قیمت ماکارونی چقدر افزایش می‌یابد؟/ آرد؛ ماکارونی را گران کرد



قیمت ماکارونی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
پس از افزایش ناگهانی قیمت آرد در سال جاری حالا نوبت به گرانی محصولات وابسته به آرد رسید. آن‌طور که رئیس ‌انجمن آردسازان می‌گوید با پنج برابرشدن قیمت آرد، احتمالا قیمت ماکارونی هم رشد دو برابری را تجربه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ترکش‌های رشد نجومی قیمت آرد صنعتی حالا به محصولات وابسته رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آرد برای اصناف و صنایع از ۲۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان در سال جدید رسید. موضوعی که می‌تواند قیمت ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته، رشته و … را تحت تاثیر قرار دهد.

 

این موضوع تا حدی نگران‌کننده است که حتی روزنامه کیهان در گزارش امروز خود به نقد آن پرداخت. این روزنامه حامی دولت به نقل از رئیس انجمن آردسازان نوشت: با پنج برابر شدن نرخ آرد، قیمت ماکارونی دو برابر می‌شود.

 

البته محمدرضا مرتضوی این موضوع را هم توضیح داد که افزایش قیمت آرد مربوط به آرد نانوایی‌های دولتی و آزادپز نمی‌شود. بلکه آردی که در اختیار کارخانجات ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی قرار می‌گیرد از  ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان رسید.

 

قیمت ماکارونی افزایش می‌یابد؟

او افزود: قیمت ماکارونی (هر کیلوگرم) در برندهای مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان قرار داشت. با توجه به افزایش پنج برابری نرخ آرد، نمی‌توان انتظار داشت که بازار ماکارونی بدون نوسان به کار خود ادامه دهد.

 

مرتضوی تشریح کرد: اگر تا کنون قیمت ماکارونی افزایش نیافته، به این دلیل است که هنوز شرکت‌ها برای خرید جدید مراجعه نکرده‌اند. به همین دلیل وقفه ١۵ روزه‌ای در تولیدات صنف و صنعت رخ می‌دهد.

 

پیش از این نیز بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان داد که قیمت خرید آرد برای قنادی‌ها در کمتر از یک در سال جدید رشد ۵۷ درصدی داشت.

 

حال دولت برای اینکه از افزایش نرخ آرد نانوایی‌ها جلوگیری کند، تصمیم گرفت که به شکل دستوری بهای این محصول را ثابت نگه دارد.

 

مرتضوی در این زمینه هم توضیح داد که با توجه به افزایش حقوق کارگران و هزینه‌های حمل‌ونقل قاعدتاً قیمت نان هم باید افزایش یابد. اما تا کنون این اتفاق رخ نداد.

 

پیش از این نیز سیاست‌های دستوری دولت بارها به شکست انجامید، اما مشخص نیست چرا بار دیگر در حال تکرار آن است؟ گویا این بار بازار ماکارونی را باید قربانی برخوردهای پلیسی سیاست‌گذاران بدانیم.

 

حال در شرایطی که علاوه بر نابسامانی بازار داخلی آرد، جنگ روسیه و اوکراین هم بازار مواد غذایی جهان را با بحران مواجه کرده، مشخص نیست چطور دولت ایران می‌خواهد این بازار را تحت کنترل درآورد؟

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------