آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

دولت پاسخ دهد؛ چه شد زمستان سخت، زودتر از اروپا به ایران رسید؟/ احتمال قطع گاز برخی صنایع



  شرکت ملی گاز,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
زمستان سخت در ایران,هشدار شرکت ملی گاز درباره کسری گاز کشور طی روزهای آتی امروز که به گفته مقامات مسئول حوزه انرژی، خود کشور در شرایط کمبود گاز قرار دارد سوال اساسی از دولت و دستگاله دیپلماسی این است که ایده «زمستان سخت اروپا» چه شد؟ چه کسی آن ایده را بر چه مبنایی مطرح کرد و حالا نظر آنها درباره کمبود گاز در داخل خود ایران چیست؟ 

 به گزارش فراز، هنوز بیش از یک ماه تا آغاز زمستان فاصله باقی است و در همین دو ماه گذشته از پائیز هم ایران، فصل سردی را تجربه نکرده است. با این حال مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در گفت و گویی با «ایسنا» از احتمال قطع گاز برخی صنایع و اعمال محدویت بیشتر برای نیروگاه‌ها در صورت عدم کنترل مصرف بخش خانگی سخن گفته است. آنطور که محمدرضا جولایی گفته مساله به «کسری گاز» بر می گردد.

 

وی گفته که «از ۱۰ روز گذشته تا کنون میزان مصرف بخش خانگی و تجاری  ۱.۵برابر افزایش یافته است» و «طبیعتا این میزان کسری باید از جای دیگری جبران شود چراکه تولید دیگری وجود ندارد لذا باید با اعمال محدودیت راهی برای تامین سوخت کشور لحاظ کرد.»

 

جولایی این را هم توضیح داده که همین حالا نیز گاز برخی از صنایع قطع شده است: «اکنون مقداری از این کمبود را طریق مدیریت تامین گاز صنعت سیمان جبران می‌کنیم، به‌گونه‌ای که سوخت دوم که مازوت است را به این بخش تحویل داده‌ایم تا تولید متوقف نشود، مقدار دیگر را از طریق مدیریت میزان مصرف گاز نیروگاه‌ها کنترل می‌کنیم.»

 

او صنایع فولاد و پتروشیمی را در اولویت اعمال محدودیت‌ها عنوان کرده و افزوده که احتمالا طی هفته آینده با سردتر شدن هوا این اعمال محدودیت‌ها آغاز شوند.  

 

دومین دارنده ذخایر گاز جهان و سریال تکراری کمبود گاز

خبری که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره وضعیت ذخایر و مصرف گاز کشور و خصوصا احتمال اعمال محدودیت برای صنایع داده است به اندازه کافی در هر شرایطی جای بحث، نقد و تحلیل دارد. اینکه چطور کشوری با داشتن دومین ذخایر بزرگ گازی جهان نه تنها به سرمایه‌گذاری پایدار در این حوزه نرسیده بلکه با کمبود داخلی هم مواجه است، سوالی است که نیاز به بررسی جدی دارد. خصوصا اینکه کشور ایران از نظر جغرافیایی در زمره مناطق سرد جهان نیز محسوب نمی‌شود و کمتر از بسیاری دیگر از کشورها نیازمند منابع سوختی در زمستان است.

 

در واقع تنها همین موضوع در یک شرایط عادی باید محل چالش جدی برای حکمرانان کشور باشد و آنها را به سمت بررسی و بازخوانی انتقادی مسیر مدیریت عمومی مملکت سوق دهد. مع‌الاسف اما نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه ماجرای کمبود گاز ایران حتی مسایلی فراتر از این را هم در بر می‌گیرد. در واقع حکمرانان ما نه تنها متوجه کمبود پی در پی گاز مصرفی کشور که در سال‌های اخیر تبدیل به یک رویه ثابت شده، نیستند بلکه حتی برداشتی عکس واقعیت از این شرایط دارند.

