واردات بنزین کاهش یافت/کیفیت بنزین تهران یکسان است



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , واردات بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سه ماه نخست امسال باید روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم،اما این رقم به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسید.

به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، سیدمحمدرضا موسوی خواه در حاشیه رونمایی از نسل جدید کارتخوان‌های عرضه سوخت در جمع خبرنگاران درباره زمان اجرای طرح پرداخت حق‌العمل مستقیم به جایگاه‌داران گفت: در نشست‌هایی و با حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه مقرر شد، این طرح از ابتدای مردادماه اجرایی شود، اگرچه ما آماده اجرای این طرح هستیم که بر اساس آن بیشتر از ۸۰ درصد از بودجه نقدینگی کاسته می‌شود و ۲۰ درصد باقیمانده نیز در بازه زمانی کوتاه به سامانه پرداخت کامل حق‌العمل تبدیل خواهد شد. 

 

در تولید و توزیع بنزین سوپر هیچ مشکلی نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تولید و توزیع بنزین سوپر تصریح کرد: در تولید و توزیع بنزین سوپر هیچ مشکلی نداریم، تنها تفاوت میان بنزین یورو ۵ و بنزین سوپر در ۴ عدد اکتان است، به این ترتیب که بنزین یورو ۵ با عدد اکتان ۹۱ و بنزین سوپر با عدد اکتان ۹۵ تولید می‌شود.

 

وی میزان توزیع بنزین سوپر در کشور را ۳.۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این رقم ممکن است گاهی بیشتر یا کمتر شود.

 

موسوی‌خواه تفاوت کیفیت در عرضه بنزین میان جایگاه‌های عرضه سوخت را به شدت تکذیب کرد و درباره امکان ایجاد رانت در کارتخوان‌های جدید عنوان کرد: ما از ابتدای کار احتمال به وجود آمدن رانت را می‌دادیم و در صورتی که تنها با یک بانک یا یک پی‌اس‌پی صحبت می‌کردیم احتمال ایجاد رانت به وجود می‌آمد، اما نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی و ۱۲ پی‌اس‌پی نوشتیم و همه آنها را به مشارکت در این طرح دعوت کردیم، از این ۱۲ پی‌اس‌ پی ۱۰ مراجعه داشتیم که ۶ مورد شاخص بودند و سه مورد آنها کار خود را آغاز کرده‌اند. در تقسیم جایگاه‌ها نیز به نحوی عمل می‌کنیم که تفاوتی بین جایگاه‌ها در استفاده از این کارتخوان‌ها وجود نداشته باشد.

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مدیریت مصرف سوخت در کشور افزود: وقتی راجع به مدیریت مصرف صحبت می‌کنیم یعنی باید بتوانیم در سطح کلان کشور مقدار و نوع مصرف در بخش‌های مختلف کشور را مدیریت کنیم و با گزارش‌هایی که به دولت ارائه می‌دهیم یاریگر مدیریت مصرف باشیم، اما سهمیه‌بندی بنزین موضوعی نیست که من راجع به آن صحبت کنم.

 

تبدیل کارت سوخت خودروهای گازوئیل‌سوز 

مبارزه با قاچاق سوخت از دیگر پرسش‌هایی بود که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به آن گفت: درباره گازوئیل مذاکراتی را با نیروی انتظامی انجام داده‌ایم تا کارت سوخت خودروهای گازوئیل‌سوز را به کارت سوخت خودرو تبدیل کنیم. همچنین مهاجرت کارت سوخت‌ها را رهگیری و نظارت‌های ویژه‌ای را نیز در جایگاه‌های سوخت اعمال می‌کنیم. با مدیریت توزیع و الزام مردم به استفاده از کارت شخصی سوخت می‌توان کنترل بیشتری برای جلوگیری از قاچاق سوخت اعمال کرد.

 

موسوی‌خواه افزود: در سه ماه اخیر بیش از ۳۰ هزار کارت مهاجر در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده است، اما به هر حال ما فقط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستیم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر ارگان‌ها نیز وظایفی را در این زمینه به عهده دارند. ما هم در این صحنه تلاش می‌کنیم و از دیگر ارگان‌ها درخواست کمک داریم.

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره فیلمی که در روزهای اخیر درباره وجود تخلف در مقدار عرضه بنزین در جایگاه‌ها پخش شده توضیح داد و گفت: احتمال این‌که تلمبه‌ها دستکاری شوند وجود دارد، زیرا این تلمبه‌ها مکانیکی هستند، با وجود این ما تمام تجهیزات را به نحوی کنترل و پلمب می‌کنیم که هیچگونه دست‌اندازی به آنها امکان‌پذیر نباشد و از بیرون هم مشخص است که دور تلمبه‌ها پلمب شده است.

 

وی ادامه داد: ما همه جایگاه‌های عرضه سوخت را زیر نظر داریم، اما متاسفانه در این فیلم نام جایگاه ذکر نشده و همچنین مخاطب متوجه نمی‌شود که از کدام نازل استفاده می‌شود. این فیلم بسیار مبهم است و ای کاش نام این جایگاه اعلام شود.

 

الزام سوختگیری با کارت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این پرسش که افراد در صورت مفقود شدن کارت سوخت یا فراموش کردن رمز کارت چه اقدامی باید انجام دهند، تصریح کرد: هر خودرویی که در کشور شماره‌گذاری شده به‌طور حتم یک کارت سوخت دارد که از طریق اداره پست به دست صاحب خودرو می‌رسد، اما کسانی که کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند باید در سایت اداره پست در قسمت پیگیری کارت سوخت اقدام به پیگیری  دریافت کارت سوخت کنند و کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند باید درخواست المثنی بدهند که ظرف مدت ۱۵ روز کارت سوخت جدید به دست آنها خواهد رسید.

 

وی ادامه داد: استفاده از کارت سوخت موضوعی است که در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی کشور بر آن تاکید شده و در همه جایگاه‌ها، سوخت‌گیری باید الزاما با کارت سوخت انجام شود، همچنین کسانی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اند باید به مراکز نواحی شرکت پخش مراجعه کنند تا رمز برایشان آزاد شود. شاید در آینده شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که در زمان نخستین سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی، رمز برای صاحب کارت آزاد شود.

 

موسوی‌خواه افزود: کارت سوخت همیشه برقرار بوده است و موضوع استفاده از کارت سوخت شخصی به‌زودی در فراخوانی به مردم اعلام خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------