عرضه بزرگترین مزایده تاریخ ایران تصویب شد | جزئیات یک واگذاری مهم



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
واگذاری ۱۸ درصد سهام باقی مانده دولت در شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در هیات واگذاری مصوب شد. باتوجه به ارزش بالای این شرکت، این عرضه بزرگترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

 به گزارش فارس، حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی خبر داد: در سیصد و هشتاد و یکمین جلسه هیات واگذاری، عرضه بزرگترین مزایده تاریخ ایران تصویب شد. واگذاری ۱۸ درصد سهام باقی مانده دولت در شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در هیات واگذاری مصوب شد. باتوجه به ارزش بالای این شرکت، این عرضه بزرگترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

 

وی گفت: در جلسه هیات واگذاری، مقرر شد این سهام در سه بلوک یک، دو و پانزده درصدی در قالب مزایده در بورس عرضه شود. بلوک های یک و دو درصدی بصورت نقد و چون غیر مدیریتی و غیر کنترلی محسوب می شوند، بدون اضافه ارزش (پرمیوم) عرضه خواهد شد.

 

به گفته وی، همچنین بلوک پانزده درصدی اگرچه غیرکنترلی است، اما مدیریتی محسوب می شود و بنابراین، ۳۰ درصد به قیمت پایه اضافه خواهد شد. حصه نقدی این بلوک ۳۰ درصد خواهد بود و مابقی ثمن در هشت قسط در فواصل شش ماهه و مجموعا چهار ساله بعلاوه سود مصوب شورای پول و اعتبار اخذ خواهد شد.

 

رئیس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی سازی در مورد نحوه قیمت پایه، مکلف است، درخصوص سهام شرکت های بورسی، قیمت تابلو در روز عرضه را ملاک قرار دهد البته به شرطی که از قیمت تابلو در روز تصویب هیات واگذاری کمتر نباشد. این شرط هم به این دلیل است که با هدف کاهش قیمت پایه ، پس از تصویب هیات واگذاری اقدامی صورت نگیرد.

 

به گفته وی، در مورد زمان عرضه، باید ده روز از انتشار اطلاعیه عرضه در جراید بگذرد و بنابراین ظرف دو هفته آینده این عرضه انجام خواهد شد.

 

قربان زاده در پایان گفت: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، در مجموع حدود ۴۰ درصد تولید صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار صادرات داشته ست. از مجموعه شرکت های زیر مجموعه این هلدینگ می توان به شرکت های پتروشیمی نوری، اروند، بندر امام، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، پارس، ایلام، ارومیه، گچساران، هنگام، بروجن، دهدشت، کازرون، الماس ماهشهر، ان پی سی اینترنشنال، پلیمر آریاساسول، دو شرکت مهم تامین کننده یوتیلیتی (فجر و مبین) و همچنین بسیاری از شرکت های بازرگانی و خدماتی اشاره کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------