هند فعالیت‌های تجاری در بندر چابهار ایران را آغاز کرد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,ایران هند
تازه‌ترین بیانیه منتشر شده از سوی دولت هند حاکی از آن است که این کشور بخشی از عملیات و فعالیت‌های مربوط به بندر چابهار ایران را برعهده گرفته و همچنین فعالیت‌های اقتصادی در آن نیز کلید خورده است.

به گزارش ایسنا، قرارداد همکاری ایران و هند بر سر توسعه بندر استراتژیک چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و از اهمیت خاص سوق الجیشی برای کشورهای ایران، هند، افغانستان و پاکستان و ارتباط آنها با آب‌های آزاد سایر مناطق جهان برخوردار است، حالا به نظر می‌رسد که وارد فاز و مرحله جدیدی شده است چراکه بر اساس بیانیه و گزارش‌های منتشر شده از سوی دولت هند به نقل از نشریه اکونومیک تایمز، این کشور مسئولیت عملی سازی و اجرای عملیات و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری مربوط به بندر چابهار ایران را طبق قرارداد سه جانبه‌ای که در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ به امضا رسیده بود، برعهده گرفته است.

 

در بیانیه‌ای که دولت هند در این خصوص منتشر کرده همچنین ذکر شده است که واگذاری فیزیکی تجهیزات معامله کالاها در این پایانه و همچنین ساختمان اداری تا ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸ تکمیل شده است. همچنین فعالیت‌های اقتصادی در بنادر هندی منطقه آزاد چابهار با رسیدن یک کشتی متعلق به کشور قبرس با ۷۲ هزار و ۴۵۶ میلیون تن بار ذرت به بندر چابهار آغاز شده است. این کشتی در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۸ در پایانه مذکور پهلو گرفته و هند نیز نخستین عملیات بارگیری خود را بر روی آن انجام داده است.

 

این نخستین بار است که دولت هند مدیریت عملیات بنادر خارج از خاک و قلمروی خود را برعهده گرفته و انجام می‌دهد اما به گفته کارشناسان و تحلیلگران، این کشور می‌تواند با اداره موفقیت آمیز عملیات بندر شهید بهشتی منطقه آزاد چابهار در حرکتی تاریخی، کارنامه و سابقه درخشانی را در جهان به نام خود به ثبت برساند.

 

قرارداد همکاری میان ایران و هند برای مدیریت و توسعه بندر چابهار که در حقیقت از سال ۲۰۰۳ میلادی کلید خورد اما در واقع پس از دیدار تاریخی روسای بلندپایه دو کشور به دعوت ناندرا مودی، نخست وزیر هند از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در ماه مه سال ۲۰۱۶ میلادی  به صورت جدی آغاز شد و یادداشت تفاهم نامه آن به صورت یک قرارداد ۱۰ ساله میان این دو کشور شکل گرفت.   نخست وزیر هند در آن دیدار وعده داده بود که در بندر شهید بهشتی چابهار ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. چابهار برای هندوستان اهمیتی سوق‌الجیشی دارد و نقطه اتصال این قدرت نوظهور اقتصادی با بازارهای هدفش در کشورهای آسیای میانه و در مراحل بعد هم با شرق اروپا و منطقه قفقاز است. البته هند برای اتصال به بازارهایش در آسیای میانه و قفقاز، از بنادر پاکستان هم می‌تواند استفاده کند اما چابهار چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی از بنادر پاکستان برای هند باصرفه‌تر و مطمئن‌تر است. بنابراین اهمیت ژئوپلوتیکی و جغرافیایی بندر چابهار ایران موجب شده است که هند برای توسعه و مدیریت این منطقه آزاد تجاری سرمایه گذاری های هنگفتی کرده و با ایران در این خصوص همکاری های گسترده ای کند.

 

طبق قرارداد ۱۰ ساله میان ایران و هند، هند موظف خواهد بود دو لنگرگاه در فاز نخست بندر چابهار را با یک سرمایه گذاری به مبلغی بالغ بر ۸۵ میلیون دلار و هزینه جاری سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون دلار تجهیز و عملیاتی سازد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------