ذخایر برنج وارداتی بخش خصوصی نزدیک به صفر/ نرخ مصوب خرما اعلام شد



برنج،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
دبیر انجمن واردکنندگان برنج وضعیت ذخایر برنج وارداتی بخش خصوصی را نزدیک به صفر دانست و خواستار تسهیل شرایط واردات شد و گفت: به‌دلیل گرانی گندم برخی کشورها برنج را به‌جای گندم وارد جیره خوراک دام کرده‌اند و قیمت برنج نیز افزایش یافت.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: از سال 1398 که ارز 4200تومانی واردات برنج حذف شد به‌جای اینکه مداخله دولت در بازار برنج کاهش یابد، افزایش یافت و نبود نگاه کارشناسی و پافشاری بر مدیریت دستوری بازار باعث گرانی غیرمنطقی برنج در بازار شد.

 

وی افزود: حاکم شدن فضای رقابتی به تأمین محصول کیفی با قیمت مناسب منجر می‌شود و عدم مداخله در بازار منجر به تنظیم بازار و در نهایت رعایت حقوق مصرف‌کننده نیز می‌شود.

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: تجربه سه سال گذشته سندی مستند و قابل اتکا از این واقعیت تلخ است که دولت با ایجاد مانع پیشِ‌روی واردات برنج به‌بهانه حمایت از تولید نه‌تنها در تحقق این هدف ناکام مانده که با افزایش افسارگسیخته قیمت برنج داخلی، به خارج شدن آن از سبد مصرف 6 دهک کم‌برخوردار کشور کمک کرده است.

 

وی با یادآوری اینکه "مشکلات و موانع ایجادشده موجب شد سال گذشته به‌رغم کاهش حداقل 30درصدی تولید واردات نیز کاهش پیدا کند" تصریح کرد:  ازآن‌جایی که بخشی از تقاضای برنج داخلی متوجه محصول وارداتی شده است هم‌اکنون می‌توانیم اذعان کنیم که از یک‌میلیون تن واردات برنج سال 1400، مقدار اندکی در بازار باقی مانده است.

 

چین ذخایر برنج خود را افزایش می‌دهد

وی اظهار داشت: در این شرایط تسریع و تسهیل واردات می‌تواند مشکلات بازار را مرتفع و از کاهش عرضه و گرانی بیش از پیش این محصول جلوگیری کند.

 

کشاورز ادامه داد: تصمیم‌گیران در بدنه دولت باید به این مهم توجه کنند که امسال دو کشوری که بیش از 25 درصد گندم و 16 درصد ذرت جهان را تأمین می‌کنند، یعنی  روسیه و اوکراین درگیر جنگ شده‌اند و این اتفاق موجب شده است قیمت گندم 50 و ذرت 30 درصد افزایش یابد و این احتمال وجود دارد که روسیه به‌دلیل تحریم و اوکراین به‌دلیل اشغال شدن توسط روس‌ها نتوانند گندم و ذرت صادر کنند و خریداران محصول این دو کشور ناچار رو به محصول جایگزین بیاورند.

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، ادامه داد: افزایش ذخیره احتیاطی کشورهای عربی و چین خصوصاً در تأمین برنج، موجب افزایش قیمت‌ها در هند و پاکستان شده است و باتوجه به پایان سال زراعی، روند افزایشی ادامه دارد و باید سرعت در خرید و واردات اولویت کشور قرارگیرد.

 

ورود برنج به خوراک دام در برخی کشورها

وی اضافه کرد: در شرایط عادی قیمت برنج بالاتر از گندم است، اما باتوجه به افزایش 50درصدی قیمت گندم، برای بسیاری کشورها صرفه اقتصادی دارد که حتی برای خوراک دام برنج را جایگزین کنند و از طرفی برخی کشورها مانند چین نگران از امنیت غذایی اقدام به افزایش سطح ذخایر مواد غذایی و محصولات کشاورزی خود کرده‌اند.

 

 دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: در چنین شرایطی ایجاد مانع در داخل و سنگ‌اندازی در مسیر انجام ثبت سفارش واردکنندگان موجب خواهد شد واردات برنج به‌میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند که قطعاً تبعات منفی آن متوجه مصرف‌کنندگان بالاخص اقشار ضعیف و کم‌برخوردار جامعه می‌شود.

 

وی با اعلام اینکه "تمامی یک‌میلیون تن برنجی که سال گذشته توسط بخش خصوصی وارد شده است، در بازار عرضه و مصرف شده است"، توضیح داد: باتوجه به شرایط بازارهای جهانی و نزدیک شدن به فصل برداشت، فرصت مغتنمی است که با همراهی و مساعدت دولت واردکنندگان بتوانند نیاز کشور به برنج را مرتفع سازند.

