آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

برق آبی‌ها کم آوردند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,برق
تابستان امسال کشور با خاموشی‌های پی‌در پی مواجه بود که علت این مساله نیز کم‌آبی و کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی مطرح می‌شد، اکنون نیز پس از پایان پیک مشخص شد که میزان برق آبی‌ها نسبت به سال قبل ۳۶ درصد کاهش داشته، همین موضوع نیز موجب شده است تا دولت برای سال آینده تدابیر جدی‌تری را لحاظ کند. 

تابستان امسال کشور با خاموشی‌های پی‌در پی مواجه بود که علت این مساله نیز کم‌آبی و کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی مطرح می‌شد اکنون نیز پس از پایان پیک مشخص شد که میزان تولید برق آبی ها نسبت به سال قبل ۳۶ درصد کاهش داشته، همین موضوع نیز موجب شده است تا دولت برای سال آینده تدابیر جدی‌تری را لحاظ کند.

 

به گزارش ایسنا، نگاه به عملکرد برق‌آبی‌ها حکایت از آن دارد که ادامه روند کاهشی بارندگی‌ها و استمرار خشکسالی در کشور موجب شد تا انرژی تولید شده حدود ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی از ابتدای سال جاری تا ۲۳ شهریورماه به شش میلیون و ۷۱۲۳ مگاوات ساعت برسد که این رقم حکایت از کاهش ۴۳ درصدی تولید این نیروگاه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

 

 این رقم از ابتدای تابستان امسال تا مقطع زمانی یاد شده نیز حدود سه میلیون و ۶۵۶ هزار مگاوات ساعت بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

 

بیستم تیرماه سال جاری نیز که اوج مصرف برق کشور از مرز ۵۷ هزار مگاوات گذشت، حداکثر توان تولید شده نیروگاه‌های برق‌آبی در تابستان ۹۷ به میدان آمد تا با تولید ۷۰۷۲مگاوات انرژی، نقش مثمرثمری را برای پایداری شبکه در روز رکودشکنی پیک مصرف برق کشور ایفا کنند؛ ولی با این وجود این توان در مقایسه با ۹۳۲۹ مگاوات تولید چهاردهم تیرماه سال گذشته کاهش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

 

از طرفی میزان انرژی تولید شده روزانه بین مقطع زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه نیز بیش از ۴۴ هزار مگاوات ساعت بوده که نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۶ درصدی داشته است.

 

این موضوع موجب شد تا دولت دست به کار شود و برای سال آینده برنامه‌ای را تحت عنوان "۰۹۸" برای گذر از خاموشی طراحی کند که تا کنون بر اساس این برنامه شورای اقتصاد با توسعه و احداث نیروگاه‌های جدید و حمایت بیشتر از بخش خصوصی موافقت کرده است.

 

همچنین طبق گفته های رضا اردکانیان، وزیر نیرو از هم‌اکنون برای پیک سال آینده تدابیر لازم در نظر گرفته‌ شده و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا ۲۵ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار شود.

 

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که دولت چشم امید کمتری به نیروگاه‌های برق آبی پیدا کرده و برای حل چالش خاموشی دست به دامان راهکارهای دیگری شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------