رشد بهای مسکن به معنای رونق در این بازار نیست



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,مسکن
دبیر کانون انبوه سازان ایران نیاز سالیانه مسکن در کشور را یک میلیون واحد و تولیدات بخش خصوصی در سال گذشته را حدود 500 هزار واحد مسکونی اعلام و تاکید کرد: رشد بهای مسکن و افزایش معاملات در بازار شاخصه خوبی برای رونق در این بازار نیست. 

«فرشید پورحاجت» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به افزایش قیمت مسکن در بازار اشاره کرد و افزود: این افزایش در ماه های خیر یک شبه انجام نشده و در نتیجه انباشت تقاضاست.

 

وی ادامه داد: افزایش معاملات به همراه رشد قیمت ها در بازار شاخصه خوبی برای رونق بازار مسکن نیست، بلکه افزایش تولید و عرضه مسکن با قیمت مناسب است که در این بخش رونق کسب و کار به وجود می آورد.

 

پورحاجت یکی از مهمترین مشکلات در حوزه تولید را «قوانین مزاحم در کسب و کار» برشمرد و افزود:در پنج سال گذشته عموما شاهد رکورد در بازار مسکن بودیم و کسی برای انجام سرمایه گذاری در این بخش اظهار تمایل نداشت.

 

دبیر کانون انبوه سازان ایران تاکید کرد: برای ایجاد تعادل در بازار باید به عرضه و تقاضای مسکن توجه شود، زیرا هر چه تعادل بین این دو شاخص اقتصادی متناسب باشد، قیمت ها نیز در بازار متعادل خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: در شرایط موجود دولت و مجلس با تصویب قوانین مورد نیاز زمینه حضور بخش خصوصی برای تولید بیشتر مسکن را در کشور باید فراهم کند، زیرا قوانین مزاحم و دست و پاگیر شرایط کسب و کار مناسب را در این بخش مهم اقتصادی کشور دشوار کرده است.

 

** تحولات قیمت مسکن

به گزارش ایرنا، پیشتر بانک مرکزی اعلام کرد در خردادماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 14.9 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه پیش و ماه مشابه پارسال به ترتیب 22.1 درصد و 3.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

در خردادماه امسال میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 65.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه پیش و ماه مشابه پارسال به ترتیب 8.9 و 45.8 درصد افزایش نشان می دهد.

 

بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به منطقه 5 تهران معادل 63.6 درصد و کمترین میزان رشد به منطقه 20 معادل 16.6 درصد تعلق دارد.

 

درمیان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده معادل 141.8 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 29 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه سال پیش به ترتیب 43.5 و 26.4 درصد افزایش نشان می دهد.

 

** تحولات سه ماهه معاملات مسکن

در سه ماهه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 39 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 5.2 درصد افزایش نشان می دهد.

 

در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 60.1 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 36.8 درصد افزایش نشان می دهد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------