بهانه‌ای برای گرانی برنج نیست | اعلام قیمت جدید برنج در بازار



 گرانی برنج,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
بعد از یک‌سال پرتنش در بازار برنج، آمار و اخبار منتشر شده در این حوزه نشان می‌دهد امسال باید شاهد فراوانی و احتمالا ارزانی در این بازار باشیم. 

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از یک‌سال پرتنش در بازار برنج، آمار و اخبار منتشر شده در این حوزه نشان می‌دهد امسال باید شاهد فراوانی و احتمالا ارزانی در این بازار باشیم. درست یک‌سال از زمانی می‌گذرد که اعلام خبر کاهش تولید برنج باعث شوک قیمتی در این بازار شد.

 

روند رشد قیمت، از نیمه دوم سال گذشته پرشتاب‌تر شد و برنج مرغوب ایرانی با قیمت‌هایی بیش از ۱۵۰ هزار تومان روزبه‌روز از دسترس بخش بیشتری از مردم خارج شد. حالا اما برخلاف سال گذشته مسئولان وزارت جهادکشاورزی از افزایش تولید برنج خبر می‌دهند. این وزارتخانه همچنین با تدبیری که امسال در زمینه لغو ممنوعیت فصلی واردات اندیشید، تمام بهانه‌های گرانی برنج را حذف کرد و به‌نظر می‌رسد نه‌تنها افزایش قیمتی در زمینه برنج در کار نیست بلکه می‌توان به کاهش قیمت این کالای اساسی هم امیدوار بود.

 

افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی تولید برنج

درحالی‌که مجری طرح برنج وزارت جهادکشاورزی یک‌ ماه پیش میزان تولید امسال برنج را ۲میلیون تن اعلام کرده بود، با نزدیک شدن به فصل برداشت این محصول، پیش‌بینی‌های آماری بهتری از تولید امسال منتشر شده است.

 

براساس گزارش معاونت بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی امسال حداقل ۲۰درصد افزایش تولید در زمینه برنج را شاهد خواهیم بود که با توجه به تولید ۱.۸میلیون تنی سال گذشته برای امسال ۲.۲میلیون تن تولید پیش‌بینی می‌شود.

 

به‌گفته مجید حسنی‌مقدم، معاون بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی، امسال میزان برنج تولید داخل در وضعیت مطلوب قرار دارد و شاخص‌های بازار هم این موضوع را نشان می‌دهد که قیمت‌ها نزولی است.

 

آمار ارائه شده از مشاور نظام صنفی کشاورزی بیش از ۲۰درصد است. محمدجواد خاکزاد، از افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی تولید برنج نسبت به سال قبل خبر داده و میزان تولید این محصول را برای امسال بیش از ۲میلیون ‌و ۲۰۰هزار تن اعلام کرده است.

 

به‌گفته او، این میزان دست‌کم ۴۰۰هزار تن بیش از پیش‌بینی‌های قبلی است. از سوی مسئولان دیگر وزارتخانه آمارهای بالاتری هم اعلام شده است.

 

مجری طرح برنج وزارت کشاورزی حالا میزان تولید برنج در سال‌جاری را فراتر از ۲میلیون ‌و ۴۰۰هزار تن دانسته و اعلام کرده که این حجم تولید نسبت به میانگین سال‌های تولید نرمال حدود ۲۰درصد و نسبت به سال گذشته که میزان تولید کمتر از نرمال بوده است، ۳۰درصد افزایش تولید دارد.

 

شایگان ادیبی، بخشی از افزایش تولید را ناشی از استقبال کشاورزان از کشت قراردادی دانسته است.

 

به‌گفته او ۴۶هزار هکتار از اراضی شالی شمال کشور تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت و وزارت کشاورزی علاوه‌بر در اختیار قرار دادن نهاده‌ها به کشاورزان توصیه‌های لازم برای افزایش تولید را به آنها ارائه داد، از این‌رو این طرح با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰درصدی در استان‌های شمالی اجرا شد. علاوه‌بر استان‌های شمالی که تولیدکننده عمده برنج کشور هستند، کشت این محصول از سال‌های گذشته در برخی از استان‌های دیگر نیز دنبال شده است؛ استان‌هایی که هم‌اکنون گرفتار خشکسالی هستند.

 

مجری طرح برنج وزارت کشاورزی درباره توقف تولید برنج در برخی از استان‌ها ازجمله خوزستان و تأثیر آن میزان تولید، با اشاره به اینکه کشت و برنامه‌ریزی تولید برنج را در ۳استان شمالی کشور دنبال کردیم، افزود: کشت اول برنج در ۳استان شمالی کشور در سطح ۵۰۰هزار هکتار صورت گرفته و کشت مجدد ۵۰هزار هکتاری نیز در مازندران خواهیم داشت و با درنظر گرفتن این حجم کشت برنج در استان‌های شمالی را به ۵۵۰هزار هکتار خواهیم رساند.

 

به‌گفته وی، برداشت مجدد برنج یا همان رتون نیز در ۹۰هزار هکتار از اراضی شالی استان‌های شمالی صورت خواهد گرفت. علاوه‌بر کشت قراردادی، افزایش مکانیزاسیون عرصه‌های شالیکاری و همچنین استفاده از ارقام جدید کیفی و مقاوم برنج ازجمله دلایلی است که برای افزایش میزان برداشت امسال عنوان شده است.

 

اعلام قیمت جدید برنج

از میان آمار و ارقام برنج، آنچه بیش از همه برای مصرف‌کنندگان اهمیت دارد، قیمت برنج است. افزایش قیمت این محصول در سال گذشته حاشیه‌های زیادی را پیرامون منشأ این گرانی ایجاد کرد و درحالی‌که بسیاری واسطه‌ها را دلیل گرانی می‌دانستند، شواهد نشان می‌داد قیمت خرید مستقیم از کشاورزان نیز به‌شدت افزایش یافته است.

 

مشاور نظام صنفی کشاورزی در گفت‌وگویی خبری در این زمینه گفت: همه‌ساله در پیک برداشت، قیمت برنج کاهش پیدا می‌کند اما متأسفانه به دلیل وجود واسطه‌ها و دلالان این افت قیمت به مصرف‌کننده نمی‌رسد.

 

به‌گفته خاکزاد، قیمت کنونی هر کیلو برنج طارم در کارخانه کمتر از ۸۰ هزار تومان و برنج پرمحصول ۵۰ هزار تومان است که حداکثر ۸۵ تا ۸۷هزار تومان باید به مصرف‌کننده در تهران عرضه شود.

 

این مقام مسئول پیش‌بینی کرد با توجه به شرایط تولید و ذخایر برنج در انبارهای کشور امسال قیمت برنج افزایشی نداشته باشد اما معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه قیمت برنج در سال۱۴۰۰ بسیار منصفانه بود، اعلام کرد که قیمت جدید برنج سال۱۴۰۱ به‌زودی اعلام می‌شود.

 

حسنی‌مقدم، با بیان اینکه برنج تولید داخل سال گذشته با نرخ مناسبی قیمت‌گذاری شده بود، افزود: هر چه از فصل برداشت برنج فاصله می‌گیریم، حجم موجودی برنج کاهش می‌یابد و طبیعتا به‌دلیل آنکه عرضه کاهش می‌یابد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی گفت: از ۲هفته قبل که وارد فصل برداشت شدیم قیمت‌ها نزولی است و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد و قیمت‌ها به نرخ‌های مناسب و متعادلی برسد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------