رییس کل بانک مرکزی خبر داد: میزان تاثیر حذف چهار صفر بر تورم



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,رییس کل بانک مرکزی
رییس کل بانک مرکزی گفت: طرح مهمی برای عملیات بازار باز در حال تهیه است و در بودجه سال آینده هم برای تادیه بدهی دولت به بانک‌ها اوراقی پیش‌بینی کردیم که این اوراق مبنای عملیات در بازار باز باشد.

  عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: حذف چهار صفر پیشنهادی است که ارائه شده و موجب تسهیل امور در مبادلات، کاهش هزینه چاپ اسکناس و متناسب‌تر شدن ارتباط پول ملی با ارزهای بین‌المللی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه، نرخ مبادله با سایر ارزها بسیار بالاست و رابطه پول ملی ما با ارزهای خارجی نیاز به اصلاح دارد، افزود: این یک پیشنهاد است و دولت باید بررسی کرده و مجلس تبدیل به قانون کند که باید اجازه دهیم در آرامش بررسی شود.

 

همتی تصریح کرد: برخی مطرح می‌کنند که این اقدام تاثیری در تورم و رشد اقتصادی ندارد و ما هم قبول داریم و چنین ادعایی نکرده‌ایم، این اقدام کاری ظاهری و اسمی است و دولت هر تصمیمی بگیرد اجرا می‌کنیم.

 

حذف چهار صفر

 

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگر تصمیم به اجرا گرفته شود بعد از تصویب در مجلس، اجرای این پروسه از لحاظ قانونی و فنی دو سال زمان نیاز دارد تا نهایی شود و به نتیجه برسد.

 

وی با اشاره به دو مصوبه مهمی که شب گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب شد، گفت: یک مصوبه ایجاد بازار متشکل ارزی بود که معاملات ارزی به صورت شفاف اتفاق می‌افتد و مصوبه دیگر درباره سپرده‌های ریالی مبتنی بر ارز بود تا مردم به کمک آن ریسک دارایی‌هایشان را به حداقل برسانند.

 

همتی یادآور شد: طرح مهمی برای عملیات بازار باز در حال تهیه است و در بودجه سال آینده هم برای تادیه بدهی دولت به بانک‌ها اوراقی پیش‌بینی کردیم که این اوراق مبنای عملیات در بازار باز باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی به عنوان یک مسئله بسیار مهم در دستورکار است، افزود: در چندین جلسه شورای هماهنگی سران قوا در این باره بحث کردیم  و بندهایی تصویب شده است.

 

همتی با اشاره به اینکه بانک مرکزی کارهای بسیار مهمی دارد که موضوع حذف چهار صفر یکی از اقدامات کوچک محسوب می‌شود، تصریح کرد: نقدهای انجام شده را بررسی و از آنها استقبال می‌کنیم.

 

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نقدهای انجام شده نشان می‌دهد که این اقدام موضوع مهمی است و باید نظر کارشناسان مدنظر قرار گیرد و اگر جمع‌بندی مثبت نبود این اقدام را انجام نمی‌دهیم اما به نظر من این اقدام مثبت و اثرگذار است.

 

 

ایبِنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------