آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

آیا کاهش قیمت در بازار لوازم خانگی اعمال شده است؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , لوازم خانگی
حدود بیست روز پیش در بازاری که همواره آغوشش برای هرگونه افزایش قیمتی باز بود خبر رسید که قیمت سه برند داخلی لوازم خانگی از تاریخ 24 آذر ماه با 10 تا 15 درصد کاهش قیمت همراه خواهد بود. 

به گزارش ایسنا، دور از ذهن نیست بازاری که همواره با کوچکترین اتفاقی دستخوش افزایش قیمت‌های بزرگی می‌شد و به سرعت در بازار تاثیر می‌گذاشت حالا قرار است به خبر کاهش قیمت‌ها چگونه واکنش نشان دهد، آن هم در بازار لوازم خانگی که بیش از سایر کالاها به نوسات ارزی لبخند زد.

 

قیمت لوازم خانگی از ابتدای سال با روند افزایشی مواجه شد و به دنبال نوسانات ارز، بازار از حالت عادی خارج و به گفته فروشندگان در برخی کالاها با افزایش حدود 200 درصدی مواجه شده است.

 

طی گزارش میدانی خبرنگار ایسنا از فروشگاه‌های لوازم خانگی در نقاط مختلف شهر مشهد حدود 2 هفته بعد از اعلام خبر کاهش قیمت‌‎‌ها، چیزی که به چشم می‌‎خورد و مورد تاکید مغازه‌داران هم قرار گرفت "انبارهای خالی از کالا و مغازه‌های خالی از مشتری" بود.

 

زمانی که از مغازه‌داران در خصوص کاهش قیمت اجناس پرس‌وجو کردیم، بسیاری از آن‌ها از انتشار خبر کاهش قیمت توسط رئیس اتحادیه لوازم خانگی ناراضی و بیان می‌کردند که نه تنها کاهش قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده بلکه این اخبار به رکود در بازار دامن زده و مردم منتظر هستند تا قیمت‌ها کاهش یابد و سپس برای خرید اقدام نمایند.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید وضعیت قیمت‌ها در سه برند ایرانی در بازار است که به تفصیل بیان خواهد شد.

 

براساس اعلام فروشندگان، قیمت یخچال فریزر دوقلو برند اسنوا از 4 میلیون و 700 هزار تومان تا 9 میلیون و 500 هزار تومان متغیر است، قیمت یخچال سایدبای‌ساید همین برند هم از 11 تا 14 میلیون خرید و فروش می‌شود، یخچال‌های برند الکترواستیل از 3 میلیون و 500 هزار تومان تا 10 میلیون تومان به فروش می‌رسد، یخچال‌های برند هیمالیا نیز بین 4 تا 10 میلیون تومان معامله می‌شود. یخچال فریزر مدل ساید‌بای‌ساید برند دوو هم از 13 تا 21 میلیون است.

 

قیمت ماشین‌لباسشویی برند اسنوا از 4 تا 6 میلیون تومان، برند دوو از 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 6 میلیون تومان و برند هایر و پاکشوما نیز بین 2 تا 5 تومان خرید و فروش می‌شود.

 

قیمت گاز فر دار برند سنسون از یک میلیون و 700 هزار تومان به بالا و قیمت طرح فر آن از 400 هزار تومان به بالا به فروش می‌رسد. گاز برند اسنوا نیز از 3 تا 6 میلیون و قیمت همین محصول از برند دوو از 3 میلیون و 800 هزار تومان تا 5 میلیون تومان متغیر بود.

 

قیمت تلویزیون 43 اینچ برند دوو 3 میلیون و 800 هزار تومان و 55 اینچ همین مدل 6 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین یک دستگاه تلویزیون 43 اینچ برند اسنوا را می‌توان با قیمتی حدود 3 میلیون تومان خریداری کرد؛ مدل 55 اینچ همین برند 5 میلیون تومان قیمت دارد.

 

همچنین قیمت اتو پارس‌خزر از 165 تا 270 هزار تومان و قیمت جاروبرقی پارس‌خزر نیز از 530 تا یک میلیون و 200 هزار تومان بود.

 

قیمت‌ لوازم خانگی نسبت به گذشته 200 درصد افزایش یافته و کاهش 10 درصدی تاثیری در قدرت خرید ندارد

 

در جریان بازدید از مغازه‌های فروش لوازم خانگی، یکی از فروشندگان بیان کرد که برخی شرکت‌ها همچون اسنوا، دوو و بوتان اعلام کردند که تخفیف خواهند داشت اما این تنها در حد حرف است. اسنوا برندی است که درصد زیادی اضافه قیمت نسبت به بسیاری از برندهای دیگر دارد. دوو نیز اعلام کرده که کارت هدیه 3 میلیون تومانی بین 10 تا 15 درصد می‌دهد اما این برند تا حدی افزایش قیمت داشته که این کمک هزینه تاثیری بر قیمت ندارد.

 

وی ادامه داد که بوتان نیز تنها در رادیاتور قیمت خود را کاهش داده که بیشتر قشر مرفه جامعه از رادیاتور استفاده می‌کنند و این کاهش قیمت برای آن‌ها چندان اهمیتی ندارد در حالی که آبگرمکن دیواری بوتان که محصول پرکابردتری است کاهش قیمت و تخفیف ندارد.

