راهنمای ترسناک خرید میوه



  خرید میوه,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
امسال تقریبا تمام میوه‌ها فرصت داشتند با استفاده از عنوان نوبرانه، مثل مدل‌های حاضر در مراسم «فشن شو» یک دور روی اعصاب و روان خریداران کت‌واک بروند. گیلاس و توت‌فرنگی نمایش خود را با برچسب قیمت ۲۵۰ هزار تومانی شروع کردند 

به گزارش فرارو؛ قیمت میوه را با توجه به فصل و مسائلی مثل زمان برداشت، حجم بار و کیفیت محصول تعیین می‌کنند. میوه نوبرانه به‌همین دلیل از قدیم با ظاهری ترسناک وارد بازار می‌شود، ولی با گذشت زمان جلال و جبروت خود را از دست می‌دهد. کار حتی به‌جایی می‌رسد که در روز‌های آخر حضور گوجه‌سبز، فروشنده‌ها مجبور می‌شوند با التماس آن را رد کنند.

 

به گزارش فرارو، امسال تقریبا تمام میوه‌ها فرصت داشتند با استفاده از عنوان نوبرانه، مثل مدل‌های حاضر در مراسم «فشن شو» یک دور روی اعصاب و روان خریداران کت‌واک بروند. گیلاس و توت‌فرنگی امسال نمایش خود را با برچسب قیمت ۲۵۰ هزار تومانی شروع کردند و پس از یک‌ماه حضور در بازار به ۱۶۰ هزار تومان رسیدند. هنوز هم ترسناک است. با این حال مقامات صنفی می‌گویند قیمت میوه ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر کاهش پیدا می‌کند.

 

گران‌ترین غذای تهران فقط ۶۰ دلار

بررسی فرارو نشان می‌دهد، گران‌ترین میوه موجود در بازار بلوبری است که، چون ارزش هر کیلو آن به بیش از یک میلیون می‌رسد، در وزن ۲۰۰ گرمی، ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بعضی میوه‌ها را دانه‌ای حساب می‌کنند؛ پاپایا دانه‌ای ۱۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و آناناس دانه‌ای ۱۶۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. بین میوه‌های معمولی باید به زردآلو کیلوی ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان اشاره کرد. قیمت هندوانه را باید حداقل کیلویی چهار هزار و ۸۰۰ تومان و حداکثر ۱۶ هزار تومان در نظر گرفت. به این ترتیب یک هندوانه کوچک گاهی تا ۶۰، ۷۰ هزار ارزش پیدا می‌کند. این گزارش با توجه به قیمت میوه در آستانه تابستان ۱۴۰۱ نوشته شده است.

 

شماره یک | آناناس میوه متفاوتی است، مثل هندوانه دانه‌ای فروخته می‌شود، ولی خوشبختانه وزن هر عدد آناناس بین یک تا ۱.۶ کیلوگرم است. حداکثر قیمت آناناس با این میزان وزن به حدود ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد. انواع دیگری از آناناس را می‌توان با قیمت ۱۸۵ هزار تومان پیدا کرد. به اضافه اینکه آناناس ۱۴۰ هزار تومانی هم در بازار وجود دارد.

 

شماره دو | توت‌فرنگی بوته‌ای که با سعی و زحمت زیاد کشاورز عمل می‌آید و برعکس نمونه‌های گلخانه‌ای بی‌طعم و مزه نیست. پیدا کردن آن سخت است و از نظر رنگ و ظاهر با نمونه‌های گلخانه‌ای تفاوت دارد. قیمت هر کیلو توت فرتگی بوته‌ای تا ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد. انواع دیگری از توت‌فرنگی بوته‌ای را ۱۳۰ هزار تومان می‌فروشند، ولی قیمت توت فرنگی گلخانه‌ای را باید تقریبا ۹۰ هزار تومان درنظر گرفت.

