ارقام جدید در بازار ارز



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,  بازار ارز

 

در پنجمین روز هفته، دلار به سقف تازه‌ای رسید و سکه تمام بهار آزادی خود را بالای مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت کرد. روز چهارشنبه، دلار در بازار غیررسمی از مرز ۷ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کرد و در مقطعی حتی تا نقطه ۷ هزار و ۳۵۰ تومان بالا رفت. دلار پیش از این چنین ارقامی را به ثبت نرسانده بود. به گفته فعالان، عبور شاخص ارزی از مرز ۷ هزار و ۳۰۰ تومان در مقطعی برخی معامله‌گران را سردرگم کرد. با این حال، از اواسط روز قیمت این ارز از سطوح یادشده عقب‌نشینی کرد و به سوی محدوده ۷ هزار و ۲۵۰ تومان حرکت کرد.

 

به گفته برخی فعالان، قیمت دلار حدود ساعت ۳ بعدازظهر ۷ هزار و ۲۶۰ تومان بود. به‌گفته برخی بازیگران ارزی، رشد بهای دلار از بعدازظهر روز سه‌شنبه شروع شد و چند عامل بیرونی به ادامه روند افزایشی در روز پنجم هفته کمک کردند. یکی از مهم‌ترین عواملی که در افزایش قیمت دلار اثرگذار بود، به افزایش نرخ حواله درهم بازمی‌گشت. روز گذشته، به گفته برخی حاضران در بازار، نرخ حواله درهم به مرز ۲‌هزار تومانی نزدیک‌تر شد. درهم که در مقطعی تا قیمت هزار و ۹۹۰ تومان بالا رفته بود، در آخرین ساعات روز به عدد هزار و ۹۷۰ تومان رسیده بود. با این نرخ حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در محدوده بالای ۷ هزار و ۲۳۰ تومان قرار بگیرد.

 

به گفته برخی فعالان، از آنجا که فعالیت در بازار آزاد ارز ممنوع است، معامله‌گران هزینه ریسک معامله را به ارزش دلار اضافه می‌کنند؛ عامل دیگری که به رشد قیمت دلار در بازار داخلی کمک کرد، افزایش ارزش آن در بازارهای همسایه بود. روز گذشته ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق به بالای مرز ۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده بود. قیمت این ارز در منطقه هرات افغانستان نیز به نزدیکی محدوده ۷ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. بالا رفتن ارزش دلار در مناطق مرزی دومین نشانه‌ای بود که معامله‌گران داخلی را وسوسه کرد قیمت‌ها را بالا ببرند.

 

در روزی که دلار بیشتر میل به صعود داشت، سکه تمام بهار آزادی نیز ۳ کانال افزایش قیمت را تجربه کرد. روز چهارشنبه سکه ۲۸ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قرار گرفت. سکه در ساعات ابتدایی روز حتی تا قیمت ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان بالا رفته بود. به گفته فعالان، سکه در روزهای اخیر به روند بهای اونس در بازارهای جهانی توجه خاصی نداشته است و بیشتر روند بهای دلار را رصد می‌کند.

 

روز چهارشنبه نیز از این روند مستثنی نبود و در حالی که اونس طلا تا ساعت ۳ بعدازظهر مسیر کاهشی را در پیش گرفته بود، سکه تمام بهار آزادی راه صعودی را در پیش گرفت. یکی از عوامل انتظاری که به رشد سکه نقدی کمک کرد، افزایش بهای این فلز گرانبها در معاملات آتی دی ماه بود. سکه روز گذشته در مقطعی در معاملات آتی دی ماه تا آستانه مرز ۳ میلیونی بالا رفته بود. روز گذشته ربع سکه نیز تا مرز ۷۰۰ هزار تومانی رشد کرد و نیم سکه نیز به آستانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسید.

 

با وجود افزایش بهای سکه و دلار در روز گذشته و رسیدن به سقف‌های تازه، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند هر دو دارایی در روزهای آینده ممکن است در مسیر اصلاح قرار بگیرند. از نظر آنها، دلار در فصل پرتقاضایی قرار ندارد و در صورتی که اخبار مثبتی به بازار مخابره شود، احتمال عقب‌نشینی قیمت‌ها وجود خواهد داشت.

 

در این میان، عده زیادی از فعالان بر ضرورت مداخله بازارساز تاکید می‌کنند. آنها باور دارند، بازارساز می‌تواند با فعالیت خود مانع از فعالیت‌های مخرب سفته‌بازی شود و از سوی دیگر زمینه افزایش شفافیت در معاملات را بالا ببرد. به گفته شماری از فعالان، درشرایطی که بازارساز در بازار فعال نیست و معاملات ارزی ممنوع شناخته می‌شود، سفته‌بازان توانسته‌اند با جوسازی پیرامون برخی اخبار قیمت‌ها را بعضا بالا ببرند. البته دلیل اصلی رشد قیمت را بسیاری از کارشناسان حرکت نقدینگی به سوی بازار ارز عنوان کرده و سایر دلایل را در رشد قیمت کم‌اهمیت‌تر دانسته‌اند.

 

دنیای‌ اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------