همتی: شوک‌های ارزی گذرا است/ ارزپاشی در بازار تله امریکاست!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
رییس کل بانک مرکزی گفت: خیلی‌ها می‌گویند که آینده بازار ارز چه می‌شود اینها شوک‌های گذرا هستند و برای ما مهم قیمت ارز در سامانه نیما است که تجارت کشور در آنجا تأمین می‌شود. امروز میانگین نرخ دلار در این سامانه شانزده هزار تومان مبادله می‌شود و همین امروز ۱۲۰ میلیون دلار و روز گذشته بالای ۱۲۰ میلیون دلار عرضه ارز بوده و همچنین میانگین یک ماه گذشته نرخ دلار هم زیر ۱۶۰۰۰ تومان بود.

ه گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی خبری در مورد تحولات اخیر بازار ارز گفت: سیاست پولی ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که نقدینگی را کنترل کنیم. هدفگذاری تورمی برای یکسال آینده را اعلام کردیم که همان ۲۲ درصد است و مصرر هستیم که با اقداماتی خود آن را محقق کنیم. رشد نقدینگی ما ۳۱ درصد در سال گذشته بود که  در مقایسه با میانگین بلندمدت آن 6 دهم درصد اضافه شده است بنابراین شش دهم واحد درصد نمی‌تواند این چنین تلاطمی را در بازار ارز ایجاد کند.

 

وی ادامه داد: بنده قبلا هم توضیح دادم و الان هم توضیح می‌دهم که اتفاقاتی در دو ماه اول سال به دلیل کرونا اتفاق افتاده و از نظر ارزی بسیاری از صادرات ما مانند نفت، فرآورده‌ها و پتروشیمی کاهش یافته بود و بعد از این که مرزها باز شد، طبیعی بود که ناترازی بین عرضه و تقاضای ارز به وجود بیاید. همه اینها و همچنین شوک های روانی پس از تصمیمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه بر علیه جمهوری اسلامی کمک کرد تا جو روانی در بازار ارز ایجاد شود.

 

همتی ادامه داد: خیلی‌ها می‌گویند که آینده بازار ارز چه می‌شود اینها شوک‌های گذرا هستند و برای ما مهم  قیمت ارز در سامانه نیما است که تجارت کشور در آنجا تأمین می‌شود. امروز میانگین نرخ دلار در این سامانه شانزده هزار تومان مبادله می‌شود و همین امروز ۱۲۰ میلیون دلار  و روز گذشته بالای ۱۲۰ میلیون دلار عرضه ارز بوده و همچنین میانگین یک ماه گذشته نرخ دلار هم زیر ۱۶۰۰۰ تومان بود.

 

وی تصریح کرد: این نوسانات موقتی است بنابراین برای این نوسانات سیاست‌های پولی را تغییر نمی‌دهیم. اگر ارز مورد نیاز برای تولید دچار تغییر شود ما دخالت می‌کنند. بنابراین من فکر می‌کنم و تلاش می‌کنیم که این بازار را کنترل کنیم و تا حدودی کنترل کرده‌ایم و در روزهای آینده انشاالله این تعادل بین عرضه و تقاضا در سامانه نیما اتفاق خواهد افتاد.

رییس کل بانک مرکزی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی گفت: اقتصاد ما از صادرات نفتی به صادرات غیرنفتی تغییر جهت داده است بنابراین ایفای تعهدات صادرکنندگان برای ما مهم است. ما سالانه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار واردات داریم که باید ارز آن را تامین کنیم بخشی از آن را بانک مرکزی و از طریق درآمدهای نفتی تامین می‌کند و بخش عمده آن باید از طریق صادرات غیرنفتی تأمین شود. بنابراین صادرکنندگان باید به تعهدات خود عمل کنند و ظرف دو سال گذشته حدود ۷۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بوده که حدود ۴۵ میلیارد دلار آن برگشته و 27 میلیارد دلار آن باقی مانده و امیدواریم که صادرکنندگان در این امر شتاب بیشتری بدهند. صادرکنندگان محترم باید به وظیفه ملی خود عمل کنند و در شرایطی که فشار حداکثری اعمال می شود و مردم ما در مضیقه قرار می‌دهند، این حداقل کار  است.

 

وی متذکر شد: به هر حال شورای عالی هماهنگی اقتصادی اکنون این اجازه را داده که اگر بازگشت ارز صورت نگیرد آن را به قوه قضاییه ارجاع دهیم که بخشی از آن را در سال گذشته انجام دادیم. اما اعلام می‌کنیم این‌ها ابزارهایی است که ما امیدواریم که به این مرحله نرسیم.

 

همتی در مورد دخالت بانک مرکزی در بازار ارز گفت:  یک نوع دخالت در بازار ارزپاشی است که اگه ضروری ندانیم دخالت نمی‌کنیم. این نوسانات کوتاه مدت است و ما برای این نوسان سیاست‌های کلی را تغییر نمی‌دهیم. اما اگر احساس کنیم به بلندمدت تبدیل شود حتماً دخالت می کنیم و اجازه نمی‌دهیم که از فرض ما در هدفگذاری تورم فاصله بگیرید. حتی ما دخالت را در حد تامین منابع لازم برای واردات می‌دانیم ما همین امروز ۱۲۰ میلیون دلار برای واردات کالا ارز تامین کردیم در حالیکه میزان مبادله اسکناس در بازار 4 میلیون دلار یعنی 5 درصد آن بود، باید توجه داشت نباید در این تله آمریکا قرار بگیریم

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------