پیشنهاد رسمی ایران به پیمان شانگهای برای ایجاد پول واحد



 وزیر امور خارجه,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از پیشنهاد ایران به سازمان همکاری شانگهای برای تعریف پول واحد برای تسهیل در مبادلات تجاری میان اعضا خبر داد. 

به گزارش ایرنا، مهدی صفری چهارشنبه شب در گفت‌ وگویی اظهار کرد: یک ماه و نیم پیش به عنوان عضو ناظر در نامه‌ای به سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد دادیم تا پول واحدی را میان اعضا تعریف کند.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد: این نامه را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم این ایده به نتیجه برسد.

 

صفری افزود: اگر این ایده عملیاتی شود می‌تواند مسائل تجاری میان کشورهای عضو پیمان شانگهای و کشورهای قدرتمندی همچون چین، هند، پاکستان و روسیه را حل کند.

 

وی درباره زمینه‌های تقویت همکاری کشورمان با اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه، تاکید کرد: باید بتوانیم مسیرهای ارتباط با کشورهای عضو این سازمان را متنوع کنیم و از مسیرهای مختلف چون شمال اروپا، آسیای مرکزی و قفقاز برسیم.

 

معاون وزیر امور خارجه افزود: یکی از مسیرهایی که از طریق آن می‌توانیم به شمال اروپا برویم دریای سیاه است که این همکاری از طریق چین، بندرعباس، جمهوری آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه و از آن سو از طریق رومانی و صربستان به دیگر کشورهای اروپایی است.

 

صفری گفت: سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه می‌تواند با ۱۰ عضو اکو (سازمان همکاری‌های اقتصادی) می‌تواند ابتدا در زمینه حمل و نقل و سپس در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک فعالیت کنند.

 

معاون وزیر امور خارجه افزود: تمرکز خود را بر حمل و نقل گذاشتیم و ظرفیت خاصی در کشورمان داریم به ویژه در حوزه حمل و نقل که پارسال برای نخستین بار توانستیم در بخش ریلی این دالان تا ۱۵ میلیون تن کالا انتقال دهیم.

 

صفری با اشاره به نهایی شدن سند موافقتنامه دالان شمال - جنوب و اتصال دریای سیاه به خلیج فارس و با تاکید بر افزایش ظرفیت انتقال کالا از طریق این دالان، افزود: حجم انتقال کالا در این مسیر در سه بخش دریایی، ریلی و جاده‌ای به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که برای تحقق این رقم باید زیرساخت‌های ریلی در این مسیر تکمیل شود.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره روند بهره‌مندی ایران از عضویت اجرایی در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: در حال تنظیم فرم‌های مربوط و امضای ۴۵۰ سند مرتبط هستیم و تلاش می‌کنیم که این روند را کوتاه کنیم تا بتوانیم به طور کامل عضو شویم و تعامل خود را با اعضای این سازمان در زمینه‌های مختلف به ویژه عرصه اقتصادی آغاز کنیم.

 

وی افزود: روند تشریفات اجرایی عضویت در شانگهای مانند پیوستن ما به مجمع اقتصادی اوراسیا است که در حال تکمیل این روند و ارائه مدارک هستیم که بتوانیم تا پایان همین سال میلادی با پنج عضو این مجمع، وارد تجارت آزاد 5 کشور شویم که روسها و دیگر اعضای این مجمع مانند ارمنی‌ها با ما همکاری می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------