 

رویای خام زمستان سرد اروپا

اینجا می‌خواهیم از استراتژی «زمستان سخت اروپا» حرف بزنیم. سیاسگذاران دیپلماسی کشور طی ماه‌های اخیر در مسیر احیاء برجام بر یک موضوع مهم و البته به شدت قابل نقد تاکید داشتند و آن هم اینکه به دلیل به هم خوردن بازارهای انرژی جهان تحت تاثیر جنگ اوکراین، این اروپاست که نیازمند احیاء برجام است تا بتواند از طریق آن گاز مورد نیاز خود برای عبور از یک «زمستان سخت» را تامین کند.

 

سیاست‌گذاران دیپلماسی ایران در حالی چندین ماه است که بر این گزاره تاکید دارند که تمام آمارها و همینطور واقعیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و خطوط انتقال گاز کشور حکایت از این می‌کنند که نه تنها هیچ امکان کوتاه‌مدتی از نظر زیرساختی برای همکاری گازی ایران و اروپا وجود ندارد بلکه خود ایران نیز برای تامین نیاز داخلی باید بتواند چند ده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در حوزه زیرساخت‌های گاز جذب کند.

 

به عبارتی برجام که احیاء آن به زعم عمده ناظران از نیازهای ضروری اقتصاد کشور بوده و هست در ماه های اخیر گروگان ایده ای شد که چیزی جز یک رویای خام نبود و هیچ نشانی از واقعیت در آن دیده نمی شد. تنها کمتر از ۶-۵ ماه زمان نیاز بود تا زمستان ایران هم برسد و واقعیت سنگ محک استراتژی بازیگران دیپلماسی ایران باشد.

 

دولت درباره استراتژی زمستان سخت اروپا توضیح می‌دهد؟

امروز که به گفته مقامات مسئول حوزه انرژی، خود کشور در شرایط کمبود گاز قرار دارد سوال اساسی از دولت و دستگاله دیپلماسی این است که ایده «زمستان سخت اروپا» چه شد؟ چه کسی آن ایده را بر چه مبنایی مطرح کرد و حالا نظر آنها درباره کمبود گاز در داخل خود ایران چیست؟

 

نمی‌شود احیاء برجام به عنوان یک نیاز ضروری اقتصاد ایران با توسل به یک رویای خام معطل و مسکوت بماند، معیشت مردم روز به روز بیشتر از قبل سقوط کند و کسی جواب ندهد که آن رویا و ایده از کجا آمده بود؟ آن هم در شرایطی که آمارها و اعداد به وضوح غلط بودن آن را اثبات می‌کردند.

 

چه تضمینی هست تیمی که در یک خطای محاسباتی بزرگ ایده بی‌مبنا و شکست خورده «زمستان سخت اروپا» را مطرح کردند و دیپلماسی کشور را در ان گیر انداختند، در بقیه محاسبات خود برای احیاء برجام چنین نکنند؟ مساله این است که تجربه رویای زمستان سخت اروپا و شکست تحقیرآمیز این ایده در دیپماسی ایران باید مبنای بسیاری از تجدیدنظرها در مسیر دیپلماسی کشور و حتی ترکیب تیم هدایت کننده مذاکرات احیاء برجام باشد.

 

***

 

احتمال قطع گاز برخی صنایع

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: در صورت عدم کاهش مصرف گاز خانگی و تجاری احتمال قطع گاز صنایع و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه‌های کشور وجود دارد.

 

به گزارش ایسنا، محمدرضا جولایی  با بیان اینکه از ۱۰ روز گذشته تا کنون میزان مصرف بخش خانگی و تجاری  ۱.۵برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: طبیعتا این میزان کسری باید از جای دیگری جبران شود چراکه تولید دیگری وجود ندارد لذا باید با اعمال محدودیت راهی برای تامین سوخت کشور لحاظ کرد.

