رکوردزنی تورم ماهانه تهران در شهریور / گرانی وحشتناک هتل‌ها و رستوران‌ها تهران+ نمودار



 هتل و رستوران,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
تورم ماهانه و تقطه ای شهریور ماه استان تهران در بخش هتل و رستوران صعودی شده و بالاتر از کل کشور به ثبت رسیده است. مقایسه پایتخت کشور با سایر استان ها نشان می دهد با تورم صد درصدی استان تهران رکورد دار تورم بخش هتل و رستوران در پایان تابستان بوده است.

به گزارش اقتصاد نیوز ؛ تورم ماهانه کل شهریور پس از افت مقطعی دوباره صعودی شده و ۰.۲ واحد درصد از تورم ماهانه مرداد بالاتر آمد. به طور کلی داده هایی که مرکز آمار از وضعیت عمومی شاخص قیمت مصرف کننده منتشر می کند مشتمل بر ۱۲ شاخه است. بخش هایی که به نوعی مهم ترین شاخه های قیمت مصرف کننده تلقی شده و در حالت کلی تر در دو بخش کالا و خدمات تقسیم بندی می شوند.

 

در همین رابطه یکی از شاخه های مهم در تورمشهریور ماه تغییرات قیمت هتل و رستوران در کشور است. این شاخص به تفکیک استان های کشور حاوی بالاترین رکوردها در میان بخش های مختلف تورمی در ۳۱ استان بوده است.

 

در این بین داده های مرکزآمار نشان میدهد تورم ماهانه تهران تقریبا ۵ واحد درصد بالاتر از کل کشور ثبت شده است.

 

رکوردزنی تورم ماهانه تهران در شهریور ۱۴۰۱

تورم ماهانه شهریور طبق داده های مرکز آمار، برابر با ۲.۲ درصد بوده و از ماه قبل ۰.۲ واحد درصد بالاتر آمد. این در حالی است که در بخش «هتل و رستوران » در این سال، رشد قیمت ماهانه برابر با ۴.۹ درصد بوده است. بررسی تورم به تفکیک استان های کشور نشان می دهد تورم استان تهران در این شاخه برابر با ۹.۸ درصد بوده و تقریبا ۵ واحد درصد بالاتر از کل کشور به ثبت رسیده است. مقایسه این استان با سایر مناطق تهران نشاندهنده آن بوده که تورم ماهانه تهران در این بخش رکورد دار در کل کشور بوده است؛ با اختلافی به مراتب بالاتر از سایر استان ها.

 

در کنار رشد ماهانه قیمت ها در این استان مقایسه نقطه ای نیز در بخش هتل و رستوران نشان می دهد تورم تهران هنوز بالاترین به شمار می آید.

 

 هتل و رستوران,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

رکوردداران تورم نقطه ای هتل و رستوران شهریور ماه ۱۴۰۱ 

تورم نقطه ای بخش هتل و رستوران به طور کلی صعودی شده و از ۸۳.۱ درصد با ۱.۳ واحد درصد افزایش به ۸۴.۴ درصد رسید.

 

بررسی استانی تورم نقطه ای در این شاخه نشان می دهد تورم سه استان روندی صعودی شده و از مرز ۱۰۰ درصد بالاتر رفته است.

 

رکوردداران تورم در این ماه، هرمزگان، تهران و ایلام بوده اند. تورم این استانها در بخش هتل و رستوران شهریور ماه به ترتیب برابر با ۱۰۸.۷ درصد ، ۱۰۲.۶ درصد و ۱۰۰.۲ درصد بوده است.

 

به عبارت دیگر تورم نقطه ای تهران، در شهریور ماه ۱۳ واحد درصد بیشتر از رشد قیمت ثبت شده در کل کشور بوده است.

 

هم سویی تورم ماهانه و نقطه ای در تهران در جهت رشد بالای این شاخص در بخش هتل و رستوران نشان می دهد افزایش قمیت تهران در این بخش به صورت واقعی تری ثبت شده و تبلور دقیق تری از رشد گرانی هتل و رستوران در پایتخت کشور بوده است.

 

در خصوص بررسی ریشه های این اتفاق کارشناسان به طورکلی دو موضوع را دخیل می دانند. در وهله اول شیوع موج تقاضا پس از کاهش همه گیری کرونا اتفاقی است که می تواند توضیح دهنده بخشی از رشد ۱۰۰ درصد قیمت در هتل و رستوران در تهران باشد. اما بر خی دیگر واکنش مهم این بخش به رشد قیمت خوراکی ها را عامل اصلی می دانند.

 

در اردیبهشت ماه حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از برخی کالای خوراکی تورم بالایی را ثبت کرده که البته مبدعان این طرح انتظار تخلیه شوک تورم را در ادامه داشتند. با این که این شاخص به صورت عمومی روندی نزولی پیدا کرده اما رشد قمیت هتل و رستوران در کشور می تواند در ادامه افزایش قیمت خوراکی ها در ماه های قبل باشد.

 

 

 هتل و رستوران,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------