آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

واردات مرغ برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها ضروری است/ دلالان از بازار آشفته مرغ سود می‌برند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,واردات مرغ
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت مرغ باید واردات را برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها انجام دهد اما نباید مازاد بر نیاز کشور این واردات صورت گیرد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص لزوم واردات مرغ اظهار کرد: ما در حال حاضر باید بازار کالا را متعادل کنیم. زمانی مازاد تولید داریم که در این شرایط صادرات مازاد کار عاقلانه‌ای است و برای کشور ارزآوری دارد اما در زمانی که تولید آنقدر کاهش می‌یابد که مرغ در بازار نایاب می‌شود باید واردات انجام شود.

 

وی افزود: ما دومین منابع گازی جهان را در اختیار داریم اما گاز استان‌های شمالی را از ترکمنستان خریداری می‌کنیم. گاز عسلویه هزینه بالایی برای انتقال به شمال کشور دربردارد و به همین دلیل وارد می‌شود. در موضوع مرغ هم باید همینطور باشد؛ اگر جایی نیاز نداریم باید صادر کنیم و در زمان نیاز باید واردات انجام شود اما این صادرات و واردات باید به گونه‌ای باشد که به نفع تولیدکننده باشد.

 

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که با صادرات یا واردات تولیدکننده به صورت کامل نابود شود. اگر بازار تنظیم باشد و کار با برنامه‌ریزی انجام شود در تولید، واردات و صادرات مشکلی نخواهیم داشت لذا دولت در شرایط فعلی باید واردات مرغ را انجام دهد و نیاز کشور ایجاب می‌کند اما نباید مازاد بر نیاز کشور وارد شود.

 

وی افزود: برخی سودجویان منتظر هستند تا کسری در محصولات پیدا شود تا بیش از نیاز واردات انجام دهند. مانند برنج که 500 هزار تن نیاز وارداتی است اما دلالان چندین میلیون تن واردات انجام می‌دهند و خسارت بالایی را به بدنه تولید وارد می‌کنند. تعصب داشتن برای عدم واردات باعث زیان به کشور است اما باید نظارت کافی انجام شود.

 

یوسفیان‌ملا با اشاره به سودجویی دلالان از بازار آشفته مرغ اذعان داشت: عدد و رقم به دست آمده به جیب تولیدکننده نمی‌رود و دست واسطه‌ها در میان است که بدون تولید سود بالایی را از دلالی می‌برند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، طبق اعلام اتحادیه فروش پرنده و ماهی قیمت مرغ نسبت به روز گذشته در خرده فروشی‌ها با 500 تومان افزایش دوباره به قیمت 14 هزار و 500 تومان رسید.

 

درحالی که دولت بر کاهش قیمت مرغ تا حدود 10 هزار تومان اصرار دارد اما قیمت مرغ زنده در مرغداری‌ها تنها 200 تومان با قیمت دلخواه دولت برای عرضه در خرده فروشی‌ها فاصله دارد و با نرخ 9800 تومان به فروش می‌رسد و عملا تلاش دولت را برای کاهش قیمت خنثی می‌کند.

 

مرغ برای رسیدن به دست مصرف کننده باید از دو ایستگاه کشتارگاه و تحویل به واحدهای صنفی هم عبور کند که هرکدام برای خود قیمت مجزایی دارد. قیمت مرغ در کشتارگاه 13 هزار و 200 تومان است و تحویل درب واحدهای صنفی 13 هزار و 450 تومان است. در کنار این موارد قیمت مرغ در میدان بهمن هم 12 هزار و 200 تومان است.

 

با قیمتی که مرغ حتی در میدان بهمن هم دارد انتظار کاهش این قیمت تا 10 هزار تومان محال به نظر می‌رسد. قیمت مرغ در دو هفته اخیر نزدیک به 5 هزار تومان افزایش یافته اما هنوز تدبیری برای حل این بحران اندیشیده نشده و خطر حذف این محصول از سبد خانوار بیش از پیش حس می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------