 

وی با بیان اینکه جبران این میزان کسری گاز باید از طریقی انجام شود، گفت: اکنون مقداری از این کمبود را طریق مدیریت تامین گاز صنعت سیمان جبران می‌کنیم، به‌گونه‌ای که سوخت دوم که مازوت است را به این بخش تحویل داده‌ایم تا تولید متوقف نشود، مقدار دیگر را از طریق مدیریت میزان مصرف گاز نیروگاه‌ها کنترل می‌کنیم،

 

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: اگر بازهم نیاز شود، مقداری را از طریق ذخیره خطوط لوله تامین می‌کنیم و در صورت نیاز بیشتر، باید روی مصارف واحدهای صنعتی مدیریت داشته باشیم.

 

فولاد و پتروشیمی در اولویت اعمال محدودیت

جولایی با بیان اینکه درحال حاضر اعمال محدودیت برای صنایع فولاد و پتروشیمی در اولویت است و به غیر از این دو مواردی نیز وجود دارد که پس از هماهنگی با وزارت صمت اگر لازم باشد اعمال خواهیم کرد، گفت: میزان اعمال محدودیت بستگی به افزایش مصرف خانگی و تجاری دارد، پیش‌بینی ها نیز حکایت از این دارد که طی یک هفته آینده هوا سردتر  شود در قبال این سرد شدن اگر مصرف افزایشی باشد شروع محدودیت‌ها استارت می‌خورد.

 

تامین دوسوم نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز

وی با اشاره به آخرین وضعیت تخصیص سوخت به نیروگاه‌های کشور نیز گفت: دو سوم نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز و یک سوم از طریق سوخت مایع تامین می‌شود، باتوجه به ذخایری که داریم میزان سوخت مایع را برای نیروگاه‌ها کنترل می‌کنیم.

 

مدیر دیسپچینگ ملی گاز ایران با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها افزایش یابد، اظهار کرد: باتوجه به میزان مصرف بخش خانگی برای این مساله نیز تصمیم‌گیری می‌شود، درحال حاضر مصرف خانگی حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب است یعنی بیش از ۵۰ درصد به بخش خانگی و تجاری اختصاص می‌یابد، طبیعتا اگر میزان مصرف از این رقم فراتر رود محدودیت اعمال می‌شود.

 

به گفته جولایی، اینکه چقدر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف شود را شرکت گاز تعیین نمی‌کند، بلکه وزارت نیرو بر حسب نیاز خود به برق می‌تواند یا از نیروگاه‌های دیگر برای جبران کاهش گاز استفاده کند و یا اینکه گازوئیل و مازوت را به‌عنوان سوخت نیروگاه در نظز بگیرد.

 

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز تاکیدی ندارد که حتما نیروگاه ها از مازوت استفاده کنند، گفت: وزارت نیرو باید حسب نیاز خود تصمیم بگیرد، ما فقط محدودیت گاز اعمال می‌کنیم و هیچ محدودیتی در شرایط فعلی برای تخصیص گازوییل وجود ندارد. برای مازوت هم ما نگرانی نداریم خودشان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از مازوت استفاده کنند و یا خیر، ممکن است وزارت نیرو به سوخت دیگری به جز  گاز که وزارت نفت اختصاص می‌دهد نیاز نداشته باشد و نیروگاه را تعطیل کند اگر لازم داشته باشد نیز باید از فراورده مصرف کند.

 

***

 

وضعیت ارّه برای دولت رئیسی در گاز

"بهنام صمدی" فعال اقتصادی نوشت: منتظر زمستان سرد اروپا بودیم که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفته اگه در بخش خانگی و تجاری صرفه‌جویی نشه مجبوریم گاز صنایع رو قطع کنیم.

 

این یعنی کاهش صادرات محصولات پتروشیمی و در نتیجه افزایش نرخ دلار

 

وزیر نفت هم گفته ۸۰میلیارد دلار برای حل ناترازی گاز نیاز داریم

 

وضعیت ارّه یعنی این

  شرکت ملی گاز,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------