دلار ۴۰۰ درصد گران شد اما مزد کارگران فقط ۲۰ درصد!/ترمیم دستمزد باید جدی گرفته شود



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , دلار
مازیار گیلانی نژاد با تاکید بر کاهش شدید قدرت خرید کارگران خواهان ترمیم دستمزد در سریع‌ترین زمان ممکن شد.

به گزارش ایلنا، از موعد برگزاری جلسه شورای عالی کار برای تصویب راهکارهای ترمیم مزد، پنج روز گذشته‌است. این تاخیر فعالان کارگری را نگران کرده است. مازیار گیلانی‌نژاد (فعال صنفی کارگران فلزکار) ضمن انتقاد شدید از این تاخیر می‌گوید: اگر ضررورت ترمیم مزد را جدی نگیرند، کارگران دچار مشکلات بی‌سابقه خواهند شد.

 

وی تاکید می‌کند: نوسانات نرخ ارز که به صورت لجام گسیخته و به دلایل سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، باعث کاهش ارزش پول و به تبع آن ایجاد تورم در کشور شده؛ تاثیر مخربش را بیش از همه، روی قشر مزدبگیر و زحمتکش جامعه گذاشته است.

 

درآمد کارگر ایرانی، فقط ماهی ۹۰ دلار! 

این فعال کارگری ادامه می‌دهد: تعیین میزان افزایش حداقل دستمزد برای سال ٩٧ مطابق با نرخ تورم و قیمت ارز سال ٩٦ بوده است ولی در عمل، شاهدِ این موضوع  بوده‌ایم که نرخ ارز از ابتدای سال جاری، افزایش پنجاه و سپس ١٠٠ و اکنون نزدیک به رشد ٤٠٠ درصدی داشته است. به تبع این افزایش، قیمت اجناس و کالاها نیز تورم سرسام آوری داشته‌اند. این روند را مقایسه کنید با افزایش بیست درصدی (در کل) حقوق زحمتکشان که همینگونه عملاً زیرخط فقر و فلاکت هستند.

 

وی با بیان اینکه در سال ٩٦ یک کارگر، ماهانه ٢٧٠ دلار درآمد داشت و امروز این درآمد به مرز ٩٠ دلار رسیده است، ادامه می‌دهد: هر عقل سلیم و آگاهی، قطعاً این نابرابری اقتصادی را نمی‌پذیرد و برنمی‌تابد.

 

به اعتقاد گیلانی‌نژاد، اگر سوای افزایش نرخ ارز، که دولت مقصر اصلی این ماجراست، قرار بر تعادل در بازار و اقتصاد باشد و به همین دلیل تولیدکنندگان و تجار، قیمت اجناس و تولیدات خود را بالا برده‌اند، این روند تعادلی و افزایش قیمت بایستی در مورد دستمزد زحمتکشان و کارگران مزدبگیر نیز اجرا شود.

 

کاری کنید که کارگران به اندکی از مطالبات خود برسند

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه یکی از دلایل اصلیِ این آشفته بازار اقتصادی که عرصه را برای جولان دادن دلالان بازکرده‌است، برنامه‌های غلط دولت در مواجهه با رانت، مافیای مالی و عدم بر خورد با اختلاس گران و چپاول‌گران است. دولت بایستی چاره‌ای عاجل بیندیشند تا مزدبگیران که در پایین‌ترین دهک‌های درآمدی، زیر بار وضعیتِ پیش آمده به ستوه آمده‌اند، به اندکی، فقط اندکی از مطالبات خود دست یابند.

 

گلانی‌نژاد تاکید می‌کند: نداشتن یک برنامه‌ی راهبردی صحیح از سوی تیم اقتصادی دولت، موجبِ کوچک‌تر شدن سفره‌های زحمتکشان شده است. به نظر می‌رسد برنامه‌های خصوصی‌سازی و گردن نهادن به دستورات صندوق بین‌المللی پول، نتایج بدِ خودش را نشان داده ولی دولتمردان هنوز نمی‌خواهند این قصه غم‌انگیز را باور کنند و به فکر چاره باشند.  

 

ترمیم مزد می‌تواند فضا را کمی آرام کند

وی ادامه می‌دهد: کارگران امروز خواستار رسیدگی سریع به این موضوع و خواهان بازنگری مجدد در افزایش دستمزدها و برنامه‌های اقتصادی به سود زحمتکشان هستند بنابراین از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار، خواستار پیگیری جدی این موضوع هستیم تا آرامشی هرچند نسبی، به وضعیت معیشتی مزدبگیران بازگردد.

 

این فعال صنفی کارگران فلزکار در پایان تصریح می‌کند: عدم تطابق وضعیت دستمزدها با گرانی و کوچک شدن سفره‌های کارگران، سرآغاز فروپاشی اجتماعی و انهدام است و بی‌تردید این وضعیت، برای کارگران به هیچ وجه قابل تحمل نخواهد بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------