گرداب عمیق حذف یارانه کالاهای اساسی و بیکاری



یارانه،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
جعفر قادری می‌گوید: اقداماتی که اکنون در زمینه کسب‌وکار با مصوبات مجلس و به خصوص اصل ۴۴ قانون اجرایی سیاست تصویب شده، اگر توسط دولت به صورت جدی پیگیری شود؛ می‌تواند زمینه اشتغال را مهیا کند. مصوبات مرتبط با دانش‌بنیان‌ها و جهش تولید راهگشای حل معضل بیکاری و از بین رفتن مشاغل کاذب است.

به گزارش گسترش نیوز، مدتی پیش معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی از اقدامات دولت برای ایجاد شغل دفاع کرد و درباره محقق‌شدن وعده‌ها برای ایجاد اشتغال میلیونی و برنامه وزارت کار برای تامین یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان امسال نیز، به مردم امیدواری داد. اما از سویی دیگر او وظیفه دولت را ایجاد شغل نمی‌داند، بلکه تسهیل و هموارکردن مسیر و کنار زدن موانع را از رسالت‌های اصلی آن یاد کرد. او معتقد است بخش خصوصی و مردم در بسترسازی و رونق کسب‌وکار باید به صورت جدی‌تر و کوشا‌تر وارد عمل شوند و دولت تنها در بحث حمایت و نظارت بر روند آن‌ها فعالیت کند. این طرح را جعفر قادری نماینده مجلس یازدهم کارآمد دانست و درباره آن گفت: مشاغل دولتی نباید در آمار در نظر گرفته شوند و لازم است از آن‌ها چشم‌پوشی شود. اما با وجود محدودیت‌هایی که دولت برای بخش خصوصی ایجاد کرده، خصوصی‌سازی حرفه‌ها و جریان کسب درآمد در جامعه چگونه ممکن است؟ برای پاسخ به این پرسش در ادامه با گسترش نیوز همراه باشید.

 

جعفر قادری حرکت به سمت چابک‌سازی بخش خصوصی و واگذاری مسئولیت تولید شغل به آن‌ها را مهم تلقی کرد و افزود: بعضی از شرکت‌هایی مانند سازمان برق و گاز، که در گذشته در حیطه اختیارات دولت بود باید به بخش خصوصی منتقل می‌شدند و بخشی از فعالیت‌هایی که توسط شهرداری‌ها انجام می‌گیرد نیز، باید تفویض اختیار شود. برای بهبود وضعیت اشتغال، چاره‌ای جز ایجاد رونق و تکاپو در بخش خصوصی نداریم. اقدامی که در بحث اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح شده، باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و شایسته است، از این پس زمینه اشتغال‌های دولتی برچیده شود.

 

نماینده مجلس یازدهم در ادامه اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از بودجه ۱۳۹۴هزار میلیارد تومانی صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود، بنابراین باید به سمت‌وسویی حرکت کنیم که تصدی‌گری‌ها در دولت کاهش یابد و این نهاد اجرایی تنها عهده‌دار برنامه‌ریزی و نظارت باشد؛ چراکه درگیری دولت در اشتغال برای کشور هزینه‌بر است. تحقق این امر منجر به تحول بنیادین در بحث اشتغال کشور خواهد شد. اگر بخواهیم درگیر مناسبات تصدی‌گری و انحصار در دولت شویم، این نهاد دچار مشکلات حادی خواهد شد.

 

تحقق به وعده‌وعیدهای ایجاد شغل با رونق تجارت‌

قادری در توضیح به اقدامات وعده داده شده دولت برای تحرکات در بحث اشتغال بیان کرد: تحرکاتی که در بخش تولید مسکن اتفاق افتاده، زمینه‌هایی را برای ایجاد شغل فراهم می‌کند، همچنین تنش‌زدایی‌هایی که بین ما و برخی از کشورها انجام شده نیز منجر به رونق اقتصادی شده است. در پی این امر تجارت و مبادلات ایران با کشورهای همسایه بهبود یافته. توجه به تولید داخلی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های حاصل‌شده در نفت و انرژی نیز، خود زمینه‌ برای رونق اشتغال را فراهم کرده است.

 

اقدام اساسی خانه ملت با تصویب این مصوبه!

نماینده مجلس یازدهم ادامه‌داد: مانع‌زدایی از محدودیت‌های به وجود‌آمده در کسب‌وکارها و ایجاد فرصت‌های شغلی در ایران، مسئله حیاتی است که دولت و بخش خصوصی در این زمینه باید تلاش واحد و مضاعفی داشته باشند. از فعالیت‌های دیگری که توسط مجلس انجام شده، تصویب مصوبه‌هایی در جهت جهش تولید و حمایت از دانش‌بنیان‌ها بود که اگر به آن‌ها نیز ترتیب اثر داده شود در زمینه فراهم‌کردن اشتغال تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

 

دولت، اصل ۴۴ قانون اجرایی مجلس را دریابد

او با تاکید بر بررسی پیامدهای هر کدام از موضوعات یادشده بر اشتغال کشور مطرح کرد: در مجموع میزان افزایش و کاهش اشتغال باید مورد تحلیل قرار گیرد تا مقدار آن مشخص شود. اقداماتی که اکنون در زمینه کسب‌وکار با مصوبات مجلس و به خصوص اصل ۴۴ قانون اجرایی سیاست تصویب شده، اگر توسط دولت به صورت جدی پیگیری شود می‌تواند زمینه اشتغال را مهیا کند.

 

بیکاری مضاعف با گرانی‌ها مقارن شد

قادری در پایان خاطرنشان کرد:  اینکه چه میزان شغل ایجاد شده را باید از طریق مراجع رسمی و مرکز آمار ایران پیگیری کنیم. باید به بررسی تعداد  افرادی که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، بپردازیم تا جزئیات دقیق اشتغال در کشور مشخص شود.برخی اقدامات می‌توانند در توسعه شاخص‌های اقتصادی کمک‌کننده باشند، اما برخی از معضلات و موضوعات معیشتی مانند افزایش قیمت‌ها و عدم تامین کالاهای یارانه‌ای احساس نیاز به شغل را در جامعه بیشتر نمایان می‌کند، که برای بهبود زندگی مردم، هر چه زودتر باید فکری اساسی برای تامین مشاغل اساسی داشته باشیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------