آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

رکود بی‌سابقه در بازار گوشت ایران؛ قیمت‌ها «با قدرت خرید مردم هماهنگی ندارد»



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
رییس شورای تامین دام زنده کشور گفت: موج سازی برای افزایش قیمت گوشت در ماه‌های پایانی سال ایجاد شد اما ازآنجایی که میزان عرضه افزایش پیدا کرد و تقاضا کاهش، ما شاهد افت قیمت گوشت هستیم. اما در هفته اول اسفند بدون تقاضا و در رکود بی‌سابقه طی شد.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تصویب اخذ عوارض بر صادرات دام، گفت: این مهم بدون مشورت و اظهارنظر خواستن از فعالان این بخش خصوصی از سوی مجلس تصویب شد. متاسفانه وزارت کشاورزی در برابر این مصوبه سکوت شک برانگیزی کرده است، وزارتخانه‌ای که باید حامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.

 

وی با طرح این پرسش که دولت در کدام مقطع زمانی از دامداران حمایت کرده که حالا خود را شایسته دریافت عوارض صادرات می‌داند؟ گفت: حمایت‌های دولتی در حد نگارش باقی می‌مانند و هیچگاه عملیاتی نمی‌شوند. متاسفانه دامداران در چند سال اخیر برای دریافت نهاده با چالش‌های جدی مواجه بودند و همین عدم دسترسی دامداران به نهاده تعادل بازار گوشت را برهم زده است.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به پایین بودن میزان خرید حمایتی دام از سوی دولت، گفت: بخش بازرگانی در زمینه صادرات دام ضعیف عمل می‌کند به نظر می‌رسد هدف از وضع چنین مصوباتی این است که با تمام ابزارها و اهرام‌هایی که در دست دارند می‌خواهند صنعت دام‌پروری در کشور را سرکوب کنند.

 

پوریان با بیان اینکه دامداران در حال حاضر نهاده با نرخ آزاد خریداری می‌کنند، افزود: دامداران به سختی و با هزینه گزاف دام را نگهداری می‌کنند و وقتی می‌خواهند دام مازاد را با دستور دولت صادر کنند دولت مانع خروج آن می‌شوند. هفته گذشته نیز شاهد برگشت یک محموله دام در بندر عباس بودیم شرکت پشتیبانی امور دام به ما صادرکنندگان قول داد که هزینه صادرات و ضرر و زیان آنها را متقبل می‌شود که تا به امروز هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است.

 

 به گفته وی؛ مجموع خرید حمایتی در سال جاری از ۱۰۰ هزار راس و مجموع صادرات دام از ۴۰ هزار راس عبور نکرد در حالی مازاد دام در حدود ۷ میلیون راس است.

 

 رییس شورای تامین دام زنده با بیان اینکه قاچاق دام به دلیل وضع مصوبات نادرست تشدید می‌شود، گفت: به نظر من علت قاچاق دام تصمیمات نادرستی است که درخصوص صادرات دام گرفته می‌شود و این تصویب عوارض بر صادرات دام قاچاق را رسمی می‌کند.

 

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام در پاسخ به این پرسش که روسیه و اوکراین جزو کشورهای اصلی تامین‌کننده نهاده دامی ما محسوب می‌شوند آیا در شرایط جنگی این امکان وجود دارد که ما در سال آینده نیز با چالش نهاده مواجه شویم؟ گفت: ۹۰درصد نهاده مورد نیاز کشور از روسیه تهیه و تامین می‌شود روسیه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی تحریم شده است به عبارت دیگر تحریم‌ها علیه آنها تجارت روسیه و ایران را تسهیل کرده است از این‌رو آنها به‌دنبال بازار ایران هستند و به نظر می‌رسد با تهاجم روسیه به اوکراین ایران جزو بازارهای ایده‌آل برای روسیه باشد. از سوی دیگر با سقوط معنادار روبل قیمت نهاده کاهش پیدا می‌کند و ما به سهولت می‌توانیم نهاده مورد نیاز خود را از این کشور وارد کنیم.

 

 

پوریان نوسان‌های قیمت گوشت را ناشی از تصمیمات غیرمعقولانه وزارت کشاورزی دانست و افزود: در روزهای پایان سال همواره ما شاهد افزایش تقاضا برای خرید گوشت بودیم اما در حال حاضر تقاضا برای خرید گوشت کاهش چشمگیری کرده است؛ این شرایط معلول چند عامل است یا بازار اشباع شده و میزان ذخیره‌سازی افزایش پیدا کرده است و یا مصرف‌کننده پرقدرتی نداریم و قیمت‌ها با قدرت خرید آنها همخوانی ندارد.

 

به گفته وی، میانگین قیمت دام نر سبک کشتاری کیلویی ۶۲ هزار تومان و قیمت گوساله کشتاری کیلویی ۵۷ هزار تومان است. همچنین قیمت لاشه گوسفندی در عمده فروشی کیلویی ۱۳۰ هزار تومان، لاشه گوشت گوساله کیلویی ۱۱۸ هزار تومان و قیمت ران گوسفندی در محدوده ۱۶۰ هزار تومان است.

 

 این فعال اقتصادی در پایان گفت: موج سازی برای افزایش قیمت گوشت در ماه‌های پایانی سال ایجاد شد اما ازآنجایی که میزان عرضه افزایش پیدا کرد و تقاضا کاهش، ما شاهد افت قیمت گوشت هستیم. اما در هفته اول اسفند بدون تقاضا و در رکود بی‌سابقه طی شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------