افزایش حد پرداخت توافقی مالیات برای اصناف/ حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند؟



مالیات،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
تصمیم جدید دولت برای تعیین سقف ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی برای پرداخت توافقی مالیات اصناف محور بحث برنامه میز اقتصادی بود.

به گزارش صدا و سیما، مجری در ابتدای برنامه گفت: در جلسه دیشب ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور تصمیمات جدیدی از جمله موضوع تسهیل اعلام وپرداخت مالیات اصناف مطرح شد. به همین دلیل از آقای مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی می‌خواهم که توضیحاتی را در خصوص این مصوبه به ارائه دهند.

 

رقم فروش و درآمد ارائه خدمات مودیان به صوت توافقی از مبلغ یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان به عدد ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. با این عدد حد آستانه تعیین شده تعداد مودیان بیشتری می‌توانند از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کرده و به جای تسلیم اظهارنامه در صورتی که میزان مالیات مقطوع مورد پذیرش این مودیان قرار بگیرد صرفا با تایید آن می‌توانند تکالیف خودشان را در تسلیم اظهارنامه یا فرآیند‌های مالیاتی عملکرد ساال ۱۴۰۰ انجام داده و نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و رسیدگی ماموران مالیاتی نخواهد بود.

 

به نوعی توافق می‌شود بین مودی و سازمان امور مالیاتی و مالیات توافقی می‌شود؟

بله. مالیات مقطوع توافقی.

 

این دقیقا پیشنهاد وزارت امور اقتصادی دارایی بود یا نه تصمیم ستاد اقتصادی دولت؟

مستوفی: پیشنهاد از طرف وزارت امور اقتصادی دارایی بود. سال گذشته ستاد کرونا این مبلغ را یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تعیین کرده بود. با افزایش قیمت‌ها وزارت امور اقتصاد و دارایی برای همراهی با اصناف و کمک به اصنافی که در سال گذشته به واسطه شرایط ویژه شیوع بیماری کرونا اتفاق افتاده بود، پیشنهاد خودش را به صورت ویژه در ستاد اقتصادی دولت دیشب مطرح و مورد موافقت رئیس جمهور قرار گرفت.

 

این مصوبه چه تعداد از اصناف کشور را در بر می‌گیرد؟

مستوفی: با توجه به اطلاعاتی که داریم بالغ بر ۲ میلیون نفر از مودیان می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

 

اصناف خرد از نگاه سازمان مالیاتی دارای چه مشخصاتی است؟

این اصناف خورد در طبقه بندی گروه سوم مودیان مان در مفاد ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرند و این افراد نیازی به داشتن اسناد و مدارک کامل، تنظیم دفاتر قانونی ندارند و با توجه به این تعریفی که الان ما کردیم در تبصره ماده ۱۰۰. سقف آستانه تعریف شده است فارغ از آن که مودیان شامل گروه اول، دوم یا سوم هستند برخی از مودیان گروه اول مثل هتلدران به واسطه شرایط کرونا در سال گذشته درآمدشان به حدی بوده است که زیر آستانه ۵ میلیارد تومان قرار گرفته علی رغم این که در تعریف ما به عنوان مودی خرد شناسایی نمی‌شود.

 

اما در این سطح آستانه قرار گرفتند و ما به عنوان دولت این همیاری و همراهی را به واسطه مشکلاتی که در سال گذشته برای این عزیزان ایجاد شده بود، اجازه دادیم این عزیزان هم ورود پیدا کنند و از مفاد ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

 

وقتی تصمیم کلانی گرفته می‌شود به ویژه در حوزه اقتصاد آثار و تبعات خودش را هم باز در این حوزه اقتصاد جامع و بازار خواهد گذاشت، چه آثار مثبت و چه آثار منفی تصمیم ستاد هماهنگی دولت مبنی بر همین موضوع توافقی شدن مالیات اصناف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی: اول فایده این تصمیم این است که باید کلی فرصت و نیرو گذاشته شود تا این اظهارنامه‌ها اگر خارج از توافق باشد رسیدگی شود. درنتیجه وقت زیادی گرفته می‌شود، ولی مالیات که مقطوع باشد هزینه‌ای نمی‌خواهد علاوه بر این باید این را قبول کنیم که کسی که مشتری ماست. همان مودی ما هم هست و باید رفاقت برقرار باشد و توسعه و تسری این بحث اعتماد به طرف مقابل هست.

 

با این توافقی شدن موافقید؟

بله رسیدگی، هزینه می‌خواهد، وقت و نیرو می‌خواهد، یک تراکم پرونده هم هست، اما توافقی شدن خود مودی مالیاتی هم راحت‌تر است و می‌داند سال آینده تکلیفش این است.

 

آستانه که مشخص است حدود ۵ میلیارد است، ولی میزان مالیات پرداختی هم ثابت است برای دسته بندی‌های اصناف یا براساس توافق خواهد بود؟

کسانی که یک عددی پرداخت کردند براساس سال قبل یک رشدی می‌کند.

 

ملاک برای توافق چیست؟

هدف این است که ما یک بخشی از مودیان مالیاتی را با کمکی که به آن‌ها می‌کنیم از انجام تکالیف قانونی که برای آن انجام دادن آن‌ها مشکل است، معاف می‌کند. همه مودیان به استناد تبصره ماده ۱۰۰ در بحث صاحبان مشاغل تکلیف تسلیم اظهارنامه مالیاتی دارند، اما با رویکرد تبصره این ماده ۱۰۰ این عزیزان می‌توانند بدون تسلیم اظهارنامه و پذیرش مالیات مقطوع تکالیف قانونی خودشان را انجام می‌دهند.