 

این فروشنده اضافه کرد که قیمت‌ها 200 درصد افزایش یافته و این کاهش‌های 10 درصدی فایده‌ای نخواهد داشت. کشش برای خرید نیز وجود ندارد. همین دو هفته پیش برند هیمالیا، یخچال فریزرهای خود را بین 300 تا 400 هزار تومان و یخچال‌های دوقلو را یک میلیون تومان گران کرد.

 

اسنوا و دوو در بازار وجود ندارد

فروشنده دیگری عنوان کرد که اصلا بار دوو و اسنوا وجود ندارد که ما کاهش قیمتی را مشاهده کنیم. از زمانی که لوازم خانگی وارد نمی‌شود، قیمت لوازم خانگی ایرانی تا 30 درصد گران شده است. مردم توان خرید ندارند و فروش صددرصدی ما به 15 تا 20 درصد رسیده است.

 

وی با بیان اینکه نه تنها کاهش قیمت نداریم بلکه با حرف رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز فروش به طور کامل قطع شده است، عنوان کرد که سال گذشته قیمت سایدبای‎ساید اسنوا 4 میلیون تومان بود که در حال حاضر با قیمت 13 میلیون تومان نیز پیدا نمی‌شود. ظرفیت سفارشات خرید تلویزیون ما همیشه در حد بالا بود اما قیمت‌ها به قدری افزایش داشته که کسی خریدی نمی‌کند و ما نتوانستیم ظرفیت خرید را پر کنیم.

 

هیچکس قیمت ندارد

این فروشنده گفت که هیچکس قیمت ندارد. امروز تلویزیون LED را 3 میلیون می‌خریم و فردا اعلام می‌کنند که 3 میلیون و 100 هزار تومان شده است. قیمت‌ها ثابت نیست. در گذشته یک هفته قبل از شب عید اعلام می‌کردند که اجناس گران خواهد شد اما در حال حاضر اجناس روز به روز گران‌تر می‌شود.

 

وی افزود که شاید در طول روز 20 نفر هم به این پاساژ نیایند و حتی یک نفر هم خرید نکند. جنس ارزان شده در بازار وجود ندارد. اگر دوو و اسنوا ارزان شده، آن را وارد بازار کنند نه اینکه نمایندگی در انبار خود نگه دارد و از طریق رابطه پخش کند.

 

شرکت‌ها و کارخانه‌ها قطعه برای لوازم خانگی ندارند

فروشنده دیگری با اشاره به اینکه دوو و اسنوا هر دو متعلق به یک کارخانه هستند، تصریح کرد که مردم با این سخن رئیس اتحادیه بیشتر سردرگم شده‌اند. لوازم منزل با دلار ارتباطی ندارد بلکه شرکت‌ها و کارخانه‌ها قطعه ندارند و اکثرا اعلام می‌کنند که تا شب عید لوازم و جنسی برای فروش نیست.

 

وی اضافه کرد که متاسفانه نگاه مردم به رسانه‌هاست و تصور می‌کنند که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند در حالی که اینگونه نیست و قیمت هر روز بالاتر هم می‌رود.

 

یک فروشنده دیگر در سرای بلور مشهد هم گفت که کاهش قیمت اسنوا و دوو در حدی نیست که در بازار لمس شود. دوو برای ماشین‌لباسشویی، تلویزیون و یخچال‌های سایدبای‌‎ساید خود جشنواره گذاشته اما کاهش قیمت محسوس نیست. من دو یخچال اسنوا در مغازه دارم و به هر نمایندگی زنگ می‌زنم که باید چند بفروشم، قیمت نمی‌دهد.

 

وی بیان کرد که ارزانی در بازار وجود ندارد. لباسشویی‌های پاکشوما افزایش قیمت داشته و الکترواستیل نیز محصولات خود را 20 درصد گران کرده است. اینکه قیمت اجناس را به ما اعلام نمی‌کنند، باعث رکود، بی‌اعتمادی مردم به بازار و برگشت خوردن چک‌‎های ما می‌شود.

 

فروشنده دیگری با بیان اینکه آخرین افزایش قیمت شنبه گذشته بوده، عنوان کرد که از یک ماه پیش اجناس بین 5 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته است، من هفته گذشته تنها 4 قلم فروش داشتم.

 

وی ادامه داد که کاهش قیمتی که اعلام شده، مربوط به جشنواره است در حالی که قیمت اصلی کاهش پیدا نکرده و اگر دلار افزایش پیدا کند، جشنواره را حذف می‌کنند و به قیمت اصلی بازمی‌گردانند. برگزاری جشنواره در فروش بی‌تاثیر نیست اما زمانی که مردم به بازار مراجعه کرده و مشاهده می‌کنند قیمت‌ها کاهش نداشته، منتظر می‌مانند که شاید کاهش یابد. 

 

ناامیدی از کاهش قیمت‌ها در رونق بازار، رکود سنگین و عدم عرضه کالا از سوی نمایندگی‌های لوازم خانگی از نتایج ملموسی است که پس از اعلام خبر کاهش قیمت در لوازم خانگی در این بازار حاکم شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------