آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

شیرینی و شکلات در صف گرانی!



گرانی شیرینی و شکلات،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
یک فعال صنعت شیرینی و شکلات با بیان اینکه در کارخانجات تولید بیسکوئیت و شکلات همچنان مشکل کمبود روغن مشهود است، گفت: با افزایش قیمت گندم صنف و شکلات، شیرینی و شکلات گران می‌شود هرچند بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

به گزارش اقتصاد۲۴، افزایش قیمت گندم صنف و صنعت به حدود ۱۲ هزار تومان در حالی خبرساز شده که علی اکبر علیان نژادی، فعال صنعت شیرینی و شکلات با بیان اینکه تاثیر افزایش قیمت گندم صنف و صنعت بر صنعت شیرینی و شکلات بسیار مخرب است، گفت: اگر قیمت گندم ۱۲ هزار تومان باشد قیمت آرد صنف و صنعت، با افزایش تقریبا دو برابری، حدود ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود و تولیدکنندگان را در تنگنا و مشکل قرار می‌دهد. این در حالی است که مشابه سال گذشته قیمت گندم کیلویی ۲۷۰۰ تومان بود، اما در طول سال به بیش از ۵۰۰۰ تومان رسید.

 

شیرینی و شکلات از سبد خانوار حذف شد

روابط عمومی انجمن صنفی صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران با بیان اینکه کل صنف و صنعت تحت تاثیر این افزایش قیمت قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تاثیر افزایش قیمت بر قیمت شیرینی و شکلات بسته به میزان استفاده از آرد تاثیر می‌گذارد؛ اما صنعت شیرینی و شکلات توان افزایش قیمت قابل توجهی را ندارد، زیرا شیرینی و شکلات و بیسکویت از سبد خانوار حذف شده و مردم توان خرید شیرینی و شکلات را ندارند.

 

علیان نژادی ادامه داد: در حال حاضر در کارخانجات تولید بیسکوئیت و شکلات همچنان مشکل کمبود روغن مشهود است.

 

کاهش تولید شیرینی و شکلات

فعال حوزه بیسکوییت، شیرینی و شکلات با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلی که وجود دارد تامین مواد اولیه است، گفت: علاوه بر آن، قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته و صنعت شیرینی و شکلات را با نوسان مواجه کرده است.

 

علیان نژادی ادامه داد: به دلیل مشکلات بسیار در این صنعت، طرفیت تولید کاهش یافته است، زیرا اگر تولید شود و قیمت هم افزایش پیدا کند شیرینی و شکلات و بیسکویت جایی در سبد خانوار ندارد؛ چه برسد به اینکه ما بخواهیم افزایش قیمت زیادی هم داشته باشیم. زمانی افزایش قیمت توجیه پذیر است که بازار کشش افزایش قیمت را داشته باشد، ولی الان که کششی وجود ندارد اینجاست که تولید صدمه می‌بیند.

 

کاهش چشمگیر خرید شیرینی و شکلات

فعال حوزه بیسکوییت، شیرینی و شکلات گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای این صنعت نسبت به سال‌های گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته و افزایش قیمت‌های بعدی، تقاضا را بیش از این کاهش خواهد داد.

 

علیان نژادی ادامه داد: به دلیل گرانی، محصولات این صنعت جزو کالا‌های لوکس طبقه بندی می‌شود که با کاهش قدرت خرید، از سبد مصرف کنندگان حذف می‌شود. در نتیجه بازار این صنعت روز به روز کوچکتر می‌شود.

 

مشکلات تولید شیرینی و شکلات ادامه دارد

فعال حوزه بیسکوییت، شیرینی و شکلات گفت: تا ۳ ماه قبل، روغنی که در اختیار صنعت قرار می‌گرفت بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌گذاری شده بود؛ ولی تقریبا ۳ ماه است که روغنی با این نرخ به صنعت تخصیص داده نشده و ناچار به تامین روغن نباتی از بازار آزاد و با قیمت بسیار بالاتر بوده ایم. این موضوع بر قیمت این محصولات نیز موثر است.

 

علیان نژادی ادامه داد: انجمن شیرینی و شکلات ایران نامه نگاری‌هایی برای تامین مواد اولیه ازجمله آزاد و روغن انجام داده، ولی تخصیص این مواد اولیه به میزانی نیست که بتواند تولید را نگه دارد و خیلی محدود و مقطعی انجام می‌شود.

 

آرد صنف و صنعت گران می‌شود؟

فعال حوزه بیسکوییت، شیرینی و شکلات گفت: در مورد آرد هم همین وضعیت است. اگرچه آرد ۱۱۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده، اما سهمیه‌ای برای صنعت با این قیمت در نظر گرفته نشده و در حال حاضر آرد را با قیمت ۱۶ الی ۱۸ هزار تومان تامین می‌کنیم. ضمن اینکه آرد بسیار کمیاب است. قیمت آرد از سال گذشته تا کنون ۳ الی ۴ برابر شده است. اگر قرار باشد روغن نباتی و آرد برای صنعت با نرخ ارز نیمایی تامین شود باید در قیمت گذاری محصولات این صنعت هم تجدید نظر شود.

 

علیان نژادی ادامه داد: صنعت تولید کیک و شکلات و شیرینی، سالانه حدود ۲۵ هزار تن روغن نباتی مصرف می‌کند و حدوداً به ۵۰۰ الی ۶۰۰ تن آرد هم نیاز داریم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------