 

شماره سه | گیلاس درجه یک و باکیفیت در اندازه درشت فروخته می‌شود، با رنگی که از قرمزی عبور کرده، اما هنوز با سیاه فاصله دارد. قیمت یک کیلو گیلاس با چنین مشخصاتی به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد.

 

شماره چهار | قیمت یک‌سری میوه حتی قبل از رفتن روی ترازو و کشیده شدن وزن گران است. شما به اسم بلوبری دقت کن! قشنگ داد می‌زند سمت من نیا. اگر این هشدار را نادیده بگیرید ممکن است مجبور شوید برای ۲۰۰ گرم بلوبری تا ۲۵۰ هزار تومان پول بپردازید. یعنی حداکثر قیمت یک کیلو بلوبری را الان رسما باید معادل یک میلیون تومان وجه رایج مملکت در نظر بگیرید.

 

شماره پنج | شلیل معلوم نیست از کی وارد بازار شد و جای خود را بین میوه‌های محبوب ایرانی‌ها باز کرد. به‌هرحال برای نوع درجه یک و به‌اصطلاح دست‌چین شده همین شلیل، شاید مجبور شوید ۱۸۴ هزار تومان پول پرداخت کنید. نمونه‌هایی مهربان‌تر از شلیل را در بازار احتمالا با قیمت ۱۵۰ هزار تومان پیدا کنید.

 

راهنمای ترسناک خرید میوهقیمت یک هندوانه هفت تا ۱۰ کیلوگرمی ممکن است به حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان برسد

 

شماره شش | پاپایا طعمی بین کدو حلوایی خام و ملون دارد. اگر تا حالا نخورده باشید احتمال دارد وسوسه شوید به شرط اینکه بدانید قیمت یک کیلو پایاپا در بازار ایران بین ۱۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

 

شماره هفت | زردآلو تقریبا تازه از راه رسیده و حتی می‌توان گفت موجودی فعلی بازار تا حدودی کوچک و سفت و نارس است. قیمت همین زردآلود به ۱۳۰ هزار تومان در هر کیلو می‌رسد، ولی نمونه‌های ۹۰ هزار تومانی هم پیدا می‌شود.

 

شماره هشت | قیمت انبه پاکستانی در وزن یک کیلوگرم به ۱۲۰ تا ۱۳۵ هزار تومان می‌رسد.

 

شماره ۹ | آلو شابلون را در بازار با قیمت حداقل ۹۰ هزار تومان پیدا می‌کند. انواع مرغوب‌تر این میوه در حال حاضر ۱۲۰ هزار تومان و حداکثر ۱۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

 

شماره ۱۰ | گوجه سبز کم‌کم نام خود را از فهرست طلسم شده میوه‌های نوبرانه خارج می‌کند. محصول بسیاری از نقاط به‌طور رسمی دیگر گوجه سبز نیست، اما در باغ‌های شهریار هنوز گوجه سبز عمل می‌آید. یک کیلو گوجه سبز معمولی دست‌کم ۸۵ هزار تومان قیمت دارد و انواع بهتر با کیفیت بیشتر را ۱۵۰ هزار تومان در هر کیلو می‌فروشند. بعضی میوه‌فروشی‌ها گوجه سبز را به‌شکل دست‌چین شده با قیمت ۱۸۰ هزار تومان دست مشتری می‌رسانند.

 

شماره ۱۱ | سیب گلاب، سیب زرد و سیب قرمز نمونه‌های معمول موجود در بازار هستند. اگر سیب سبز با بذر خارجی را کنار بگذاریم، به سیب گلاب می‌رسیم با قیمت حداقل ۷۰ هزار تومان و سقف قیمت ۱۲۰ هزار تومان. برای سیب زرد باید در حال حاضر حداقل ۳۸ هزار تومان پول خرج کرد. قیمت سیب زرد مرغوب در هر کیلوگرم به ۴۵ هزار تومان می‌رسد، اما بعضی میوه فروش‌ها ممکن است سیب زرد را با اضافه کردن صفاتی مثل استخوانی تا کیلویی ۷۰ هزار تومان بفروشند.

