آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

اعلام قیمت جدید میوه‌های تنظیم بازاری/ گوجه سبز 4 میلیون تومانی در بازار تجریش!



قیمت جدید میوه‌های تنظیم بازاری،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
درحالیکه چندی پیش استانداری و جهاد کشاورزی استان تهران قیمت میوه‌های تنظیم بازاری را ۹ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرده بودند، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی این قیمت ها را اشتباه خواند و گفت: قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان است.

به گزارش تسنیم، درحالیکه چندی پیش استانداری و جهاد کشاورزی استان تهران قیمت  میوه‌های تنظیم بازاری  را در استان تهران برای هرکیلوگرم پرتقال 9 هزار تومان و سیب قرمز و زرد 11 هزار تومان و 12 هزار تومان اعلام کرده بودند، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی این نرخ ها را اشتباه خواند؛ گفتنی است نرخ های اعلام شده توسط استانداری تهران زیر قیمت تمام شده خرید این محصولات توسط سازمان تعاون روستایی بود،

 

اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: قیمت میوه‌های تنظیم بازاری در شهر تهران بر اساس جلسه کارگروه تنظیم بازار دولت مقرر شد که  براساس قیمت روز میادین میوه و تره بار شهر تهران تعیین شود. 

 

وی افزود: بر این اساس قیمت هرکیلوگرم سیب زرد 14200 تومان، سیب قرمز 13200 تومان و پرتقال 11 هزار تومان است که در سامانه‌های هوشمندی نظیر بازرگام و اسنپ فود با همین قیمت توزیع می‌شود.

 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: کیفیت میوه های که به صورت هوشمند توزیع می شوند از میوه های توزیع شده در میادین و سطح شهر بالا تر است و به صورت رایگان درب منزل افراد تحویل داده می‌شود.

 

وی تصریح کرد: قیمت میوه های تنظیم بازاری شب عید در استان ها نیز توسط استانداران تعیین می شود، نرخ  این محصولات 5 تا 15 درصد زیر قیمت خرده فروشی آن استان است.

 

قادری‌فر در واکنش به اعلام قیمت 9 هزار تومانی برای پرتقال و 11 تا 12 هزار تومانی برای سیب توسط استانداری و جهاد کشاورزی استان تهران گفت: قیمت های اعلام شده توسط یکی از مدیران استانداری تهران اعلام شد که نرخ  های اعلامی وی اشتباه بود.

 

این مقام مسئول اظهار داشت: قصد ما از توزیع میوه شب عید تنظیم بازار است و یک کالایی را به مقداری نیاز ذخیره کرده ایم تا از ایجاد هرج و مرج  در بازار جلوگیری شود.

 

وی افزود:به طور مثال قیمت سیب قرمز تنظیم بازاری در یزد 12 هزار تومان و سیب زرد 13 هزار تومان و پرتقال 10 هزار تومان در بازار توزیع می شود؛ این محصولات توسط سامانه های توزیع هوشمند نیز به همین قیمت توزیع می شود.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: میوه های تنظیم بازاری توزیع شده توسط سامانه های هوشمند کیفیت بالایی دارد و در صورتی که مردم از کیفیت محصول راضی نباشند می‌توانند محصولات خریداری شده را عودت دهند.

 

وی اظهار داشت: عرضه میوه‌های سیب و پرتقال تنظیم بازاری آغاز شده است و توزیع آنها تا 13 فرودین ماه ادامه دارد.

 

قادری فرد گفت: زمان ارسال میوه های تنظیم بازاری توسط سامانه های هوشند حداکثر 24 ساعته است که درب منزل افراد تحویل داده می‌شود.

 

***

 

قیمت فوق نجومی گوجه سبز در بازار تجریش

اقتصادآنلاین نوشت: قیمت هر کیلو گوجه سبز در بازار تجریش تهران ۴ میلیون تومان است!

 

قیمت جدید میوه‌های تنظیم بازاری،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

 

***

 

کاهش ۵۰ درصدی فروش آجیل/ خشکبار نرخ مصوب ندارند

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: باید بگویم اگر تقاضا برای خرید خشکبار مانند سال گذشته بود با کمبود شدید خشکبار در بازار مواجه می‌شدیم اما از آنجایی‌که میزان فروش خشکبار 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده با کمبود خشکبار در بازار روبه‌رو نشدیم.

 

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که این روزها شیوه فروش آنلاین در همه اقلام قابل مشاهده است آیا می‌توان از این شیوه فروش برای آجیل و خشکبار استفاده کرد یا اینکه پیشنهاد می‌دهید خریداران حضوری کیفیت خشکبار را مشاهده سپس اقدام به خرید کنند؟ گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا کسب و کارها برای ادامه حیات خود به فروش اینترنتی، رو آوردند؛ اتحادیه‌ها و اصناف نیز تلاش کردند همگام با تکنولوژی‌ روز جلو بروند از این‌رو طرحی در کمیسیون تشخیص اتاق اصناف مطرح شده است که با توجه به آن هر اتحادیه‌ای یک رسته‌ای به نام فروش مجازی تعریف و ایجاد کند که به‌زودی رسته فروش مجازی برای همه اتحادیه‌ها بر روی سیستم ایرانیان و اصناف بارگذاری خواهد شد.

 

وی ادامه داد: اگر فروشندگان اینترنتی پروانه کسب دریافت کنند شناسنامه‌دار خواهند شد و دیگر نمی‌تواند جنس بی‌کیفیت عرضه کند چراکه بازرسی و نظارت بر نحوه فعالیت این افراد افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم در سال 1401 فروش آنلاین آجیل و خشکبار از سوی اتحادیه ساماندهی شود.

