کاهش 25 درصدی مصرف میوه در کشور | میوه چقدر گران شد؟



قیمت میوه،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی و تره‌بار تهران گفت: حدوداً می‌توان گفت تقاضا برای میوه در سال‌های پاندمی کرونا حداقل 25 درصد کاهش پیدا کرده است.

"اسدالله کارگر" رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی و تره‌بار تهران در گفت‌وگو با قرن نو و در پاسخ به این پرسش که آیا کمبودی در بازار میوه‌ و تره‌بار شب عید وجود دارد یا خبر؛ گفت: به‌طور کلی و به‌خصوص در یک تا دو سال گذشته به‌هیچ‌عنوان کمبودی در بازار میوه نداشته‌ایم؛ زیرا مصرفی وجود نداشته و ندارد؛ در مقطعی با به حداقل رسیدن برگزاری مراسم‌های مختلف، بسته شدن هتل‌ها، متوقف شدن عروسی‌ها و جلسات مصرف میوه به صفر رسیده بود و کماکان نیز به حالت عادی بازنگشته و زمانی‌که در جامعه متقاضی نباشد عرضه محصول بیشتر می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: گفتنی است که در زمان اوج برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها ما کمبودی نداشتیم اما در مقطعی مانند مراسم بازگشت حجاج و برگزاری مراسم عروسی کمبودی حس می‌شد که این کمبود مقطعی بود و رفع می‌شد اما پس از آنکه کرونا آغاز شد نه‌تنها کمبودی نداشته‌ایم؛ بلکه همواره مازاد عرضه داشته‌ایم و در گذشته رکود در بازار میوه تنها در ماه‌های رمضان و صفر حس می‌شد و در ماه‌های دیگر که هتل‌ها باز بودند و جشن‌ها برگزار می‌شود این رکود نیز برطرف می‌شد.

 

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی و تره‌بار تهران در ادامه افزود: حدوداً می‌توان گفت تقاضا برای میوه در سال‌های پاندمی کرونا حداقل 25 درصد کاهش پیدا کرده؛ این کاهش مصرف تنها به خاطر پاندمی کرونا نبوده بلکه تورم نیز نقش تأثیرگذاری در آن داشته و در کنار آن مدیریت مصرف مردم نیز بی‌تأثیر نبوده؛ زیرا معمولاً مردم از هر کالایی چهار تا پنج کیلوگرم خریداری می‌کردند اما امروز خرید آنها به‌روز شده‌ است و این کار در اصراف بسیار تأثیر مثبت دارد و ما دیگر اصرافی نداریم و بار خراب نخواهد شد و مدیریت می‌شود.

 

میوه چقدر گران شد؟

افزایش نرخ تورم که منجر به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در اکثر بازارهای کشور شد، پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های بی‌رحمانه علیه ایران آغاز شد. بررسی قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار حاکی از آن است که در اوایل سال 1397 هر کیلو خیار گلخانه‌ای در بازه قیمتی دو هزار و دویست تا دو هزار و سیصد تومان قیمت داشته؛ اما امروز این محصول به قیمت کیلویی ده هزار و پانصد تا بیست هزار و پانصد تومان رسیده است.

 

هر کیلو پرتغال رسمی جنوب نیز در حالی این روزها در بازه قیمتی بیست تا 26 هزار تومان قرار دارد که در اوایل سال 1397 این میوه به قیمتی کیلویی سه هزار و دویست تا سه هزار و پانصد تومان خرید و فروش می‌شده است.

 

هر کیلو کیوی نیز در ابتدای سال 1397 در بازه قیمتی سه هزار و هشتصد تا چهار هزار و صد تومان قرار داشته و این محصول امروز در بازه قیمتی 28 هزار تا 37 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

 

در میان سایر میوه‌های سبد نوروزی نیز قیمت هر کیلوگرم موز از چهار هزار و چهارصد تومان امروز به چهل هزار تومان رسیده است.

 

سرانه مصرف میوه در ایران 

آذر ماه سال ۱۳۹۱ فائو، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، سرانه مصرف میوه در ایران را بیش از دو برابر متوسط جهان اعلام کرد. براساس این گزارش، متوسط سرانه مصرف میوه در ایران ۱۵۱ کیلوگرم در سال بود که یکی از بالاترین ارقام مصرف سرانه میوه در جهان محسوب می‌شد.

 

گفتنی است که شهریور ماه ۱۳۹۹، سرانه مصرف میوه هر ایرانی به صد کیلوگرم کاهش پیدا کرد؛ گرچه سرانه مصرف میوه در دنیا به‌طور متوسط هشتاد کیلوگرم شده، اما سرانه مصرف میوه در ایران بین صد تا ۱۱۰ کیلوگرم شد؛ هرچند این رقم همچنان از نظر جهانی خوب به‌نظر می‌رسد، اما در دهه ۹۰ با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------