ترکش دلار به بازار موبایل



بازار موبایل ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

به  گزارش  جهان  صنعت؛ افزایش قیمت دلار طی یک ماه گذشته، بسیاری از بازارها را شوکه کرده است؛ به طوری که در این مدت به موازات افزایش قیمت دلار، سایر کالاها نیز افزایش قیمت داشته‌اند. به نظر می‌رسد بازار موبایل هم که یک کالای کاملا وارداتی است، از این قاعده مستثنی نبوده و نوسانات موجود در بازار ارز باعث شده است تا وضعیت خرید و فروش در بازار موبایل کساد شود.

 

افزایش قیمت موبایل بیشتر از همه باعث دردسر طرفداران آیفون شده است. در کنار آب رفتن موجودی آیفون‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی، معدود فروشنده‌های فعلی، گوشی‌های آیفون را نسبت به سه ماه قبل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر می‌فروشند. همچنین افزایش قیمت موبایل، مدل‌های پرچمدار سامسونگ را بی‌نصیب نگذاشته است. گلکسی S22 Ultra پرچمدار فعلی سامسونگ است و در بسیاری از آیتم‌ها مثل دوربین با آیفون ۱۳ پرومکس مقایسه می‌شود.  

 

یشتر خریداران گلکسی S22 Ultra ترجیح می‌دهند نسخه ۲۵۶ گیگابایت را که قیمت کمتری دارد، بخرند. از طرفی این افزایش برای محبوب‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار ظرف سه ماه قبلی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد محاسبه می‌شود. گلکسی A73 سامسونگ که حداقل در اردوگاه کره‌ای‌ها گران‌ترین میان‌رده است، در حال حاضر با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و همین مدل را در اولین روز‌های مهر تقریبا ۱۲ میلیون تومان می‌فروختند.

 

با این حال، آیفون ۱۳ پرومکس محبوب‌ترین گوشی فعلی «اپل» در ایران به‌حساب می‌آید. فروشنده‌های موبایل اعتقاد دارند، نسخه‌های ۲۵۶ گیگابایت آیفون ۱۳ پرومکس فروش بیشتری دارند و این مدل را تقریبا ۷۰ میلیون تومان می‌فروشند. نسخه ارزان‌تر آیفون ۱۳ پرومکس هم نزدیک ۶۰ میلیون فروخته می‌شود و برخی فروشنده‌های موبایل بابت آیفون ۱۳ پرومکس نسخه یک ترابایت ارقام بالای ۹۰ میلیون را به خریداران پیشنهاد می‌دهند. در روز‌هایی که موجودی گوشی‌های اپل در اغلب فروشگاه‌های اینترنتی به صفر رسیده، همان معدود فروشنده‌ها کف قیمت آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ معمولی را به ترتیب ۳۵ و ۶۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند.

 

با اینکه تقریبا سه سال از عرضه آیفون ۱۱ می‌گذرد، اما هنوز ردپای آن را بین مدل‌های پرفروش فعلی «اپل» در ایران می‌بینیم که برای خرید نسخه ۱۲۸ گیگابایت آن باید با حداقل ۲۵ میلیون تومان پا به بازار گذاشت. ناگفته نماند بین ارزان‌ترین گوشی‌های فعلی اپل می‌توانیم به آیفون SE اشاره کنیم. قیمت آیفون SE نسخه ۲۰۲۰ الان حدود ۱۷ میلیون تومان است و اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به آیفون SE نسخه ۲۰۲۲ داشته باشیم باید حداقل بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان برای نسخه‌های ۶۴ گیگابایتی و نزدیک ۲۳ میلیون تومان برای نسخه‌های ۱۲۸ گیگابایتی بپردازیم.

 

در نتیجه بازار موبایل با افزایش سرسام‌آور نرخ ارز دچار بحران شده است؛ حالا نه خریداران توانایی خرید دارند و نه فروشندگان قصد فروش؛ موضوعی که رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن شیراز نیز آن را تایید می‌کند.

 

توقف فروش موبایل به‌ علت ترس از دست‌دادن سرمایه

«علی دستغیب» در گفت‌وگو با «ایلنا» اظهار داشت: تعطیلی بازار موبایل تهران از روز چهارشنبه گذشته در تهران، باعث شده است کالاها و گوشی‌های موبایل وارد دیگر شهرها نشوند: «افزایش نرخ دلار و ارز باعث شد تا فروش گوشی تلفن همراه در بازار تهران متوقف شود و مغازه‌داران از ترس از ‌دست‌دادن سرمایه‌های‌شان، فروش موبایل را متوقف کردند. بازار خرید و فروش موبایل در شیراز متوقف شده است و خریداران و فروشندگان جرات خرید و فروش گوشی همراه را ندارند. متاسفانه قیمت موبایل آیفون ۱۳ پرومکس ۲۵۶ از ۵۶ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان افزایش یافته است که این شرایط باعث شده نه خریدار و نه فروشنده‌ای در بازار وجود نداشته باشد.»

 

او ابراز امیدواری کرد با ثبات نرخ دلار، رونق به بازار موبایل بازگردد: «قطعا کاهش نرخ دلار باعث افزایش خریداران و رونق بازار می‌شود و بی‌شک گران‌شدن محصولات تعداد خریداران موبایل را کاهش می‌دهد.» به گفته دستغیب، در شرایط فعلی تنها مردم جهت انجام تعمیرات و لوازم جانبی به موبایل‌فروشی مراجعه می‌کنند: «بازار موبایل شیراز متوقف است و مردم به‌هیچ‌وجه جنس نمی‌خرند. از اوایل سال جاری تاکنون حدود ۵۰ مغازه در شیراز به‌دلیل مشکلات زیاد پروانه‌هایشان را باطل کرده و از این حرفه کوچ کرده‌اند.» وی با بیان اینکه تعداد کمی از مردم گوشی‌های آیفون و گران‌قیمت خریداری می‌کنند، گفت: در حال ‌حاضر مشکلات باعث شده است تا مردم از خرید گوشی‌های با قیمت پایین‌تر استقبال کنند.

 

بی‌ثباتی نرخ دلار ضربه زیادی به تمام اقشار وارد می‌کند

نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه هنوز اطلاع دقیقی از فعالیت دولتمردان جهت افزایش نرخ دلار وجود ندارد، می‌گوید: قطعا موضوعاتی مانند افزایش نرخ دلار و… به هیچ‌وجه مورد قبول نمایندگان نیست.

 

علی‌رضا پاک‌‌فطرت با بیان اینکه بی‌ثباتی نرخ محصولات ضربات زیادی را به تمام افراد و تولید‌کنندگان وارد می‌کند، بیان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی بسیاری از مغازه‌داران کالاها و محصولات‌شان را از ترس گرانی‌ها به مردم نمی‌فروشند. وی با بیان اینکه گردش ریال و پول در جامعه کاهش یافته است،

 

می‌گوید: متاسفانه این اتفاق به شدت نگران‌کننده است و وجود ثبات اقتصادی در کشور از موضوعات بسیار مهم است. عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر نوسانات نرخ ارز نباید به شدت و سرعت اتفاق بیفتد، افزود: در حال حاضر نوسانات نرخ ارز و قیمت‌ها باید به شدت و با یک شیب ملایمی رخ دهد. نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه قطعا درباره این اتفاقات از مسوولان در مجلس سوال خواهیم کرد، بیان می‌کند: در شرایط فعلی منتظریم تا ببینیم رئیس جدید بانک مرکزی چه اقدامی جهت تثبیت نرخ ارز انجام می‌دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------