دست مردم از کله پاچه کوتاه شد؛ هر پرس ۴ نفره ۴۵۰ هزار تومان



کله پاچه،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
با گرانی‌های اخیر و نوسان نرخ گوشت، دیگر مدت‌ها است که دست مردم حتی از کله گوسفندان بیچاره نیز کوتاه شده است. یک پرس کله پاچه برای یک خانواده ۴ نفره با مخلفات حدود ۴۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

به گزارش گسترش نیوز، کله پاچه یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است. این غذای خوشمزه تنها در ایران طبخ نمی‌شود بلکه در بسیاری از کشورهای آسیا و خاورمیانه طرفداران زیادی دارد. این روزها دیگر مانند گذشته مادرها کله و پاچه را در خانه نمی‌پزند. بلکه طباخی‌ها با ظروف شیک به فروش کله و پاچه می‌پردازند. دیزاین‌های لاکچری در ظروف مسی چهره نه چندان زیبا کله گوسفند را برای مردم تبدیل به غذایی با کلاس می‌کند.

 

با گرانی‌های اخیر و نوسان نرخ گوشت، دیگر مدت‌ها است که دست مردم حتی از کله گوسفندان بیچاره نیز کوتاه شده است. در برخی از سایت‌های اینترنتی خرید نیم دست کله پاچه گوسفندی قربانیان ۱۰۵ هزار تومان است و کله پاچه کامل گوسفندی قربانیان ۱۳۸ هزار تومان است. از سوی دیگر نرخ پرس ویژه دو نفره شامل ۲بناگوش-۲پاچه-۲چشم-۱زبان-۱مغز حدود ۲۵۸ هزار تومان است. نرخ کله پاچه کامل شامل ۲بناگوش-۴پاچه-۲چشم- ۱ مغز- ۱گوشت لخم- ۱زبان حدود ۲۸۰ هزار تومان است. همچنین سیراب شیردان دست کامل به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. برای خانواده‌های پر جمعیت نیز پرس ویژه چهار نفره شامل ۳ بناگوش ۴پاچه ۴ چشم ۲زبان ۱مغز با نرخ ۴۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در نتیجه یک پرس کله پاچه برای یک خانواده ۴ نفره با مخلفات حدود ۴۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

 

چیزی که توجهمان را به خود جلب کرد، کله هایی بدون چشم، زبان و مغز بود که در برخی از سایت‌های فروش اینترنتی یا فروشگاه‌ها مشاهده شد که با قیمت ۴۱ هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حساب کمتر خانواده‌ای طعم این غذای لذیذ را می‌چشد و ممکن است تنها از کله پاچه نمای یک کله استخوانی کور و کر و لال نصیبشان شود.

 

در خصوص میزان افزایش نرخ کله و پاچه به گفت‌وگو با حسین رواسی، رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی( طبخ شده و خام) تهران پرداخت.

 

رواسی در خصوص میزان تقاضا از این صنف اظهارکرد: میزان تقاضا نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما در کل میزان تقاضا در فصل تابستان با کاهش همراه است.

 

وی در ادامه با اشاره به گشت‌های بهداشتی و تعزیرات اتحادیه گفت: اتحادیه ما بازرس بهداشت دارد و نظارت کامل بر سلامت جنس و بهداشت مغازه واحدهای صنفی دارند.

 

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی( طبخ شده و خام) تهران در خصوص مشکلات این صنف بیان کرد: مشکل اصلی صنف ما درحال‌حاضر کمبود کارگر به دلیل افزایش دستمزد آن است. همچنین افزایش حق بیمه کارگران نیز دلیلی بر این ماجرا است. از سوی دیگر افزایش هزینه آب، برق وگاز، اجاره بهای مغازه‌ها و مالیات از دیگر مشکلات اصلی این صنف است.

 

رواسی با بیان اینکه نرخ مصوب را از سال ۹۶ سازمان حمایت از ما گرفته است، گفت: نرخ مصوب را از ما گرفتند و گفتند واحد صنفی خود باید قیمت‌گذاری کند. اما به دلیل اینکه این کار مخالف حمایت از مصرف‌کننده است با این کار موافق نیستیم. درحال‌حاضر فروش واحدهای صنفی متغیر است.

 

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی( طبخ شده و خام) در پایان پیرامون میزان افزایش نرخ در سال جاری اظهارکرد: نرخ خرید کله و پاچه به نسبت سال ۱۴۰۰ افزایشی نداشته است. نرخ فروش با توجه به بیمه، دستمزد کارگر، اجاره مغازه، هزینه انرژی افزایش داشته است. نرخ فروش کله و پاچه در ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. همچنین نرخ گوشت در یک ماهه اخیر کاهشی بوده است و اعضای صنف مشکل خاصی برای تهیه کله و پاچه نداشتند.

 

درد کسبه این روزها دیگر کمبود تقاضا نیست بلکه در کنار این موضوع دستمزد سنگین کارگران برایشان مشکل ساز شده است. این موضوع باعث شده اصناف با تعداد کمتری کارگر مغازه خود را بچرخاند. از سوی دیگر نرخ بالای این غذای خوشمزه دست مردم راحسابی کوتاه کرده و کار به کله و پاچه‌های کور و کر و لال رسیده!

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------