همتی:دو سال دیگر هر هزار تومان، یک تومان می‌شود



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,همتی
رییس‌کل بانک مرکزی در دو یادداشت پیاپی اینستاگرامی درباره جزئیات لایحه حذف ۴ صفر پول ملی گفت: باتوجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان باشد. 

به گزارش خبرآنلاین، رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: امروز ۱۶ دی ماه ۹۷ به‌دعوت فراکسیون ولایی مجلس در جمع نمایندگان محترم عضو فراکسیون حاضر شدم. قبلاً جلساتی با فراکسیون‌های امید و مستقلین نیز داشتم.

 

در جلسه امروز سیاست‌های پولی و ارزی کشور را تشریح و به سؤالات نمایندگان محترم به‌تفصیل پاسخ دادم.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,همتی

در این جلسه برنامه‌های بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز و حرکت تعادلی نرخ ارز و نیز کنترل شتاب تورم را تشریح کردم و توضیح دادم که با شروع کانال‌های جدید مالی کشورهایی که مجوز واردات نفت گرفته‌اند، روند تأمین ارز ازطریق سامانه نیما طی چند روز اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

 

طی جلساتی که با مسئولین محترم اتاق بازرگانی و صادرکنندگان محترم داشتیم عرضه ارز صادرکنندگان در صرافی‌ها و نیز سامانه نیما بسط خواهد یافت. این خبر را هم اعلام کردم که لایحه حذف ۴صفر پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام و با توجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد.

 

امیدوارم با تصویب دولت و تأیید مجلس محترم اقدامات اجرایی آن را آغاز کنیم.

 

وی در دومین پست خود در صفحه شخصی اش توضیح داد: 

 

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص لایحه پیشنهادی حذف ۴ صفر از پول ملی تاکید کرد: لازمه اجرایی شدن این طرح تصویب دولت و تایید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.

 

وی همچنین درباره فرایند زمانی اجرای این طرح گفت: یک فرایند زمان بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سال طول می کشد.

 

همتی البته تصریح کرده که این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و بکارگیری ابزارهای نوین سیاست های پولی و شیوه های جدید و کارآمد نظارت بر بانک ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملاً متأخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.

 

رئیس شورای پول و اعتبار درباره ساز و کار ورود اسکناس های جدید به جامعه و حذف اسکناس های قدیمی نیز گفت: بعد از قانونی شدن، پول های جدید به تدریج و با جایگزینی آنها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس های فعلی نخواهد بود.

 

به گفته همتی، اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را در صحنه بین المللی ارتقا می بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها در کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------