آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

رشد ۵۰ درصدی ساخت مسکن در پایتخت



  مسکن,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از پایان رکود در حوزه ساخت و ساز خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده و ساخت مسکن رشد ۵۰ درصدی داشته است.  

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام سایت شهر، حمیدرضا صارمی با بیان اینکه سهم هزینه های مسکن در سبد خانوار یکی از مهم ترین شاخصه‌های اقتصادی است، گفت: در تهران، سهم مسکن در سبد خانوار حدود ۶۵ درصد است که رقم بسیار بالایی را شامل می شود و همین موضوع کیفیت زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

وی با اشاره به کاهش سالانه ساخت واحدهای مسکونی در پایتخت طی دهه ۹۰، اظهار داشت: در سال های ابتدایی این دهه، سالانه تا۲۰۰ هزار واحد مسکونی هم تولید می شد اما کم کم این آمار کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰ به کمترین میزان تولید واحد مسکونی یعنی حدود ۴۶ هزار واحد رسید. این در حالی بود که به دلیل سالانه ۴۰ هزار مهاجرت و همچنین ثبت ۵۱ هزار ازدواج، ما با فشار تقاضا مواجه بودیم، ضمن اینکه نرخ تخریب و استهلاک خانه‌های فرسوده نیز ۱۵۰ هزار واحد است.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درخصوص خانه‌های خالی شهر تهران، توضیح داد: تعداد خانه‌های خالی در پایتخت به ۳۰۰ هزار واحد هم نمی‌رسد. این واحدها که اغلب دارای متراژهای بالا هستند، در مناطق شمالی شهر از جمله زعفرانیه، نیاوران و... قرار دارند که جزو جامعه هدف ما نیستند؛ چراکه اساسا شکلگیری قرارگاه جهادی مسکن با رویکرد احداث مسکن استطاعت پذیر برای زوج‌های جوان و اقشار کم درآمد ایجاد شد تا این قشر بتوانند با دریافت برخی تسهیلات صاحب مسکن شوند.

 

صارمی ادامه داد: اقتصاد مسکن بر تمام بخش‌های اقتصادی و تولیدی، تاثیرگذار است و اکنون خبر خوب اینکه بعد از دوره رکود ساخت و ساز در پایتخت، در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم با وجود بازارهای موازی و تنش هایی که در بازارهایی مانند سکه و ارز وجود داشت، تمایل برای سرمایه گذاری مردم در بخش مسکن بیشتر شد و ما بیش از ۵۰ درصد افزایش صدور پروانه در شهر تهران داشتیم. حدود ۱۰ هزار پروانه ساختمانی در سال گذشته صادر شد و امیدواریم آمار صدور پروانه در شهر تهران تا پایان سال آینده به ۲۰ هزار پروانه برسد.

 

وی تصریح کرد: ما در سال گذشته، ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را هدفگذاری کردیم، برای احداث ۴۵۰ هزار واحد تفاهم نامه امضاء کردیم، اقدامات لازم برای ۴۶ هزار را به صورت مداخله تعریف شده آغاز کردیم، مراحل صدور پروانه برای ۷۰ هزار واحد نیز در حال طی مراحل قانونی است.

 

صارمی افزود: در مناطقی مانند مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸، رشد حدود ۷۰ تا ۹۰ درصدی صدور پروانه داشته‌ایم، در این مناطق قیمت مسکن به گونه‌ای است که اگر مدیریت شود، دسترسی شهروندان به مسکن را تسهیل می‌کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------