندگان آمریکایی- نیز می‌تواند پیامدهایی در زمینه اقتصادی به همراه داشته باشد. به این صورت که تجربه نشان می‌دهد وحشت عمومی همواره در جوامع مختلف باعث اتخاذ تصمیماتی مبنی بر کاهش هزینه‌ها و سایر فعالیت‌های اقتصادی شده- و هیچ نوع شواهدی در دست نیست که نشان دهد این بار ممکن است نتیجه دیگری از درگیری در اروپا حاصل آید. اتفاقی که در صورت وقوع برای دولت بایدن مشکل‌ساز خواهد شد- و حداقل این که کار دولت فدرال را که قصد دارد از ماه مارس نرخ بهره را بیشتر کند، دشوار خواهد کرد.

 

این موضوعی است که بانک‌های مرکزی نیز بر آن تاکید دارند و عقیده دارند که ریسک‌های ژئوپولیتیکی به احتمال زیاد موجب کاهش عرضه و در عین حال افزایش قیمت انواع حامل‌های انرژی خواهند شد- که این امر می‌تواند چشم‌انداز رشد و بهبود اقتصادی جهان را نیز با مخاطره مواجه کند.

 

البته بانک‌های مرکزی و حتی کارشناسان مستقل اقتصادی و مالی جهان در زمینه اندازه و شدت تبعات بالقوه بحران اوکراین به اجماع نرسیده‌اند- و بر این باورند که تعیین قطعی میزان تبعات اقتصادی حمله روسیه به اوکراین نیازمند مشخص شدن دامنه درگیری در منطقه است. با این حال کتمان نمی‌توان کرد که یک درگیری و بحران جهانی روند بهبود اقتصادی را- که در دو سال اخیر به شدت تحت تاثیر کرونا بوده- به تاخیر خواهد انداخت.

 

در ادامه یادداشت از قول موریس ابستفلد، کارشناس ارشد موسسه اقتصادی پترسون، درباره تبعات بالقوه بحران اوکراین می‌خوانیم: «این جنگ در آمریکا سطح‌ بی‌ثباتی و بی‌اطمینانی را افزایش خواهد داد- که می‌تواند برای خانوارده‌ها و شرکت‌ها منفی باشد. البته کتمان نمی‌توان کرد که تاثیر این موضوع در اروپا شدیدتر از آمریکا خواهد بود».

 

این کارشناس با تاکید بر این که «تبعات اصلی بحران اوکراین در زمینه نفت و گاز احساس خواهد شد»، می‌گوید: روسیه با تولید ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز- که ۱۰ درصد تقاضای جهانی را شامل می‌شود- نقش مهمی در بازار انرژی جهان دارد. این کشور بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز طبیعی اروپا نیز هست- که این جایگاه، پیامدهای عظیم اقتصادی این بحران را محسوس‌تر و ملموس‌تر پیش چشم می‌آورد.

 

البته اثرات تورمی درگیری روسیه منحصر به نفت نیست. اگر این موضوع را مد نظر قرار دهیم که اوکراین یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان اورانیوم، تیتانیوم، سنگ آهن، فولاد و آمونیاک- و البته صاحب بیشترین زمین‌های قابل کشت در اروپا- است؛ تبعات بالقوه جنگ در این کشور بهتر مشخص می‌شود.

 

این موضوعی است که کریستین بوگمنز، اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول نیز بر آن تاکید دارد و می‌گوید که درگیری روسیه و اوکراین قیمت‌های مواد غذایی را در سراسر جهان افزایش خواهد داد.

 

او با اشاره به این که «روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد از صادرات جهانی گندم، جو، ذرت و دانه‌های گیاهی را بر عهده دارند» می‌گوید که «تشدید درگیری می‌تواند منجر به قطع چرخه تولید این محصولات و البته آسیب‌های قابل توجه به صنعت حمل و نقل این محصولات شود. علاوه بر این؛ اعمال تحریم از سوی کشور‌های زیاد بر محصولات غذایی روسیه نیز می‌تواند با کاهش عرضه جهانی باعث افزایش قیمت مواد غذایی شود».

 

***

 

فعالیت و تولید شرکتهای خارجی در اوکراین فلج شد

شرکتهایی نظیر دخانیات ژاپن و تولیدکننده نوشابه کوکاکولا روز پنج شنبه در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، کارخانه هایشان را تعطیل کردند در حالی که شرکتهایی مانند UPS و فدکس خدمات مربوط به اوکراین را معلق کردند.

 

به گزارش ایسنا، با آغاز حملات نیروهای روسیه در ساعات ابتدایی روز پنج شنبه، اوکراین مرزهای هوایی خود را بست و ایرلاین "ویز ایر" را که در تلاش برای تخلیه کارکنان و خانواده هایشان از اوکراین بودند با مشکل روبرو کرد و چهار هواپیمای این شرکت در کی یف و لووف زمین گیر شدند.

