تعرفه‌های جدید ترامپ بازارهای جهانی را به هم ریخت



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , چین و‌ آمریکا
پس از چندین روز رشد متوالی بورس‌های جهانی، تهدید ترامپ به اعمال تعرفه بر واردات کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین، بورس‌ها را وارد محدوده قرمز کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بیانیه جدید دولت ترامپ تنها چند روز پس از تعرفه‌های قبلی صادر می‌شود؛ به گفته رابرت لایتیزر - نماینده وزارت بازرگانی آمریکا - در نتیجه اقدامات چین و به نتیجه نرسیدن مذاکرات، رئیس جمهور آمریکا دستور داده است تا کار برروی اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر کالاهای وارداتی دیگری از چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار آغاز شود.

 

ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که بر ۴۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین تعرفه اعمال خواهد کرد. میشل اورورکه- استراتژیست ارشد موسسه " جونز تریدینگ" - در این باره گفت: مساله اخیر به عنوان یک واقعیت در بازارها مطرح شده است و نشان خواهد داد سهامداران می‌خواهند چه رویکردی را اتخاذ کنند.

 

به دنبال انتشار این خبر، شاخص " داو جونز" بورس نیویورک با ۰.۶ درصد کاهش به ۲۴۹۱۹.۶۶ واحد رسید. در اروپا شاخص " فوتسی ۱۰۰" لندن با ۰.۱ درصد کاهش در سطح ۷۶۹۲.۰۴ واحد بسته شد. بورس توکیو در ژاپن تا پایان معاملات اولیه ۱.۴ درصد عقب نشست تا شاخص " نیک کی ۲۲۵" سطح ۲۱۸۹۱.۲۰ واحدی را نشان دهد. در چین شاخص " هانگ سنگ" با ۱.۹ درصد کاهش به ۲۸۱۳۱.۹۶ واحد و شاخص " شانگهای کامپوزیت" با ۱.۹ درصد کاهش به ۲۷۷۴.۲۲ واحد رسیدند.

 

این عملکرد منفی به سایر کشورهای آسیایی نیز سرایت کرد و بورس‌های استرالیا، سنگاپور، مالزی، تایوان و اندونزی نیز قرمزپوش شدند. ری اتریل- مدیر بخش فارکس بانک ملی استرالیا گفت از نظر او تهدیدات آمریکا یک تاکتیک مذاکراتی برای بازگرداندن چین به میز است و افزود این تعرفه‌ها در صورت اجرایی شدن بار سنگینی را به مصرف‌کنندگان آمریکایی تحمیل خواهند کرد.

 

دلار آمریکا نیز مانند بورس این کشور روزی نزولی داشت؛ هر دلار از ۱۱۱.۲۶ ین به ۱۱۰.۸۷ ین کاهش یافت. هر یورو از ۱.۱۷۴۶ دلار به ۱.۱۷۲۵ دلار و پوند به  ۱.۳۲۵۸ دلار رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۶۵ سنت کاهش به ۷۳.۴۶ دلار و هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۱.۰۳ دلار کاهش به ۷۷.۸۳ دلار رسید. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------