عراقی‌ها با به‌ کار گرفتن دلالان بومی در قزوین، اقدام به خرید و صادرات گوجه‌‌فرنگی می‌کنند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,صادرات گوجه‌‌فرنگی
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین در خصوص معضل کنونی قیمت بالا و کمبود گوجه در بازار داخلی گفت: عده‌ای دلال ایرانی و بومی که در ارتباط با دلالان عراقی هستند، اقدام به خرید گسترده این محصول کرده و زمینه صادرات آن را به عراق فراهم می‌آورند. 

 به گزارش ایلنا، طی روزهای اخیر، بحث‌های زیادی پیرامون گران شدن قیمت گوجه و متعاقبا، رب گوجه در فضای عمومی و مجازی منتشر شده است. 

 

در همین رابطه، اکبر باقری (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین) گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار که روز پنج‌شنبه داشتیم، قرار شد در ابتدای این هفته، در سطح شهرها، گوجه به‌صورت مستقیم در سطح شهرها (مشابه الگوی توزیع میوه در روزهای منتهی به سال نو) به مردم ارائه شود. قیمت آن هم قرار شده در همان حدود قیمت خرید از کشاورزان، با اندکی افزایش در حدود ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ تومان تعیین شود. 

 

وی افزود: گفته می‌شود جلوی صادرات گوجه گرفته شده است. لازم به ذکر است اگر جلوی صادرات بی‌رویه یک محصول گرفته شود قیمت آن محصول در بازار خواهد شکست. 

 

باقری گفت: اینکه گفته می‌شود بالارفتن قیمت‌ها به‌خاطر عراقی‌هایی است که تمام محصولات گوجه را خریداری کرده‌اند. گفته می‌شود تعدادی عراقی‌ با خرید محصولات، کار صادرات را انجام می‌دهند. ممکن است خود آنها به اینجا بیایند با این وجود، از آنجا که آشنایی کمتری نسبت به یک فرد بومی با منطقه و بازار داخل دارند، با به کار گرفتن چند دلال ایرانی، این خریدها را انجام می‌دهند. بعضی از عراقی‌ها از اربیل عراق می‌آیند. آنها خیلی راحت توانسته‌اند فعالیت‌شان را در اینجا توسعه دهند. برخی از آن‌ها نیز، پیوندهای خویشاوندی در ایران دارند که این امر حضور مستقیم‌شان را در بازار کشاورزی داخل کشور تسهیل می‌کند. 

 

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین اظهار داشت: اگر این روند ادامه یابد، افزایش قیمت‌ها و کمبودها، دیر یا زود بر سر دیگر محصولات کشاورزی مهمی از قبیل سیب‌زمینی، پیاز و... هم خواهد آمد. 

 

وی با ذکر یک مثال مشابه، گفت: استان قزوین، دومین تولیدکننده فندق در کشور است. مدتی قبل و از طریق مراجعاتی که به روستاهای منطقه الموت داشتیم، متوجه شدیم که تعدادی خریدار (سه‌ نفر) آمده‌اند و با هماهنگی با شورای روستا و کشاورزان تولیدکننده عمده، به خرید یک‌جا و بسیار زیاد محصول پرداختند. گرچه این سه نفر در انجام کار، با یکدیگر رقابت داشتند اما در واقع، همه در نهایت، از سوی یک‌نفر سازماندهی می‌شدند.

 

باقری خاطرنشان ساخت: در این میان، کشاورزان اساسا سود قابل توجهی نمی‌توانند به‌دست بیاورند. کشاورز، حتی از نوع تولیدکننده عمده، از آنجا که خودش توزیع محصولش را بین مصرف‌کنندگان به‌صورت مستقیم انجام نمی‌دهد ناگزیر است مثلا گوجه را به قیمت ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ تومان (و حتی در مواردی، تا ۲۰۰۰ تومان) بفروشد اما وقتی مصرف‌کنندگان برای خرید رجوع می‌کنند، مجبورند به دو برابر قیمت آن را خریداری کنند. 

 

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از روند موجود توزیع در کشور، تصریح کرد: ممکن است با یکسری اقدامات، بتوانند وضعیت توزیع یک محصول کشاورزی (برای نمونه و در شرایط کنونی، گوجه) را اصلاح کنند ولی در نهایت، همه این اقدامات، با ادامه روند موجود، مقطعی خواهد بود. از همین روی، باید در زمینه این مشکل، ریشه‌یابی شده و به نظر من، دولت باید با جدیت در یک‌چنین مسائلی ورود کرده و مدیریت کند.

 

وی در خصوص وضعیت کشاورزی و کشاورزان در استان قزوین، گفت: قزوین استانی است زرخیز و محصولات کشاورزی متنوع بسیاری دارد. قابل ذکر است گوجه‌کاران این استان عمدتا در تاکستان و بویین‌زهرا هستند. متاسفانه، توزیع نامناسب و دیرکرد در تسویه حساب با کشاورزان مشکلات بسیاری را برای آنها فراهم می‌آورد. به‌علاوه، زمان‌بندی نامناسب و توزیع بسیار بد کود، موجب ضرر کشاورزان می‌شود. گفتنی است امسال توزیع کود اوره دیر و به مقدار کم از سوی تعاونی‌های روستایی انجام شد. در مقابل، دلالان معلوم نبود از کجا، به مقدار بسیار زیاد کود برای فروش به قیمت آزاد و بسیار بالا در اختیار داشتند. این امر بازار سیاه این نهاده را ایجاد کرد و کشاورزان برای جلوگیری از نابودی محصولاتشان مجبور شدند آن را در بازار آزاد و به بیش از دوبرابر قیمت بخرند. 

 

باقری ادامه داد: در خصوص گندم؛ وضع نابسامانی وجود دارد. اکنون در آستانه کاشت گندم، قیمت تضمینی اعلام نشده است. نیمی از طلب اکثر گندم‌کاران از سال گذشته نیز، همچنان باقی مانده است.      

 

در همین زمینه، عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین) به ایلنا گفت: مدتی است که ۴ دلال، گوجه‌های کشاورزان تاکستان را برای صادرات به عراق خریداری می‌کنند. 

 

وی افزود: این امر موجب شده بیشترین سود را دلالان ببرند و کشاورزان که زحمت اصلی را متحمل شده‌اند، کم‌ترین سود را دریافت ‌کنند.

 

کریمی با انتقاد از وضعیت کنونی بخش صنعت و کشاورزی، گفت: متاسفانه هیچ‌گونه مدیریتی در حوزه کشاورزی و صنعت وجود ندارد. دولت هیچ برنامه‌ای برای تنظیم بازار ندارد در صورتی که، باید از کشاورزی و کشاورزان حمایت کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------