 

شرکتهای زیادی که در روسیه فعالیت دارند، منتظر شفافیت بیشتر درباره تحریمهای غربی و ارزیابی تاثیر تحریمهای اعلام شده هستند. واشنگتن روز پنج شنبه موج جدیدی از تحریمها را علیه روسیه اعلام کرد که تجارت این کشور با استفاده از ارزهای بزرگ را هدف می گیرد و همزمان تحریمهایی علیه بانکها و شرکتهای دولتی روسیه و شرکت سازنده خط لوله گازی نورد استریم ۲ را اعلام کرد.

 

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی اعلام کرد بروکسل دسترسی روسیه به فناوریها و بازارهای کلیدی را مسدود خواهد کرد.

 

شرکت کوکاکولا اچ بی سی اعلام کرد برنامه های اضطراری این شرکت که شامل تعطیلی کارخانه تولید نوشابه است، به اجرا درآمده است. شرکت دخانیات ژاپن هم یک کارخانه سیگار در کرمنچوک را تعطیل کرد.

 

شرکت قطعه سازی ژاپنی سومیتومو الکتریک اینداستریز که حدود شش هزار نفر را در اوکراین به خدمت گرفته است، فعالیت یکی از کارخانه هایش را از روز جمعه متوقف کرد. سخنگوی این شرکت به رویترز گفت: مشغول صحبت با مشتریان درباره جایگزین کردن قطعات از مناطق دیگر هستیم.

 

غول کشتیرانی جهانی مرسک ورود به بنادر اوکراین را تا پایان فوریه متوقف کرد و دفتر اصلی خود در اودسا واقع در منطقه دریای بالتیک را تعطیل کرد. شرکت باری دانمارکی دی اس وی هم اعلام کرد فعالیتهایش در اوکراین را متوقف می کند.

 

رگولاتور هواپیمایی اروپا هشدار ایمنی که در پی حمله نظامی روسیه صادر کرده بود را تشدید و به ایرلاینها توصیه کرد در زمان پرواز در بخشهایی از فضای هوایی روسی که توسط مراکز منطقه ای در مسکو و روستوف کنترل می شوند، احتیاط کنند.

 

ارزش سهام شرکت "یونی پر" آلمان که منافع قابل توجهی در روسیه داشته و یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه خط لوله گازی معلق شده نورد استریم ۲ دارد، روز پنج شنبه ریزش کرد. شرکت فورتوم فنلاند که سهامدار بزرگ این شرکت است هم بی نصیب نماند. شرکت فورتوم اعلام کرد دو شرکت به اتفاق هم ۱۲ نیروگاه و ۷۰۰۰ نیروی کار در روسیه دارند اما به دلیل این که تولید انرژی تحریم نشده است، فعالیتهای آنها مستقیما آسیب نمی بیند.

 

شرکت وینترزهال دیا که یکی دیگر از حامیان مالی نورد استریم ۲ بود اعلام کرد این حقیقت که تعلیق پروژه مذکور به دلایل سیاسی بود به معنای آن است که اپراتورش می تواند درخواست خسارت کند.

 

ارزش سهام شرکت شیمیایی آلمانی باسف که به همراه گروه سرمایه گذاری "لتر وان" میخائیل فریدمن، میلیاردر روسی، مالکان وینترزهال و یکی دیگر از حامیان مالی نورد استریم ۲ است و شرکت انژی نزول کردند.

 

لویدز که بزرگترین بانک انگلیس است هشدار داد برای حملات سایبری از سوی روسیه به حالت آماده باش درآمده است و بعضی از شرکتهای انگلیسی اعلام کردند تامین مواد خام ممکن است آسیب ببیند.

 

شرکتهای سازنده موتور جت رولز رویس و سافران روز پنج شنبه اعلام کردند تامین تیتانیوم را افزایش داده اند. استفاده از تیتانیوم که توسط روسیه تامین می شود، در سالهای اخیر با تلاش شرکتهای هواپیماسازی برای ساخت جتهای سبکتر، افزایش پیدا کرده است. شرکت سافران به دنبال متنوع کردن منابع تامین تیتانیوم است در حالی که رولز رویس اعلام کرده است که ۲۰ درصد از تیتانیوم مورد نیازش از روسیه تامین می شود.

 

بر اساس گزارش رویترز، شرکتهای تراشه سازی بزرگ اعلام کردند انتظار دارند اختلال زنجیره تامین از این جنگ به دلیل ذخیره سازی و متنوع کردن منابع تامین، فعلا محدود باشد اما بعضی از منابع صنعتی می گویند این جنگ تاثیربلندمدت خواهد گذاشت. اوکراین بیش از ۹۰ درصد از نئون گرید نیمه رسانای آمریکا را تامین می کند که برای لیزرهای مورد استفاده در تراشه سازی حیاتی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------