 

شماره ۱۲ | موز زمانی برای خود بروبیایی داشت. از خارج وارد می‌شد و هرکسی توانایی خرید آن را نداشت. حتی برای دوره‌ای قیمت موز را به‌عنوان متر و معیار شناخت قیمت دلار در بازار آزاد می‌شناختند. اوضاع عوض شده و الان هر کیلو موز را حدود ۴۵ هزار تومان می‌فروشند. هر چقدر زمان بگذرد، میوه‌فروش‌ها قیمت را پایین می‌آورند و تلاش می‌کنند موز که پوستش زود سیاهی می‌شود را حدود ۳۸ هزار تومان آب کنند.

 

شماره ۱۳ | قیمت انگور یاقوتی در حال حاضر حداقل ۷۵ هزار تومان است، ولی انواع با کیفیت آن را ممکن است ۱۰۰ هزار تومان بفروشند.

 

شماره ۱۴ | کیوی به دسته پایین سقوط کرده. به لیگی که در آن یک کیلو کیوی ۲۵ تا ۳۴ هزار تومان است. انصافا در قیاس با بقیه میوه‌ها خرید کیوی به‌صرفه خواهد بود. البته اگر در خانه یا بین جمع مهمان‌ها بتوانید برای آن طرفدارانی وفادار پیدا کنید.

 

شماره ۱۵ | پرتقال را به‌لطف پیشرفت تکنولوژی در بخش انبار و نگهداری حتی وسط گرمای شبه تابستانی خرداد می‌توان در میوه‌فروشی‌های پیدا کرد. قیمت هر کیلو پرتقال در حال حاضر حدود ۳۰ هزار تومان است.

 

شماره ۱۶ | هلو جزو میوه‌های نوبرانه است، اما حداقل از نظر اقتصادی نجابت خود را حفظ می‌کند. قیمت یک کیلو هلو در حال حاضر بین ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان است.

 

راهنمای ترسناک خرید میوهقیمت هر کیلو پرتقال حدود ۳۰ هزار تومان است. پرتقال، خیار، سیب‌زرد و کیوی ارزان‌ترین میوه‌ها هستند

 

شماره ۱۷ | خیار را باید کلی ارفاق جزو میوه‌ها قرار داد و مثل توت فرنگی در دو دسته خیار گلخانه‌ای و خیار بوته‌ای تقسیم‌بندی کرد. اگر اصرار دارید خیار با کیفیت و ریز را داخل ظرف میوه‌ها جا بدهید باید برای کیلوی آن حداقل ۱۳ هزار تومان و حداکثر ۲۴ هزار تومان هزینه بپردازید.

 

شماره ۱۸ | قیمت هندوانه را کیلویی اعلام می‌کنند، ولی یکی برمی‌دارند و روی ترازو می‌گذارند. در نهایت شما باید بابت وزن کل هندوانه پول پرداخت کنید. در بازار هندوانه را از کیلویی چهار هزار و ۸۰۰ تومان پیدا می‌کنید تا هفت هزار و ۹۰۰ تومان و بالاتر. در سفارش هندوانه معمولا اندازه کوچک، بزرگ و متوسط را به‌کار می‌برند. یک هندوانه کوچک وزنی بین سه تا پنج کیلوگرم دارد. هندوانه با وزن شش تا هفت کیلو را متوسط و آن‌هایی که بین هشت تا ۱۰ کیلو وزن دارند را به اسم هندوانه بزرگ می‌شناسیم. پس وقتی سرخوش و خوشحال، کنار جاده، توی اتوبان یا میوه‌فروشی، هندوانه سفارش می‌دهید باید آمادگی داشته باشید که پس از وزن کردن، قیمت یک نمونه هفت تا ۱۰ کیلویی حدود ۸۰، ۹۰ هزار تومان و قیمت هندوانه سه تا پنج کیلویی بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان تمام شود.

