ساختـارسازي بـورس بـراي رشـد 8 درصـدي



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ساختـارسازي بـورس

 

اخبار اقتصادی - در آستانه هشتمين نمايشگاه صنعت مالي خاورميانه بررسي شد
ساختـارسازي بـورس بـراي رشـد 8 درصـدي

چالش مهم كوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصاد كشور مساله بيكاري است از همين رو در شرايط اقتصادي كشور كه رشد اقتصادي 3/6- درصدي را در سال 91 داشته‌ايم بايد شرايطي را مهيا كنيم تا به رشد اقتصادي 8 درصدي برسيم

 حضور معاون اول رئيس‌جمهور، وزير اقتصاد، رئيس كل بانك مركزي و رئيس «سازمان» در نمايشگاه بورس، بانك و بيمه
هشتمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه (FINEX2014) روز گذشته با حضور معاون اول رئيس‌جمهوري، وزير امور اقتصادي و دارايي، رئيس كل بانك مركزي و رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح شد.

نمايشگاه امسال نسبت به سال‌هاي گذشته امتيازات جدي‌تري دارد، حضور شركت‌كنندگان بيشتر در فضايي بزرگ‌تر نمونه‌اي از اين امتيازات است. با اين حال آنچه بر پيشاني هشتمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه خودنمايي مي‌كند حضور پررنگ شركت‌هاي خارجي فعال و مطرح در صنعت مالي چون انگليس، آلمان، ايتاليا، سوئيس، يونان، قبرس در كنار تركيه و كره جنوبي است كه براي نخستين بار، در نمايشگاه (FINEX) شركت مي‌كنند. اين بار واژه «بين‌المللي» در شأن تلاش دولت يازدهم براي ايجاد تعامل سازنده و البته عادلانه با كشورهاي جهان بر نمايشگاه بورس بانك و بيمه به وضوح نمايان است. اين روزها كه دنيا چشم به نتايج مذاكرات هسته‌اي ايران با كشورهاي بزرگ دنيا دوخته است، ما ميزبان همان قدرت‌هاي بزرگ در يكي از بزرگ‌ترين رخدادهاي اقتصادي منطقه هستيم.

 ايران؛ قدرت اقتصادي منطقه
معاون اول رئيس‌جمهور، در مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه در‌خصوص توسعه اقتصادي كشور اظهار كرد: در سند چشم‌انداز 1404 ايران قدرت اقتصادي منطقه خواهد شد و به همين دليل به اين موضوع بايد توجه داشته باشيم كه ديگر كشورهاي همجوار ما چشم‌انداز توسعه‌اي خود را چگونه ترسيم كرده‌اند.
اسحاق جهانگيري، در‌خصوص چالش‌هاي پيش رو بيان كرد: چالش مهم كوتاه‌مدت وبلندمدت اقتصاد كشور مساله بيكاري است از همين رو در شرايط اقتصادي كشور كه رشد اقتصادي
 3/6- درصدي را در سال 91 داشته‌ايم بايد شرايطي را مهيا كنيم تا به رشد اقتصادي 8 درصدي برسيم.


معاون اول رئيس‌جمهور با ابلاغ پيام دولت اشاره داشت: پيام مهم دولت اين است كه براي خروج از كشور هم براي سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت و هم كوتاه‌مدت برنامه‌ريزي كرده‌ و در اين زمينه به نتايج خوبي دست يافته‌ايم كه در اين زمينه طرح‌هاي توسعه‌اي و تامين مالي را براي كشور فراهم كنيم.


وي ضمن تشكر از نظام بانكي در تامين مالي بنگاه‌هاي كوچك و بزرگ اقتصادي تصريح كرد: مجموعه ارزشمند بانكي تا به حال زحمات فراواني براي تامين مالي بنگاه‌ها متقابل شده است اما حال، انتظارات جديدي از بازار سرمايه داريم تا بعد از عمر 50 ساله خود هم‌اكنون اين زحمات را به دوش بكشد.جهانگيري با اشاره به افتتاح نخستين مركز دولتي صدور گواهي الكترونيكي و ضمن قدرداني از سازمان بورس جهت پياده‌سازي سامانه‌هاي الكترونيكي خاطرنشان كرد: يك اراده جدي در دولت مطرح است تا تيم الكترونيكي را در كشور پياده‌سازي كنيم، دولت الكترونيكي دغدغه اصلي شخص رئيس‌جمهور است و شوراي عالي اداري نيز اين مهم را به تصويب رسانده است.


معاون اول رئيس‌جمهوري، اقدامات و حمايت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي را در اين مورد يكي از راه‌هاي اصلي پيشگيرانه در مفاسد اقتصادي قلمداد كرد.


