رئیس بانک مرکزی: با اصلاح ارز ۴۲۰۰، دسترسی به ارز افزایش می‌یابد/ التهاب ارزی بزودی رفع می‌شود



رئیس بانک مرکزی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: خبر مسدود شدن حساب مردم بعد از واریز یارانه‌های معیشتی به هیچ وجه صحت ندارد. صرفا رقم واریزی بابت یارانه قابل برداشت نیست.

به گزارش تسنیم، علی صالح آبادی ضمن تبیین آسیب‌های ارز ترجیحی و آثار اجرای سیاست‌های جدید دولت سیزدهم در مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها اظهارداشت: بانک مرکزی از طریق بانک‌ها به حساب همه واجدان شرایط یارانه واریز کرده است.

 

وی با بیان اینکه یارانه مرحله اول و دوم واریز شده اما در آینده قابل برداشت خواهد بود، تصریح کرد: ممکن است اسم برخی در لیست نبوده باشد که می‌توانند به سایت وزارت رفاه مراجعه کرده و بعد از ثبت، حتما مبالغ عقب افتاده نیز به آن‌ها پرداخت می‌شود.

 

وی افزود: عده‌ای وام یک میلیون‌ تومانی کرونا دریافت کرده بودند که مبلغ جزئی کسری از یارانه، قسط مربوط به وام کرونایی بوده است.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: خبر مسدود شدن حساب مردم بعد از واریز یارانه‌های معیشتی به هیچ وجه صحت ندارد. صرفا رقم واریزی بابت یارانه قابل برداشت نیست و چنانچه مشکلی وجود داشت افراد می‌توانند به بانک مربوطه یا سازمان هدفمندسازی اعلام کنند و اصلاح می‌شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ارز ترجیحی به فضای رقابتی و تولید داخلی ضربه می‌زد، گفت: پیش از این ارز 4200 تومانی به واردکننده داده می‌شد و الان به خود مردم پرداخت می‌شود.

 

وی افزود: وقتی واردکننده ارز ارزان را با 20 هزار تومان اختلاف قیمت دریافت می‌کرد، همین امر، عامل واردات بیش از نیاز کشور شده بود که با حذف ارز 4200 تومانی چنین وارداتی کمتر خواهد شد.

 

صالح آبادی با بیان اینکه واردات مازاد به صورت قاچاق به کشورهای همسایه صادر می‌شد، تصریح کرد: به دلیل جنگ اوکراین، قیمت جهانی کالاها افزایش یافته و تعرفه بسیاری از کشورها صفر شده و با ارز ترجیحی انگیزه قاچاق صادراتی به این کشورها افزایش یافته بود.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تنها بخش کمی از عایدی ارز ترجیحی به مصرف کننده می‌رسید. در واقع هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شدند که این رویه اصلاح خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: از این پس واردکننده با نرخ نیما واردات انجام می‌دهد و یک اصلاح قیمتی صورت می‌گیرد که جبران آن به مردم ابتدا از طریق نقدی و بعد کالابرگ پرداخت می‌شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه کانال تامین ارز نسبت به گذشته متنوع‌تر خواهد شد چون از سامانه نیما هم ارز قابل تامین خواهد بود، افزود: در طرح جدید وقتی فرد کالایی را خریداری می‌کند بخشی را خود فرد پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت آن را سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه کالابرگ در یکی از استان ها بصورت ازمایشی درحال اجراست، گفت: متولی ایجاد زیرساخت‌ها برای اجرای کالابرگ وزارت اقتصاد است که این کار با کمک بانک مرکزی و بانک‌ها انجام می‌شود. تا زمانی که زیرساخت کالابرگ فراهم شود یارانه نقدی داده خواهد شد.

 

صالح ابادی ادامه داد: در گذشته صرفا بانک مرکزی باید ارز کالاهای اساسی را از محل درآمدهای نفتی تامین می‌کرد اما اکنون علاوه بر آن در بازار نیما نیز تامین صورت خواهد گرفت؛ حتما در وضعیت جدید تامین ارز از گذشته بهتر خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه درآمدهای ارزی کشور زیاد شده و درحال وصول است، گفت: تامین ارز از گذشته به مراتب بهتر شده است. دیروز 230 میلیون دلار در سامانه نیما ارز تامین شد و عرضه ارز در نیما بیشتر از تقاضا شده است.

 

 صالح ابادی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 55 میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفت و امسال قطعا بیشتر خواهد شد، ادامه داد: نیازهای ارزی کشور یکی در حوزه واردات است و یکی در حوزه اسکناس مثل ارز دانشجویی و ارز مسافرتی است که در هر دو تامین ارز به خوبی انجام می‌شود.

 

وی درباره نوسانات بازار ارز اینطور توضیح داد که التهاب در بازار غیر رسمی که ناشی از آثار روانی است، حتما کاهش خواهد یافت.

 

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه تعادل و آرامش با تامین ارز در بازار حاکم خواهد شد، گفت: به عنوان بازارساز هم در بازار نیما و هم در بازار متشکل حضور موثر خواهیم داشت.

 

وی با اینکه ذخایر اسکناس بانک مرکزی به بیشترین اندازه در تاریخ رسیده است، تصریح کرد:  با وزارت صمت جلسات متعددی داریم. باتوجه به بهبود وضعیت منابع ارزی کشور ثبت سفارش‌ها نیز بیشتر شده است.

 

صالح ابادی ضمن تاکید براینکه سیاست‌های ارزی و تجاری کاملا باهم هماهنگ است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 4.3 میلیارد دلار در سامانه نیما تامین ارز شد.همچنین برای واردات مربوط به دارو 1 میلیارد دلار و برای مواد غذایی 3 میلیارد دلار تامین ارز کردیم.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای پرداخت یارانه‌های معیشتی جدید خلق پولی صورت نگرفته و از منابع خود سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین شده است، گفت:

روند اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نسبت به سال گذشته نصف شده است.بدهی دولت از بانک مرکزی نیز بسیار کم شده است و روند فروش اوراق بانک‌ها به بانک مرکزی کاهشی شده است.روند رشد پایه پولی و نقدینگی کنترل می‌شود.

 

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، وقتی ارز تک نرخی می‌شود و به نرخ نیما فروخته می‌شود ریال معادل آن از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مردم داده می‌شود.

 

وی همچنین گفت که تورم ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها از سمت عرضه در کالاهای اساسی کمتر از 10 درصد است و هر میزانی باشد دولت آن را از طریق یارانه یا کالابرگ جبران می‌کند.

 

صالح آبادی با اشاره به اینکه تمامی تسهیلات و خطوط اعتباری در سامانه سمات ثبت می‌شود، گفت: نظارت بانک مرکزی بر اعطای تسهیلات بانکی با ارتقاء سامانه سمات کاملا هوشمند خواهد شد.

 

وی افزود: تمام تراکنش‌های بانکی در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی به صورت هوشمند رصد می‌شود.

 

به گفته وی، در یکی از بانک‌ها اقدامات مرتبط با قاچاق ارز صورت می‌گرفت که علاوه بر مسدود کردن حساب فرد خاطی، با مدیر آن بانک نیز برخورد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------