سقوط قیمت جهانی طلا



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت جهانی طلا

 

اخبار اقتصادی -  قیمت‌ سررسیدهای مختلف طی هفته گذشته کاهش یافت
افت 5/1 درصدی قیمت‌های آتی

روند عمومی بازار آتی طی هفته گذشته نزولی بود و با سقوط قیمت جهانی طلا، در این مدت قیمت‌های آتی سکه طلا در سه سررسید آخر، 5/1 درصد کاهش یافت.

در انتهای هفته گذشته، سررسید دی ماه نیز تقریبا به کف قیمت رسید و آخرین بار در 20 خرداد امسال (حدود یک ماه و نیم پیش) با سقوط نرخ ارز شاهد این کف قیمتی بودیم.


سررسید آبان ماه نیز به دلیل نزدیک‌تر شدن به پایان قرارداد، به کف قیمت جدیدی رسید و نرخ معاملات در این سررسید به زیر یک میلیون تومان سقوط کرد.

 

با توجه به تعطیلات عید فطر، حجم معاملات آتی طی هفته گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافت. تعطیلی روز چهارشنبه گذشته سهم قابل توجهی در کاهش حجم معاملات بازار داشت، چرا که در این روز دو شاخص مهم آمریکا همزمان با جلسه معاملاتی اعلام شد که نوسان زیادی در قیمت جهانی طلا ایجاد کرد. تعطیلات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با کاهش قیمت اونس همراه شد و روزهای سخت و پراسترسی را برای خریداران بازار آتی رقم زد که تنها می‌توانستند شاهد سقوط هرچه بیشتر قیمت جهانی طلا و ضرر بیشتر خود در این روزها باشند.

 

با این حال به دلیل آنکه قیمت‌ها در این هفته تقریبا در کف قرار داشت و موقعیت مناسبی برای فروش محسوب نمی‌شد، شدت کاهش قیمت‌های آتی نسبت به قیمت جهانی طلا بسیار کمتر بود و به‌این ترتیب ضرر کمتری متوجه خریداران شد. به عبارتی اگر در قیمت‌های بالاتر یا نزدیک به سقف قیمت بودیم و اونس به این میزان کاهش می‌یافت، انتظار می‌رفت فروشندگان بیشتری وارد بازار شوند و شدت سقوط قیمت‌های آتی بیشتر متناسب با سقوط قیمت جهانی طلا باشد.


با توجه به محدودیت ساعات معاملات آتی در بورس کالای ایران، در مواردی که نوسان قابل توجهی در قیمت جهانی طلا یا نرخ دلار در خارج از ساعات معاملاتی انتظار می‌رود، بهتر است افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند و نسبت به حرکت بعدی بازار دلار یا اونس اطمینان کافی ندارند، در این مواقع از بازار خارج شوند یا با اخذ موقعیت معکوس در سررسید دیگر ریسک خود را پوشش دهند.

 دلایل کاهش قیمت
همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، دلیل کاهش قیمت طی هفته گذشته، کاهش قیمت جهانی طلا بود و برای پی بردن به دلایل کاهش قیمت‌های آتی باید عوامل بنیادی موثر بر کاهش قیمت جهانی طلا را بررسی کرد. اقتصاد آمریکا از تاثیرگذارترین فاکتورها در قیمت اونس است تا جایی که باعث شد طی هفته اخیر افراد سایر عوامل بنیادی موثر در افزایش قیمت طلا از جمله وضعیت بحران بدهی در کشور آرژانتین را نادیده بگیرند. نرخ بیکاری در ماه گذشته به کمترین میزان پس از بحران اقتصادی آمریکا رسید.

 

سیاست‌گذاران پولی بانک مرکزی آمریکا در بیانیه این هفته اعلام کردند وضعیت بازار کار هنوز فضای زیادی برای بهبود دارد. با وجود این بهبود سریع‌تر از پیش‌بینی بازار کار آمریکا باعث شده تا اکثر اقتصاددانان انتظار داشته باشند نرخ بهره در آمریکا زودتر از آنچه انتظار می‌رفت افزایش یابد. افزایش نرخ بهره آمریکا (یا به عبارتی تقویت ارزش دلار) از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش قیمت جهانی طلا است.

 

بسیاری از فلزات گرانبها از جمله طلا در بورس‌های جهانی بر حسب دلار قیمت‌گذاری می‌شوند در نتیجه انتظار می‌رود با تقویت ارزش دلار، قیمت این کالاها بر حسب دلار کاهش یابد. از طرفی در زمان تضعیف ارزش پول، فعالان بازار پول (money market) برای پوشش ریسک به خرید طلا روی می‌آورند. تقویت ارزش دلار باعث می‌شود تقاضای این دسته افراد برای خرید طلا کمتر شود.


وضعیت بازار کار آمریکا یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر سیاست‌های پولی این کشور است. تاکنون شاخص‌‌های اقتصادی مربوط به ماه جولای بازار کار نسبتا مطلوب بوده است. تعداد متقاضیان بیمه بیکاری هفته گذشته در آمریکا نسبت به هفته ماقبل افزایش داشته، با این حال نزدیک به پایین‌ترین میزان طی هشت سال اخیر است.

 

در روز چهارشنبه میزان استخدام‌های جدید در ماه جولای، 218 هزار نفر برآورد شده که آماری قوی است و باعث شده افراد تمایلی نسبت به حرکت بر خلاف این آمار نداشته باشند.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت جهانی طلا

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------