افشاگری یک نماینده مجلس درباره گرانی شدید در سال ۱۴۰۱



محمد علی محسنی بند پی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
بندپی گفت: شرایط نامناسب بودجه سال‌های جاری یکی از نتایج بی عملی و عدم اقدام مؤثر دولت در جهت اصلاحات بودجه‌ای در سال‌های اخیر است. در صورت ادامه وضع موجود، رویه فعلی در سال‌های آینده نیز برقرار بوده و حتی شدیدتر نیز خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد علی محسنی بند پی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:  تا زمانی که این درآمدها را داشتیم نیازی به اصلاح ساختار بودجه نداشتیم و کارها رو به روال بود، ولی به محض اعمال تحریم‌های نفتی مشکلات ما شروع شد.

 

اصلاحات ساختاری بودجه ازجمله توصیه‌ها و راهبردهای مهم مورد تأکید مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بوده است. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، فرمان ایشان در رابطه با بودجه سال ۱۳۹۸، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سخنرانی معظم له به مناسبت عید قربان سال ۱۳۹۹، هرکدام به نوعی اهمیت اصلاحات ساختاری بودجه را گوشزد کرده است. با وجود تمام این تأکیدات، رویه‌ها و واقعیت‌های نظام بودجه ریزی کشور و قوانین بودجه سال‌های اخیر هیچ تناسبی با توصیه‌های ایشان ندارد.

 

به گفته این نماینده مجلس، در بودجه منابع ما ناپایدار و مصارف ما قطعی است. زمانی که اقتصاد ما تک محصولی بوده و امروز به شکست رسیده باید به سراغ ظرفیت‌های دیگر برویم.

 

عملکرد بودجه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حاکی از تحقق کسری بودجه بسیار بزرگی است. میزان کسری برای سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بودجه سال ۱۴۰۰ نیز درحالی به تصویب رسیده است که برآوردها از کسری عظیم ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در سقف اول حکایت دارد.

 

بیشتربخوانید: تبعات حذف ارز ترجیحی جبران نمی‌شود/ مرغ کیلویی ۸۰ هزارتومان خواهد شد

 

بندپی ضمن تاکید بر اینکه ما در بخش گردشگری ظرفیت‌های بسیار زیادی و به مراتب بسیار بیشتر از ترکیه داریم اعلام کرد:، ولی ترکیه در سال ۲۰۱۹، ۳۰ میلیارد دلار از طریق گردشگری درآمد کسب کرده که به اندازه ۴ برابر ارز ترجیحی تخصیصی ما است.

 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: ما برای اصلاح ساختار بودجه باید به سایر ظرفیت‌هایی که در کشور داریم بپردازیم. اقتصاد کشورها به ۳ بخش دولتی خصوصی و تعاونی‌ها تقسیم می‌شود، ولی در کشور ما اقتصاد فقط دولتی است. ما در حوزه گردشگری نه تنها سرمایه گذار داخلی را جذب نکرده ایم بلکه سرمایه گذار خارجی را هم از دست داده ایم.

 

شرایط نامناسب بودجه سال‌های جاری یکی از نتایج بی عملی و عدم اقدام مؤثر دولت در جهت اصلاحات بودجه‌ای در سال‌های اخیر است. در صورت ادامه وضع موجود، رویه فعلی در سال‌های آینده نیز برقرار بوده و حتی شدیدتر نیز خواهد شد.

 

محمد علی محسنی بند پی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بیمه سلامت مهمترین مشکل ما مدیریت در منابع است. ما منابع تمام بخش‌ها را در شکم وزارت بهداشت و بیمه سلامت بگذاریم، ولی نتوانیم مدیریت صحیح داشته باشیم موفق نخواهیم بود.  منابعی که در بیمه سلامت هزینه می‌شود با آنچه مصوب می‌شود تفاوت‌های زیادی دارد و ما باید مدیریت بر منابع در وزارت بهداشت را اصلاح کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------