2 سناریوی پیشنهادی برای قیمت نان مطرح است



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت نان
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به محدودیت افزایش قیمت کالاها توسط دولت، برای کمک به نانوایی ها 2 سناریو برای قیمت نان مطرح شده که در دست بررسی است. 

به گزارش ایرنا، «یزدان سیف» روز شنبه در نشست خبری افزود: برای تصمیم گیری قیمت نان با حضور اعضای کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت، سناریوهای مختلفی استخراج و هزینه های تمام شده و درآمدهای نانوایی ها در دست بررسی است.

 

وی 2 برنامه در دست بررسی را «کاهش هزینه های نانوایی ها با توجه به خدمات دولتی همچون مالیات و بیمه و همچنین افزایش درآمد نانوایی ها ناشی از افزایش نرخ نان» بیان کرد و گفت: امیدواریم این موضوع در سریع ترین زمان ممکن تصویب و اعلام شود.

 

وی تاکید کرد، گندم و آرد استحصالی مورد نظر مصارف صنف و صنعت در کشور با پرداخت یارانه تامین است؛ هرچند که گندم مصرفی برای خوراک دام نیز محدودیت هایی دارد.

 

به گفته سیف، برای عرضه گندم به نانوایی های یارانه ای به نرخ 665 تومان و برای تامین آرد و گندم نانوایی های آزادپز، قنادی ها، شیرینی پزی ها، صنایع و تولیدکنندگان ماکارونی به قیمت 900 تومان هیچ محدودیتی نداریم.

 

** رشد 71 درصدی دانه های روغنی در سال 97

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با طرح توسعه کشت دانه های روغنی و تامین آن در سال گذشته، دستاوردهای خوبی حاصل شد به طوری که تاکنون 290 هزار تن انواع دانه‌های روغنی کلزا، آفتابگردان و گلرنگ را خریداری کردیم که نسبت به مدت مشابه پارسال 71 درصد رشد داشته است.

 

وی اضافه کرد: تاکنون نزدیک به هشت هزار میلیارد ریال پول کلزاکاران تامین و پرداخت شده است؛ کشاورزانی که تا چهارم تیرماه کلزای تولیدی خود را به شرکت‌های غله و مراکز خرید تحویل و در سامانه نیز ثبت شده است، 50 درصد پول‌ خود را دریافت کرده اند.

 

به گفته سیف، کشاورزانی که دانه های روغنی را تا 22 خردادماه امسال تحویل داده اند، پول خود را به طور کامل دریافت کرده اند.

 

وی با بیان اینکه 87 درصد پول کلزاکاران پرداخت شده است اظهارداشت: 50 درصد پول کلزاکاران تا پایان این هفته به حسابشان واریز می شود.

 

** کشت پاییزه چغندر احیا شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی چغندر قند نیز گفت: امسال حدود 817 هزار تن چغندر پاییزه توسط کشاورزان به کارخانجات فراوری تحویل و از این محل 84 هزار تن شکر استحصال شده است.

سیف با بیان این که در سالیان گذشته کشت پاییزه چغندر قند به فراموشی سپرده شده بود، افزود: با توجه به سیاست های دولت تدبیر وامید برای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی، پایین بودن دما و سطح تبخیر، بار دیگر کشت پاییزه احیا شد و امروز شاهد تغییرات خوبی در زنجیره کالاهای اساسی از جمله قند و شکر هستیم.

 

وی یادآورشد: در سال گذشته 2 کارخانه فسا و دزفول که از گردانه تولید خارج شده بودند، دوباره در چرخه تولید قرار گرفتند به طوری که 200 هزار تن چغندرقند توسط این کارخانجات جذب، فرآوری و استحصال شد.

 

** افزایش ظرفیت سیلوهای کالاهای اساسی به 500 هزار تن

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: در حوزه کالاهای اساسی امسال ظرفیت سیلوهای کشور به 500 هزار تن افزایش یافت که 300 هزار تن آن مربوط به بخش خصوصی و 200 هزار تن مربوط به بخش دولتی است.

 

به گفته وی، کلنگ زنی برخی از سیلوهای دولتی مربوط به 14 تا 15 سال پیش بوده است.

