مالیات به سکه‌های پیش فروش هم می‌رسد؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,سکه‌های پیش فروش
گر چه در زمان پیش فروش سکه، بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ مالیاتی به این سکه‌ها تعلق نمی‌گیرد، اما اعلام اخیر سازمان امور مالیاتی برای الزام پرداخت مالیات از سوی خریداران سکه این ابهام را ایجاد کرده که آیا صاحبان سکه‌های پیش فروش نیز باید از این بابت مالیاتی بپردازند، موضوعی که تاکنون از سوی هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط شفاف‌سازی نشده است. 

به گزارش ایسنا، در کمتر از سه ماه از برگزاری طرح پیش فروش سکه (در فاصله بهمن‌ ۱۳۹۶ تا فروردین‌ماه امسال) حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در هفت سررسید از سوی بانک مرکزی به فروش رفت. در حالی سررسیدهای یک ماهه را واگذار کردند و در ماه جاری سکه‌های سررسید سه ماهه نیز شروع به تحویل می‌شود که اخیرا اعلام خبر دریافت مالیات از معاملات سکه و ارز برای دارندگان سکه‌های پیش فروش نگرانی و ابهاماتی ایجاد کرده است.

 

در زمان پیش فروش سکه، بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ مالیاتی به خریداران تعلق نمی‌گیرد و البته نیز اینگونه بود، یعنی متقاضیان سکه‌های پیش فروش آن را براساس نرخ‌های تعیین شده و به هر تعدادی که مایل بودند خریداری کردند. اما اخیرا رئیس سازمان امور مالیاتی به کسانی که اقدام به خرید و فروش سکه و ارز کرده‌اند هشدار داده باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا خردادماه امسال ارائه و مالیات آن را بپردازند. این اعلام تقوی‌نژاد با توضیحی درباره سازوکار و نحوه‌ دریافت مالیات و میزان آن و همچنین این‌که چه کسانی به طور شفاف جزو مشمولین هستند همراه نبوده و تاکنون پیگیری‌ها از سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی برای دریافت توضیحات بیشتر بی‌نتیجه مانده است.

 

اما موضوع اینجاست که اگر قرار بوده از خریداران سکه‌های پیش فروش مالیاتی دریافت شود باید در ابتدای امر و در زمان انعقاد قرارداد خرید با بانک به آنها اعلام می‌شد، اکنون این نگرانی وجود دارد که صاحبان سکه‌های پیش فروش در هنگام تحویل از بانک با درخواست پرداخت مالیات مواجه شوند، هرچند این موضوع بعید به نظر می‌رسد، چرا که برای سکه‌های یک ماهه که تحویل شد چنین اتفاقی نیفتاد و طبیعی است که برای مابقی سررسید نیز روال به مانند قبل پیش برود، ولی به هرحال کسانی که سکه‌های پیش فروش را دریافت می‌کنند با قانونی که سازمان امور مالیاتی از آن سخن گفته در هنگام فروش در بازار و به صرافی‌ها احتمالا مشمول مالیات خواهند شد. این در حالی است که در زمان حراج سکه که همزمان با پیش فروش در جریان بود خریداران باید بابت خرید هر قطعه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌پرداختند، اما در مورد پیش فروش چنین موضوعی وجود نداشت.

 

با این حال حتی اگر دریافت مالیات از سکه فقط به معاملات آن در بازار نیز اختصاص داشته باشد مشخص نیست قرار است با کدام سازوکار این معاملات مورد شناسایی قرار گیرد، چرا که فروشنده و خریدار که می‌تواند یک صراف، دلال و یا شخص عادی باشد می‌تواند به راحتی سکه را فروخته و پول آن را به حسابی که مربوط به خود شخص نیست واریز کنند. در این حالت شناسایی آن چندان راحت انجام نخواهد شد و در نتیجه مالیاتی نیز پرداخت نمی‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------