 

کشاورز افزود: علاوه بر رفع موانع پیشِ‌روی واردات دولت باید سیاست‌های تحمیلی بر بخش خصوصی در داخل را نیز حذف یا تعدیل کند و تبعیضی را که میان تأمین‌کنندگان برنج از داخل و خارج اعمال کرده است رفع کند.

 

وی با بیان اینکه به‌بهانه حمایت از تولید داخل واردات در تنگنا قرار داده می‌شود تا جایی که حتی میزان واردات از رقم تعیین‌شده و موردنیاز کشور پایین‌تر می‌رود، اظهار داشت: شاهد هستیم که دولت‌ها در مدیریت زنجیره تولید تا مصرف برنج داخلی ضعیف عمل کرده‌اند و برنج داخلی با رشد غیرمنطقی و جهشی در چند نوبت و فواصل زمانی کوتاه رشد بیش از 50درصدی را تجربه کرده است، در حالی که برای برنجی که واردکننده با ارز آزاد و بدون هیچ حمایتی از سوی دولت وارد کرده است نرخ دستوری گذاشته می‌شود.

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران تأکید کرد: بازار برنج وارداتی با وجود برندهای معتبر و متعدد، بازاری رقابتی است که قیمت را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و نیازی به مداخله دولت نیست و تنها اقدامی که دولت باید انجام دهد، برداشتن موانع پیشِ‌روی واردکنندگان است.

 

وی تصریح کرد: برخی افراد در حال القای این موضوع هستند که اگر در واردات برنج دخالت نشود این محصول بیش از حد نیاز وارد می‌شود و به تولید داخل آسیب می‌زند اما باید توجه داشت که این امر در واقع دادن هشدار غلط دادن به دولت توسط دلال‌ها است تا با ایجاد کمبود در بازار به منفعت حداکثری برسند.

 

کشاورز متذکر شد: واردکنندگان بخش خصوصی هیچ‌گاه سرمایه خود را در خطر قرار نمی‌دهند و بیش از آنچه می‌توانند به بازار عرضه کنند، محصول وارد نمی‌کنند و دولت نباید از این بابت نگرانی داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در خصوص آسیب دیدن برنج خارجی، نیز شاهد هستیم که سیاست واردات قطره‌چکانی که با هدف حمایت از تولید داخل اعمال شد چه جریانی را رقم زد و برنج داخلی آن‌قدر گران شد که از سبد مصرف بیش از 6 دهک یعنی قریب به 60 میلیون نفر جمعیت کشور خارج شده است و ادامه این روند، جمعیت بیشتری از مصرف‌کنندگان ایرانی را از مصرف محصول داخلی محروم خواهد کرد.

 

وی گفت: به‌روز شدن ارزش‌ها متناسب با قیمت‌های جهانی و تسریع در انجام امور ثبت سفارش و همچنین رفع دوره ممنوعیت از اقداماتی است که باید به‌سرعت انجام شود تا با خلأ در واردات و کمبود در بازار خصوصاً در ایام ماه مبارک روبه‌رو نشویم.

 

***

 

نرخ مصوب خرما اعلام شد

معاون امور باغبانی وزیر جهاد از تعیین قیمت مصوب خرما مضافتی ماه رمضان خبر داد و تاکید کرد: عرضه این محصول با قیمت بیش از نرخ مصوب قابل قبول نیست و برخورد می‌شود.

 

به گزارش ایلنا، محمد مهدی برومندی درباره وضعیت بازار خرما گفت: براساس تصمیم گیری دولت، قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۴۸ هزار تومان و قیمت این محصول در بسته‌های ۵۵۰ گرمی و ۷۰۰ تا ۷۳۰ گرمی به ترتیب ۳۲ تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است که مردم می‌توانند این محصولات را با قیمت‌های مصوب در میادین میوه و تره بار تهیه کنند.

 

وی با بیان اینکه کمبودی در تولید خرما در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: اکنون ۷۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها باقی مانده که در این ایام روانه بازار می‌شود.

 

به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، در ۱۴ استان کشور ۲۶۸ هزار هکتار نخیلات خرما وجود دارد که ایران با تولید یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن در رتبه سومین تولیدکننده خرما در جهان قرار گرفته است.

 

برومندی با بیان اینکه ۲۰ درصد بازار جهانی خرما نیز در اختیار ایران است، تصریح کرد: سالانه ۳۸۸ هزار تن به‌ارزش ۳۰۰ میلیون دلار صادر می‌شود.

 

وی ادامه داد: سرانه مصرف خرما در کشورمان ۸ تا ۱۰ کیلوگرم است یعنی ایرانیان سالانه در حدود ۱۰ کیلوگرم از این محصول را مصرف می‌کنند.

 

به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با همکاری انجمن‌های ملی خرما و صادرکنندگان بازار این محصول را در ماه رمضان کنترل کرده‌ایم که افزایش تقاضا در این ایام موجب افزایش قیمت‌ها نشود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------