 

** بورس کالا ابزاری برای واردات موقت گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص بازار آتی در حوزه واردات موقت گندم نیز گفت: بازار آتی در حوزه گندم داخلی نداریم و این بازار فقط به طور موقت به گندم و آرد صادراتی تعلق دارد.

وی اضافه کرد: شرکت بازرگانی دولتی با کمک بورس کالا ابزاری برای صادرکنندگان آرد تبیین کرده به طوری که با ورود موقت گندم، آرد و سایر محصولات استحصال شده از گندم وارداتی، دوباره صادر می شود.

 

** روغن وارداتی ایران سالم و کیفی است

سیف درخصوص واردات، کیفیت و ذخایر کارخانجات روغن کشی نیز گفت: در حوزه روغن خام به دلیل مشخص بودن مبادی ورودی به طور کامل این موضوع قابل رصد است به نحوی که شرایط سختگیرانه ای برای واردات آن از سوی مسئولان کیفیت سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد داریم که این روند نظارتی در برخی کشورهای دنیا صورت نمی گیرد.

 

وی با بیان اینکه روغن وارداتی ما سالم و کیفی است، اظهارداشت: روغن وارداتی ما براساس مشخصات فنی باید دارای گواهی بهداشت کشور مبدا، تاییدیه بازرس بین المللی برای تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و تاییدیه ورود وترخیص کوتاه مدت 2 سازمان متولی غذا و دارو و استاندارد باشد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره دانه سویای تراریخته گفت: اکنون آمریکا، آرژانتین و برزیل سه کشور بزرگ تولیدکننده دانه سویا در دنیا هستند؛ چین نیز 99 میلیون تن از کشورها تامین می کند.

 

وی با بیان اینکه در دنیا سویا به دلیل کنجاله اش طرفدار دارد، افزود: ما نیز برای سویا و دانه سویا 2 مصرف خوراک دام و روغن کشی داریم که این روغن با رعایت مسائل زیستی و بهداشتی، آیین نامه های مصوب و رعایت قانون به صورت تراریخته وارد می شود اما سایر روغن های آفتابگردان و پالم تراریخته نیست و با کنترل های لازم وارد کشور می شود.

 

** کارخانجات روغن کشی با 90 درصد ظرفیت کار می کنند

سیف در ادامه افزود: امروز کارخانجات روغن کشی با ظرفیت 80 تا 90 درصدی کار می کنند درحالی که در سال 1392 تقریبا همه کارخانجات روغن کشی یا تعطیل شده بودند یا با کمتر از 30 درصد ظرفیت کار می کردند.

 

وی اظهارداشت: امروز با افزایش تولید داخلی و واردات دانه های روغنی و افزایش درآمد کشاورزان و بهبود وضعیت کارخانجات روغن کشی، علاوه بر ایجاد اشتغال در این بخش، روغن های با کیفیت کانولا و کلزا در کشور تولید می شود که بهبود اقتصاد این بخش را به همراه دارد.

 

** واردات برنج از کشورهای مختلف با حذف گواهی مبدا جی.ان.پی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اقدامات خوب در زمینه به زراعی و ارتقای بذرهای برنج، اکنون 2.2 میلیون تن از این محصول در داخل کشور تولید می شود؛ البته کسری هایی داریم که از طریق واردات تامین می شود.

 

سیف اظهارداشت: وزارت بهداشت در اردیبهشت ماه امسال گواهی مبدا(جی ان پی) را برداشت که هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است؛ با این حال در صورت حذف این گواهی امیدواریم در آینده شاهد ورود برنج از سایر مبادی نیز باشیم.

 

به گفته وی، سازمان غذ ا و دارو و سازمان ملی استاندارد به طور جدی دغدغه های مردم درخصوص سلامت محصولات وارداتی را پیگیری می کند بنابراین مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

 

** وصول بخشی از مطالبات شرکت بازرگانی دولتی از افراد دانه درشت‌ها

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت مطالبات خود را از بدهکاران دانه درشت دریافت کرده است گفت: بدیهی است بدهی افراد بدهکار به این شرکت در مقایسه با حجم عملیاتی که انجام می دهیم رقم قابل توجهی نیست.

 

وی اظهارداشت: اما بخشی از مطالبات دریافت شده و بخش دیگر از طریق پرونده این افراد در دستگاه قضایی پیگیری می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------