عربستان در پی کنار گذاردن دلار از معاملات نفتی است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان، آمریکا را به عدم استفاده از دلار در معاملات نفتی خود تهدید کرد.

به گزارش ایرنا، رویترز نوشت: در صورت تصویب و اجرای لایحه «نوپک»، عربستان واحد پولی دلار را در معاملات نفتی خود کنار می گذارد.

 

این خبرگزاری از قول سه منبع آگاه(بدون نام بردن از آنها) اضافه کرد: این تهدید عربستان طی دیدار مقامات ارشد انرژی دو کشور مطرح و درباره این موضوع حتی در اجلاس اوپک نیز مذاکره شده است.

 

کنگره آمریکا پیش تر با دو هدف سهم داشتن آمریکا در تعین قیمت نفت و خارج کردن انحصار قیمت از دست اپک طرحی را در دستور کار قرار داده بود که درصورت تصویب نهایی هیچ سازمان تولیدکننده و صادرکننده نفتی نمی تواند در قیمت گذاری دخالت داشته و سبب تغییر در افزایش یا کاهش نرخ ها در بازار جهانی شود.

 

این لایحه که قانون «هیچ کارتل تولیدکننده و صادرکننده» یا «نوپک» نام دارد همواره با مخالفت روسای جمهوری در آمریکا روبرو شده بود.

 

ایده نوپک موضوع جدیدی نیست و به سال 2000 باز می‌گردد. رؤسای جمهور سابق آمریکا جورج دبلیو بوش و باراک اوباما تهدید کرده بودند در صورتی که این لایحه به‌عنوان قانون در امریکا تصویب شود، از قدرت وتوی خود برای متوقف کردن آن استفاده می‌کنند. در سال 2007 لایحه مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا با 345 رای موافق در برابر 72 رای مخالف تصویب شد و در سنا نیز با 70 رای موافق در برابر 23 رای مخالف رای آورد، اما با مخالفت کاخ سفید روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد این بار احتمال بالایی وجود دارد که ترامپ چنین لایحه‌ای را به‌عنوان قانون امضا کند.

 

دونالد ترامپ سال‌ها منتقد اوپک بوده و در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 جنگ لفظی وی در صفحات نخست روزنامه‌های بین‌المللی انعکاس یافت. ترامپ در آن زمان گفته بود آمریکا باید به‌طور کامل مانع واردات نفت از عربستان سعودی شود. وی همچنین وعده داده بود استقلال انرژی آمریکا را از دشمنان و کارتل‌های نفتی پس گرفته و یک استقلال انرژی آمریکایی کامل ایجاد می‌کند.

 

باوجود این خطر، عربستان در جریان خروج آمریکا از برجام و احتمال کاهش صادرات نفت ایران، گوش به فرمان دونالد ترامپ داشت تا کاهش نفت بازار را جبران کند و دانسته یا ندانسته چشم خود را بر این واقعیت بسته که آمریکا نه‌تنها به دنبال منافع عربستان در بازار نفت نیست، بلکه در تلاش است تا قدرت نفت خاورمیانه را در بازارها کاهش دهد و در حال آماده کردن زمینه‌ها برای پایان عمر اوپک است.

 

لایحه کنگره آمریکا درباره ممنوعیت فعالیت کارتل های تولیدکننده و صادرکننده نفت اتحاد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیراوپکی را نیز هدف قرار می دهد.

 

با این وصف همه دنباله روی های عربستان از ترامپ، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان در سخنان مطبوعاتی در آذر 97(اکتبر 2018) به طور علنی اعلام کرد که: «آمریکا در موضعی نیست که برای اوپک تعیین تکلیف کند و ما به اجازه کسی برای پایین آوردن سطح تولید نیاز نداریم». این درحالی است که عربستان در حالت عادی همیشه خواسته های آمریکا را بدون تردید اطاعت می کرد حتی در سال های گذشته زورگویی های آمریکا به حدی رسید که نماینده ای را به مکان نشست های اوپک برای نظارت بر مبادلات داخل آن و دیکته خواسته های این کشور به وزیر عربستان که بدون هیچ معطلی آن را اجرایی می کرد، فرستاده بود.

 

شاید اکنون عربستان دریافته است که اگر به فشارهای آمریکا توجه کند اوپک بعنوان سازمانی که عربستان قدرت برتری در آن دارد از هم فرو می پاشد و تولید نفت کاهش یافته و خود را تنها و در انزوا خواهد دید؛ بنابراین تصمیم گرفته که اولویت را به حفظ انسجام اوپک و حفظ جایگاه خود در آن بدهد. چرا که جایگزین آن هرج و مرج در بازار و کاهش قیمت نفت تا پایین تر از 30 دلار است امری که درآمدها را بسیار کاهش می دهد و باعث بی ثباتی در عربستان وخشم مردمی علیه خاندان حاکم خواهد شد.

 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو است که در سال ۱۳۳۹تشکیل شد.

 

اعضای اوپک که مدت زیادی منابع نفتی آنها ازسوی کشورهای استعمارگر مثل انگلیس چپاول شده و بعد از ملی شدن نیز توسط این کشورها با قیمت بسیار پایین خریداری می‌شد، برای تامین منافع کشورهای صادر و مصرف کننده نفت این سازمان را شکل دادند.

 

در اساسنامه اوپک درباره اهداف اصلی این سازمان آمده است: «هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تأمین منافع جمعی، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضروغیر ضروری؛ توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولیدکننده نفت و تأمین نفت کشورهای مصرف‌کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی تشکیل شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------