 جهش بزرگ در اقتصاد ايران در راه است
در ادامه مراسم علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي نيزحضور معاون اول رئيس‌جمهور در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بورس، بانك و بيمه را نشان از حمايت دولت از فعالان بازار مالي، بانكي، بازار سرمايه و بيمه كشور دانست و گفت: اميدواريم با تصميماتي كه در بازار مالي در حال اعمال است، شاهد حل مشكلات اقتصادي كشور باشيم.


وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: اين نمايشگاه به عنوان بزرگ‌ترين نمايشگاه مالي كشور در حالي برگزار مي‌شود كه تلاش‌هاي دولت به‌ويژه در بخش سياست‌هاي خارجي همراه با سياست‌هاي اقتصاد مالي در حال انجام است و زماني كه دولت يازدهم شروع به كار كرد، مشكلات زيادي به‌ويژه در مسائل اقتصادي وجود داشت كه اين مشكلات در حال بهبود است.
وي تصريح كرد: سياست اوليه دولت ثبات و آرامش در بازار كالا، سرمايه و ارز بود كه از طريق انضباط مالي و پولي اين آرامش تحقق پيدا كرده است. طيب‌نيا اضافه كرد: مشكل عمده اقتصاد ما از 2 سال گذشته ركودي بود كه بر فعاليت‌هاي اقتصادي اعمال شده است كه ساختارهاي اقتصادي وابسته به نفت، سياست‌هاي نادرست اقتصادي سال‌هاي گذشته و نيز تحريم‌ها به وجود آورنده آن بود و در ماه‌هاي گذشته سعي شد با سياست‌هاي دولت به‌ويژه در حوزه خارجي و داخلي اقتصاد كشور از ركود خارج شود.


وي در ادامه تصريح كرد: دستيابي به رشد اقتصادي مستلزم برنامه‌هاي گسترده دولت در بخش‌هاي مختلف از جمله اصلاحات در بازار مالي كشور است؛ چرا‌كه اين سيستم بانكي و بازار سرمايه است كه منابع مردم را تجهيز مي‌كند و وارد چرخه اقتصادي مي‌كند و صنعت بيمه نيز مي‌تواند با كاهش ريسك استفاده از منابع مردم در اقتصاد را تسهيل كند.
وزير اقتصاد با اشاره به كمبود منابع مالي به عنوان مشكل اصلي واحدهاي توليدي در كشور گفت: بايد حل مشكل تامين مالي بنگاه‌ها را در صدر برنامه‌ها قرار دهيم و بازار سرمايه مي‌تواند زمينه‌ساز حل اين مشكل باشد. طيب‌نيا ادامه داد: بازارهاي مالي ما در گذشته و حال بانك‌محور بوده‌اند كه با مشكلات جدي از جمله مطالبات معوق، مطالبات انباشته شده از دولت در سال‌هاي گذشته، كمبود سرمايه و درگيري بانك‌ها در اداره بنگاه‌هاي اقتصادي در دوره‌هاي اخير مواجه شده است.


وي تاكيد كرد: برنامه‌هاي دولت براي اصلاح نظام تامين مالي در حال اجرا است و افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي از جمله مواردي است كه اميدواريم با تلاش دولت منابع مالي بانك‌ها را به استانداردهاي جهاني نزديك كند.


وزير اقتصاد گفت: در حال حاضر پرداخت بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها به صورت جدي در حال بررسي است تا در 2 و 3 سال آينده اين مشكل رفع شود. طيب‌نيا ادامه داد: توسعه بازار سرمايه شرط لازم تامين مالي بنگاه‌ها است كه با همكاري سازمان بورس براي فعال شدن بازار اوليه تلاش مي‌كنيم.


وي تصريح كرد: تاسيس صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و صندوق‌هايي كه براي راه‌اندازي پروژه‌ها در بازار اوليه مورد نياز است از ديگر برنامه‌هاي دولت است كه مذاكراتي نيز در اين زمينه با وزارتخانه‌هاي مختلف شده تا از طريق اين صندوق‌ها تامين مالي پروژه‌ها در كشور صورت گيرد. وزير اقتصاد اشاره كرد: در سال گذشته 26 هزار ميليارد تومان از طريق بازار اوليه براي فعاليت‌هاي اقتصادي تامين منابع شده كه اين ميزان كافي نبوده و بايد با انتشار انواع اوراق بهادار بدهي و مشاركت براي تامين مالي در كشور اقدام شود؛ هرچند بازار سرمايه در حال حاضر آماده انتشار اين اوراق براي تامين مالي است.


طيب‌نيا تاكيد كرد: بدون بازار ثانويه پررونق و فعال بازار اوليه نمي‌تواند فعاليت كند، چرا‌كه اين بازار ثانويه است كه قدرت نقدشوندگي دارايي مردم را بالا مي‌برد. بنابراين هدف دولت توسعه همزمان بازار اوليه و ثانويه است.