 

شماره ۱۹ | خرید طالبی قبلا ساده بود؛ وارد مغازه می‌شدید و با یک طالبی به‌خانه برمی‌گشتید، اما الان به دسته‌ای از آن‌ها ملون می‌گویند. دسته دیگری را با نام شاه‌پسند صدا می‌زنند. یک سری توی سبر و یک سری دیگر تو زرد از آب در‌می‌آیند! قیمت طالبی، ولی به‌صرفه‌تر از هندوانه است. برای یک طالبی کوچک یک تا ۱.۵ کیلویی باید ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان هزینه پرداخت کنید. قیمت نمونه‌های مثلا باکیفیت طالبی به ۳۳ هزار تومان می‌رسد. وزن طالبی بزرگ به ۲.۵ کیلوگرم می‌رسد و قیمت آن حدودا ۳۵ هزار تومان است. ملون کوچک با وزن یک تا ۱.۵ کیلوگرم تقریبا ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان فروخته می‌شود. بعضی فروشگاه‌ها می‌گویند ملون ما باکیفیت است و برای آن تا ۴۳ هزار تومان پول می‌گیرند. با این پول می‌توانید از یک فروشنده خوش‌انصاف دو کیلو ملون بخرید. طالبی شاه‌پسند طعم شیرین‌تر، رنگ زرد (نارنجی) و بافت نرم‌تر و قیمت بیشتری دارد. یک طالبی شاه‌پسند با وزن ۱.۵ تا دو کیلوگرم را الان ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان می‌فروشند. وزن طالبی شاه‌پسند می‌توان تا سه کیلو و حتی شش کیلوگرم افزایش پیدا کند. قیمت این محصول در بازار معادل ۶۰ تا ۷۰ و حتی در مواقعی ۱۲۰ هزار تومان است.

 

شماره ۲۰ | خربزه مشهدی در وزن ۲.۵ تا ۳.۵ کیلوگرم را اصطلاحا کوچک و خربزه با وزن ۴.۵ تا ۵.۵ کیلوگرم را بزرگ می‌نامند. برای یک خربزه کوچک الان باید حداقل ۹۰ هزار تومان پول بدهید. هرچند قیمت آن ممکن است تا ۱۲۰ هزار تومان برسد. قیمت یک خربزه بزرگ حداقل ۱۳۰ هزار تومان، در بعضی موارد تا ۱۴۰ هزار تومان و حتی گاهی ۱۵۰ هزار تومان می‌شود.

 

قیمت انواع میوه در آستانه تابستان ۱۴۰۱  

میوه/ وزن حداقل قیمت (هزار تومان) حداکثر قیمت (هزار تومان)
آناناس (یک عدد) ۱۶۰ ۲۵۰
گیلاس (یک کیلوگرم) ۱۶۰ ۲۵۰
توت فرنگی (یک کیلوگرم) ۷۰ ۲۵۰
شلیل (یک کیلوگرم) ۱۵۰ ۱۸۵
زردآلو (یک کیلوگرم) ۹۰ ۱۳۰
آلو شابلون (یک کیلوگرم) ۹۰ ۱۲۵
گوجه سبز (یک کیلوگرم) ۸۵ ۱۸۰
سیب گلاب (یک کیلوگرم) ۷۰ ۱۲۰
سیب زرد (یک کیلوگرم) ۳۸ ۷۰
موز (یک کیلوگرم) ۳۸ ۴۸
آلبالو (یک کیلوگرم) ۵۵ ۹۰
انگور یاقوتی (یک کیلوگرم) ۷۵ ۱۰۰
کیوی (یک کیلوگرم) ۲۵ ۳۴
پرتقال (یک کیلوگرم) ۲۰ ۳۱
هلو (یک کیلوگرم) ۴۵ ۶۵
خیار مجلسی (یک کیلوگرم) ۱۳ ۲۴

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------