 

تا سال‌های گذشته به واسطه این که پایگاه‌های اطلاعاتی مان تکمیل نبود براساس اطلاعات سوابق مالیاتی مان میزان مالیاتی را تعیین می‌کردیم، اما امسال با توجه به تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی خصوصا دسترسی به اطلاعاتی از طریق دستگاه‌های کارت خوان بانکی اتفاق افتاده یا ابزار پرداخت‌های بانکی اتفاق افتاده، ما اطلاعات مان بسیار کامل شده است و با رویکرد رعایت حال مودیان از نظر شرایط اقتصادی سال گذشته، این میزان مالیاتی مقطوع تعیین شده و این میزان مالیات مقطوع به نظر می‌رسد که مورد تایید اصناف هم باشد.

 

به نوعی از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند؟

از این حیث که وابسته است به پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعاتی که ما از مودیان جمع آوری کردیم و مودیان با این رویکرد با خیال راحتی تکالیف شان انجام شده محسوب می‌شود و دیگر نگران رسیدگی‌های مجدد و مراجعه ماموران مالیاتی نخواهند بود.

 

چقدر منی توان با با هوشمند سازی مالیات ستانی از فرار مالیاتی جلوگیری کرد؟

همین امسال در راستای اجباری کردن اتصال کارت خوان‌های بانکی به پرونده مالیاتی، بالغ بر ۲ میلیون مودی جدید را شناسایی کردیم. این ۲ میلیون مودی تا به حال پیش سازمان امور مالیاتی هیچ سابقه‌ای نداشتند و تا به حال شناسایی نمی‌کردیم این افراد را و فعالیت اقتصادی داشتند که قابلیت شناسایی برای سازمان امور مالیاتی نداشتند حتی به اصناف هم مراجعه می‌کردیم.

 

این افراد پیش اصناف هم پرونده‌ای نداشتند و شناسایی از طریق اصناف هم نشده بودند، ولی با این رویکرد مثبت به تعداد ۲ میلیون مودی در سال جدید توانستیم شناسایی کنیم؛ بنابراین اگر سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار اظهارنامه و تبصره ماده ۱۰۰ از مودیان صاحب مشاغل دریافت کردیم انتظارمان این است که این تعداد بالای ۵ میلیون برود. البته من نمی‌توانم ادعا کنم صد درصد به نتیجه مثبت رسیدیم.

 

ملاحظه می‌کنید در تمام کشور‌های دنیا حتی کشور‌های داعیه پیشرفت بودن در حوزه مالیات دارند نمی‌توانند بگویند فرار مالیاتی شان به عدد صفر رسیده، می‌توانند بگویند که کاهش دادند و افراد مشهوری را می‌شناسید که در اخبار ذکر نام می‌شوند که فرار مالیاتی شان در دنیا شناسایی شده و مورد پیگیری نهاد‌های قضاوتی و قضایی دستگاه‌های مختلف کشور‌های مختلف قرار می‌گیرند.

 

دود ۵ میلیون مودی مالیاتی شناسایی کردید، برآوردتان از تعدادی کلی مودیان مالیاتی در سراسر کشور چقدر است که باید شناسایی شوند؟

در حوزه صاحبان مشاغل انتظار داریم این عدد به حدود ۷ میلیون برسد.

 

پس خیلی با این عدد فاصله داریم؟

مستوفی: بله، چون ما با خود اصناف که جلسه داشتیم پیش بینی خود اصناف حول و حوش ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار فعال اقتصادی در این زمینه بوده است و با این رویکرد الان ۵ میلیون و حدودا شناسایی کردیم و با امید خدا با برنامه‌هایی که در دستور کار سازمان امور مالیاتی برای استفاده بهینه از کارگاه‌های اطلاعاتی از آن استفاده می‌کنیم، امیدواریم به زودی این اتفاق بیافتد و قطعا با پیاده سازی پایانه‌های فروشگاهی، ما خواهیم توانست آن تفاوت در واقع مودیان را مالیاتی را که تا حال شناسایی نکردیم شناسایی کنیم.

 

میزان سقف معافیت مالیاتی که همین ۵ میلیون رقمی که آقای مستوفی اشاره کردند حداکثر میزان معافیتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود چقدر است و این معافیت چقدر آن‌ها را تشویق کند تا سال بعد ۲ میلیون بیشتر مودی مالیاتی داشته باشیم؟

معافیت موضوع ماده ۱۰۰ مالیات مستقیم در سال ۱۴۰۰، چون اظهارنامه ۱۴۰۰ را باید ارسال کنند، ۳۶ میلیون تومان است و آن بخشی از آن را جبران می‌کند بحثی که امسال اتفاق افتاده و اقدام هماهنگی بین سیستم بانکی و مالیاتی بوده است، افرادی که کارتخوان دست شان بود که یا خودشان استفاده کرده و یا اجاره داده بودند.

 

همه آن‌ها در اسفند پرونده مالیاتی برای شان تشکیل شد. دو سه تا اقدام خوب بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی کرده که حالا چه ثمراتی دارد. خیلی از مشاغل افراد شهروند عادی مراجعه می‌کند و می‌گوید کارتخوان من خراب است و اگر خراب نیست به این حساب واریز کند. این جا یک ابتکاری که سازمان مالیاتی پیشنهاد داده که چقدر اجرا شود در ماه اگر ۴۰ مورد بیشتر مثلا ۴۵ مورد بیشتر واریزی به یک کارت بود، این کارت باید به عنوان موارد مشکوک الوصول، مشکوک رسیدگی شود و این کارت اتصال پیدا کند به یک پرونده مالیاتی که این یک نکته مثبت است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------