 

احمدی با اشاره به فروش‌ غیراصولی برخی فروشندگان آنلاین، گفت: افرادی که تخصص لازم در این زمینه را ندارند در این بخش ورود کردند اما اتحادیه ابراز لازم برای رصد فعالیت افرادی که در خانه کسب‌وکار خود را راه انداختند ندارد. اتحادیه در واحدهای تجاری و اداری می‌تواند نظارت خود را اعمال کند.

 

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که برخی برندهای خشکبار بعد از بسته‌بندی آجیل آن را بیش از عرف بازار عرضه می‌کنند آیا معیاری برای تعیین قیمت آجیل و خشکبار بسته‌بندی شده وجود دارد؟ گفت: آجیل و خشکبار نرخ مصوب ندارند اما هر آجیل فروش موظف هستند که فاکتور معتبر خرید داشته باشد تا بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه بتوانند بر قیمت خرید و فروش آن واحد نظارت داشته باشند.

 

وی ادامه داد: عمده‌فروشان خشکبار مشخص هستند و فاکتور خرید آنها معتبر است هر واحد فروش در هر نقطه شهر و با هر برندی مجاز نیست که بیش از 10 درصد سود قانونی بر قیمت جنس اضافه و آن را عرضه کند. البته برخی از بسته‌بندی‌ها دست‌چین شده هستند و قانون‌گذار اجازه داده است 10 درصد بیشتر از 10 درصد قانونی بر نرخ آن آجیل فروشنده سود اعمال کند یعنی سود آن نباید بیشتر از 20 درصد باشد سود بیش از این غیرقانونی است.

 

به گفته احمدی؛ 10 درصد پسته کیلویی 300 هزار تومان 30 هزار تومان می‌شود و نباید پسته را کیلویی 500 هزار تومان بفروش برساند.

 

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به کاهش تولید خشکبار در سال 1400، گفت: در سال جاری 60 درصد تولید خشکبار کاهش پیدا کرد و همین مسئله بر نرخ آن تاثیر مستقیم گذاشت. باید بگویم اگر تقاضا برای خرید خشکبار مانند سال گذشته بود با کمبود شدید خشکبار در بازار مواجه می‌شدیم اما از آنجایی‌که میزان فروش خشکبار 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد (با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خشکبار) با کمبود خشکبار در بازار روبه‌رو نشدیم.

 

***

 

قیمت خرمای ماه رمضان اعلام شد/ کمبود نداریم

رییس انجمن ملی خرما گفت: رتبه نخست تولید خرما‌های متنوع از آن ایران است اما در ماه رمضان خرما مضافتی و کبکاب بیشترین تقاضا برای مصرف را دارد و قیمت آن در مبدا کیلویی 35 تا 38 هزار تومان است.

 

محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تامین خرما ماه رمضان، گفت: برای تنظیم بازار میزان عرضه آن اهمیت ویژه دارد در حال حاضر خرما به اندازه نیاز در انبارها و سردخانه‌ها خرما موجود است و باید بگویم که قیمت‌ خرما نیز در 4 سال اخیر با توجه به تورم افزایش پیدا نکرده است این در حالیست که قیمت داده‌های کشاورزی 4 تا 5 برابر افزایش نرخ را تجربه کردند.

 

وی با بیان اینکه عرضه مستقیم خرما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد، گفت: مطابق با توافق صورت گرفته بین ستاد تنظیم بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار شده است که این فروشگاه‌ها به دریافت حداقل سود بسنده کنند و از آنجایی که ما به اندازه کافی خرما ذخیره شده داریم مشکلی برای عرضه خرما در ماه رمضان نخواهیم داشت.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به خرماهای پرمصرف در رمضان، افزود: ایران در تولید خرماهای متنوع در جهان رتبه نخست را دارد اما در این ماه خرما مضافتی و کبکاب بیشترین تقاضا برای مصرف را دارند.

 

به گفته رشید فرخی؛ میادین عرضه میوه و تره‌بار در شهرهای پرجمعیت قرار است به مراکز عرضه مستقیم خرما در رمضان تبدیل شوند.

 

رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: قیمت خرما مضافتی در مبدا کیلویی 35 تا 38 هزار تومان است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که همواره در سال‌های گذشته باوجود قول‌های مساعد مسئولان در تامین خرما در ماه رمضان با کمبود عرضه و افزایش قیمت خرما مواجه می‌شودیم آیا این احتمال وجود دارد که در رمضان پیشرو نیز قیمت خرما روند افزایشی به خود بگیرد؟ گفت: حدود 1 میلیون و 250 هزار تن خرما در سال تولید می‌شود و ما دومین تولیدکننده خرما در جهان محسوب می‌شویم حدود 25 تا 30 درصد از خرما تولیدی برای صادرات در نظر گرفته می‌شود و بقیه آن مصرف داخلی می‌شود. عوامل محیطی و طبیعی در میزان تولید خرما تاثیرگذار است که با وجود خشکسالی سال زراعی گذشته میزان تولید خرما به میزان کافی بود و در رمضان با کمبود عرضه مواجه نخواهیم شد.

 

این فعال اقتصادی میزان ارزآوری خرما را حدود 400 میلیون دلار دانست و افزود: خرما می‌تواند مانند پسته جزو مهم‌ترین اقلام صادراتی محصولات کشاورزی باشد و ارز قابل توجهی برای کشور ایجاد کند اما مشروط به اینکه قوانین صادراتی یک شبه روند صادرات خرما را متوقف نکند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------