افزایش ۸۰ درصدی قیمت لبنیات و کاهش ۲۰ درصدی مصرف پس از تغییر نظام یارانه‌ها



 قیمت لبنیات ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
وی کاهش مصرف شیر در 4 سال اخیر را حدود 40 درصد خواند و افزود: تبعات کاهش مصرف شیر در گرسنگی سلولی غیر قابل جبران است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت لبنیات حدود 80 درصد افزایش نرخ را تجربه کردند این در حالیست که افزایش قیمت سبد محصولات لبنی نسبت به تورم پایین‌تر است.

 

به گزارش ایلنا، نشست خبری انجمن صنایع فرآورده های لبنی به مناسبت روز جهانی شیر با حضور هیات مدیره این انجمن برگزار شد.

 

در ابتدای نشست حسین چمنی مشاور انجمن صنایع فرآورده های لبنی با بیان اینکه چالش مصرف شیر همواره در کشور مطرح بوده است، گفت: کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و کاهش ارزش ریال باعث تغییر رفتار مردم شده است. و تاثیرات منفی خود را در هرم غذایی و سبد غذایی مردم گذاشته است.

 

وی کاهش مصرف شیر در 4 سال اخیر را حدود 40 درصد خواند و افزود: تبعات کاهش مصرف شیر در گرسنگی سلولی غیر قابل جبران است.

 

چمنی با بیان اینکه کاهش مصرف شیر به 3 گروه متضرر می‌کند، گفت: دولت بزرگترین وظیفه آن ایجاد فرصت شغلی است و صنعت لبنی برای بیش از 2 میلیون نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت فرصت شغلی ایجاد کرده است و این فرصت شغلی از سوی بخش خصوصی ایجاد شده و اگر کاهش مصرف ادامه داشته باشد فرصت‌های شغلی نیز از بین می‌رود.

 

وی با اشاره به بیمار محور بودن نظام سلامت در کشور، خاطر نشان کرد: کاهش مصرف شیر باعث خواهد یک جامعه بیمار تحویل بگیریم و اینگونه هزینه‌های درمانی بیشتری به دولت تحمیل می‌شود این در حالیست که توسعه با انسان‌های سالم اتفاق می‌افتد.

 

مشاور انجمن صنایع فرآورده های لبنیات با بیان اینکه کاهش مصرف شیر به صنعت زیان وارد کرده است، افزود: مصرف شیر از مدارس باید آغاز شود و در عادت غذایی فرزندان باید گنجانده شود از این‌رو طرح شیر مدارس باید به عنوان فرهنگ در مدارس جا بیفتد.

 

وی تاکید کرد: طرح شیر مدارس به صورت ناقص مصوب و اجرا شده است و 5 تا 6 درصد از نیاز کودکان به شیر را تامین می‌کند و اگر پیوست فرهنگی این کار بدرستی انجام می‌شد عادت مصرف شیر در کودکان ایجاد و نهادینه می‌شد. میانگین مصرف لبنیات در اتحادیه اروپا غربی حدود 260 کیلوگرم در سال است و این در حالیست که سرانه مصرف در ایران کمتر 90 کیلوگرم است.

 

در ادامه نشست میر اسلام تیموری رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، با اشاره به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، گفت: لبنیات جزو اولویت سبد خانوارها نیست از این‌رو افزایش نرخ لبنیات در میزان مصرف و خرید آن تاثیر مستقیم گذاشته است.

 

وی با اشاره به تبعات اصلاح نظام یارانه‌ای بر میزان مصرف لبنیات، افزود: 15 تا 20 درصد میزان مصرف لبنیات از 22 اردیبهشت کاهش پیدا کرد این میزان کاهش مصرف در کوتاه مدت محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود در دراز مدت کاهش مصرف لبنیات افزایشی شود.

 

تیموری تاکید کرد: انجمن طرح قابل اجرایی را به دولت داده است که اگر اجرا شود می‌توان امیدوار باشیم که مصرف سرانه لبنیات به 90 کیلو در سال برسد. اگر 75 هزار تومان از یارانه دهک‌های محروم جامعه از طریق کالا برگ به خرید شیر تخصیص داده شود میزان سرانه مصرف به 90 کیلو در سال می‌رسد.

 

وی میزان افزایش نرخ لبنیات بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای را حدود 80 درصد خواند و‌ گفت: افزایش قیمت سبد محصولات لبنی نسبت به تورم پایین‌تر است.

 

در پایان نشست احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران، با بیان اینکه بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای حجم تولید شیر خام کاهش پیدا نکرده است، افزود: گزارشی از تعطیلی واحدی تولید بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای نداشته‌ایم.

 

وی تاکید کرد: اصلاح نژادی در گاوداری‌های کشور با قدرت دنبال می‌شود و 25 درصد از اشتغال در بخش کشاورزی در این حوزه است.

 

مقدسی در پایان گفت: شرکت آریو تجارت سهیل وابسته به تعاونی روستایی، نهاده فروردین را فروخته است اما نهاده‌ای ندارد که بخواهد به دامداران عرضه کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------