سقوط تقاضا برای طلا به پایین‌ترین رکورد هشت ساله



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,طلا
شورای جهانی طلا اعلام کرد تقاضای جهانی برای طلا هفت درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش یافت و به ۴۰۷۱ تن رسید که پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۰۹ بود.

به گزارش ایسنا، گروه صنعتی "شورای جهانی طلا" در گزارشی اعلام کرد تقاضای سرمایه گذاری برای طلا تحت تاثیر کاهش جریان ورود سرمایه به صندوق‌های سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا طی سال میلادی گذشته حدود یک چهارم افت کرد.

 

اگرچه قیمت طلا سال گذشته تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا، رشد سالانه داشت اما افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و صعود بازارهای سهام به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز زرد لطمه زد.

 

آلیستر هیویت، مدیر اطلاعات بازار شورای جهانی طلا در این باره گفت: مطمئنا صعودی شدن بازارهای سهام و افزایش نرخ‌های بهره موجب شد برخی از سرمایه گذاران در تخصیص سرمایه به طلا در سال گذشته تجدیدنظر کنند.

 

با ادامه سیاست‌های تسهیل پولی در اروپا، ۷۳ درصد از سرمایه گذاری جدید در صندوق های سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در سال گذشته، وارد صندوق‌های اروپایی شد. در اروپا نرخ‌های بهره و بازده اوراق قرضه همچنان منفی است و در تضاد با آمریکاست که نرخ‌های بهره سال گذشته سه دفعه افزایش پیدا کردند.

 

خوش‌بینی نسبت به رشد اقتصاد جهانی که سال گذشته به صعود بازارهای سهام کمک کرد، عامل مصرف بالاتر جواهرات بود. تقاضا برای جواهرات سال گذشته با وجود رشد ۱۳ درصدی قیمت طلا، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ رشد سالانه داشت.

 

تقاضا برای جواهرات در هند که در سال ۲۰۱۶ افت قابل توجهی داشت، ۱۲ درصد رشد کرد و قوی‌ترین رشد سه ماهه چهارم را از زمان آغاز گردآوری آمار توسط شورای جهانی طلا در سال ۲۰۰۰ داشت. در چین تقاضا برای جواهرات سال گذشته ۳ درصد رشد کرد که نخستین رشد سالانه از سال ۲۰۱۳ بود.

 

مجموع خرید طلا در چین در سال ۲۰۱۷ به ۹۵۳.۳ تن رسید در حالیکه تقاضای هندی به ۷۲۶.۹ تن رسید. انتظار می‌رود این کشورها امسال نیز به میزان مشابه سال گذشته طلا خریداری کنند. میزان تقاضای هند برای طلا در سال ۲۰۱۸ بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن و تقاضای چین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تن پیش‌بینی می‌شود.

 

بانک‌های مرکزی مجموع خریدشان را برای چهارمین سال متوالی کاهش دادند. کاهش تقاضای بانک‌های مرکزی در سه ماهه چهارم به دلیل توافق سواپ ۱.۷ میلیارد دلاری ونزوئلا با دویچه بانک بود که معادل ۴۵ تن طلا بود و در آمار سه ماهه چهارم به عنوان فروش حساب شد.

 

تقاضا از سوی روسیه و قزاقستان بالا ماند در حالیکه بازار شاهد رشد تقاضا از سوی ترکیه نیز بود. چین که طی سال‌های اخیر یک خریدار بالای بخش رسمی بود، در سال ۲۰۱۷ در بازار غایب بود.

 

انتظار می‌رود تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا امسال ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن باشد که تغییر چندانی نسبت به سطح سال ۲۰۱۷ نخواهد داشت.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------