وي در ادامه با اشاره به رشد 108 درصدي شاخص بورس در سال 92 گفت: خوشبختانه در سال گذشته وضعيت بازار سرمايه مناسب بود و سودآوري خوبي را نصيب سرمايه‌گذاران كرد.


وزير اقتصاد تاكيد كرد: پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري و سال‌هاي آينده وضعيت در بازار سرمايه به گونه‌اي باشد كه سود خوبي نصيب سرمايه‌گذاران كند؛ به شرط اينكه ريسك‌پذير باشند.


طيب‌نيا تصريح كرد: بازار سرمايه براي افرادي بازدهي بيشتري خواهد داشت كه ريسك‌پذيرتر باشند؛ با اين حال دولت در حال تدوين برنامه‌اي است تا ريسك بازار را به حداقل برساند.
وي گفت: سياست دولت در بحث هدفمندي و افزايش قيمت‌ حامل‌هاي انرژي به گونه‌اي است كه قيمت حامل‌هاي انرژي از قبل براي بنگاه‌داران قابل پيش‌بيني باشد تا ريسك غيرقابل پيش‌بيني به بازار سرمايه وارد نشود. وزير اقتصاد با اشاره به اينكه ركن سوم بازار مالي در كشور صنعت بيمه است، افزود: نقش صنعت بيمه ايجاد اطمينان، اعتماد و كاهش ريسك در فعاليت‌هاي اقتصادي است و اين صنعت با كاهش ريسك مي‌تواند مكمل ساير اركان بازار مالي باشد و زمينه را براي فعاليت‌هاي اقتصادي پررونق فراهم كند.
 
 افتتاح مركز مياني امضاي ديجيتال
علي صالح‌آبادي، رئيس سازمان بورس اوراق بهادار نيز در مراسم افتتاحيه هشتمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه، ضمن خير مقدم به حضور مقامات ارشد اقتصادي و دولتي از جمله اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور، علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي، ولي‌الله سيف رئيس كل بانك مركزي و امين رئيس كل بيمه مركزي و ديگر مقامات از راه‌اندازي مركز مياني امضاي ديجيتال توسط معاون اول رئيس‌جمهور خبر داد.


صالح‌آبادي اظهار كرد‌: براي اولين بار است كه نمايشگاه بزرگ‌ترين دستاوردهاي صنعت مالي خاورميانه با حضور 360 شركت داخلي و 10 شركت خارجي و با حضور مقامات دولتي در سطح معاون اول رئيس‌جمهور، رئيس كل بانك مركزي و وزير امور اقتصادي و دارايي برگزار مي‌شود.وي تاكيد كرد: حضور معاون اول رئيس‌جمهور و مقامات ارشد اقتصادي نشان از توجه دولت به بازار سرمايه و صنعت مالي كشور است كه روز به روز توسعه مي‌يابد.
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار افزود:‌ در نمايشگاه امسال كشورهايي از جمله آلمان، سوئيس، ايتاليا، يونان، قبرس و تركيه حضور دارند كه اين استقبال بي‌سابقه بوده است.
وي تاكيد كرد: اين نمايشگاه براي صنعت مالي كشور بوده و مختص بازار سرمايه نيست؛ به‌طوري‌كه بانك‌ها و صنعت بيمه كشور نیز در آن حضور دارند.


عضو شوراي عالي بورس هدف از برگزاري اين نمايشگاه را معرفي دستاوردهاي صنعت مالي به عموم مردم و سرمايه‌گذاران خواند و گفت: در نمايشگاه ارتباط دوسويه اركان صنعت مالي و سرمايه‌گذاران و مردم فراهم مي‌شود و در همين فضا فرهنگ پاسخگويي شكل مي‌گيرد و سرمايه‌گذاران راه‌حل‌ها و پيشنهاد‌هاي‌‌شان را ارائه مي‌كنند.


صالح‌آبادي گفت: در اين نمايشگاه كارگاه‌هاي آموزشي براي آشنايي عموم مردم با بازار سرمايه برگزار مي‌شود كه از اهداف اصلي آن است.


وي با بيان اينكه در اين نمايشگاه حضور هنرمنداني از 38 كشور دنيا براي آموزش بازار سرمايه به صورت كاريكاتور از نقاط قوت آن است، گفت:‌ همچنين در اين نمايشگاه مركز مياني امضاي ديجيتال با حضور معاون اول رئيس‌جمهور افتتاح خواهد شد كه از اين پس تمام سرمايه‌گذاران از تمام نقاط جهان به بازار سرمايه ايران دسترسي خواهند داشت و كاغذ را از تمام مبادلات حذف خواهيم كرد.


وي افزود: با افتتاح مياني امضاي ديجيتال ساير حوزه‌هاي كلان اقتصادي نيز امكان دريافت سرويس خواهند داشت و از اين پس تعامل نهاد‌هاي مالي در بستر امن و با امضاي ديجيتال سرعت و گستردگي خواهد يافت.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------