آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

60 هزار نفر از دریافت تسهیلات مسکن انصراف داده‌اند/افزایش تسهیلات با تامین اعتبار از صندوق توسعه



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , مسکن
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه رشد قیمت مسکن باعث شده تا انصرافی‌ها از دریافت خرید مسکن صندوق یکم افزایش یابد و به حدود 60 هزار فقره برسد، گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن با اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی امکان پذیر است.

به گزارش فارس، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در حاشیه نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید با توجه به رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته آیا احتمال اینکه سقف تسهیلات مسکن از محل صندوق خانه یکم افزایش یابد وجود دارد یا خیر،‌گفت: منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم به اتمام رسیده است بنابراین اگر بخواهیم علاوه بر این منابعی که در قالب مسکن مهر داریم استفاده می‌کنیم افزایش سقف تسهیلات داشته باشیم باید منابع آن پیش‌بینی شود.

 

وی افزود: امسال پیشنهاد داده‌ایم که از محل صندوق توسعه ملی این منابع افزایش یابد که هنوز به نتیجه نرسیده است بنابراین بدون منابع امکان افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن امکان پذیر نیست.

 

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت تمام شده مسکن و به نوعی افزایش قدرت خرید راهکارهای مناسبی در این خصوص پیش‌بینی کرده‌ایم گفت:‌ اولین راهکار هدف‌گذاری برای بازآفرینی شهری در تبصره 18 بودجه در قالب وجوه اداره شده است تا رقم‌هایی تعیین شود.بنابراین با امضای یک تفاهم نامه با سازمان بازآفرینی شهری معتقدیم 20 درصد آن در اختیار بانک مسکن و معادل آن را با نرخ 9 درصد اختصاص خواهیم داد.

 

رحیمی‌انارکی گفت:‌ پس با این شرایط نمی‌توانیم افزایش تسهیلات خرید مسکن را انجام دهیم اما می‌توانیم با اقدامات مناسب قیمت تمام شده را کاهش دهیم. حتی می‌توانیم تسهیلاتی برای مناطق بافت فرسوده شهری برای متقاضیان خانه اولی با نرخ سود 6 درصد اختصاص دهیم.

 

وی تاکید کرد: برنامه بعدی ما بنا به رهنمودهای وزیر راه و شهرسازی ایجاد یک زنجیره تامین مالی مسکن بوده است بنابراین با این اقدام تمامی بخش‌های درگیر مسکن و ساخت را در بر خواهد گرفت. البته این زنجیره به 40 زنجیره مرتبط می‌شود که منابع مرتبط در حوزه ساخت و ساز را در برمی‌گیرد تا قیمت مصالح ساختمانی در بخش اول کاهش یابد.

 

مدیرعامل بانک مسکن گفت: قرار است با بنیاد مسکن تا پایان امسال این اقدام انجام شود و تا سه ماهه دوم سال آینده این زنجیره کامل را داشته باشیم تا در کاهش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی به خوبی عمل کنیم.

 

*آخرین وضعیت بدهی بانک مسکن بابت خط اعتباری مسکن مهر

 

رحیمی‌انارکی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بانک مسکن یکی از بدهکارترین بانک‌هاست، گفت:‌بانک مسکن از سال 86 و 87 درگیر مسکن مهر بوده است ونزدیک به 2 میلیون و 360 هزار واحد مسکونی را قرار بود تسهیلات بانکی اعطا کنند که این یک منابع عظیمی نیاز دارد.

 

وی با بیان اینکه در آن مقطع در قالب خط اعتباری بانک مرکزی و بخشی را از اضافه برداشت از بانک مرکزی در اختیار داشتیم گفت: در همان روزها 450 هزار میلیارد ریال در قالب خط اعتباری بانک مرکزی و اضافه برداشت از بانک مرکزی بابت مسکن مهر برداشت کردیم و در سال 92 این اضافه برداشت به خط اعتباری بانک مرکزی تبدیل شد.

 

مدیرعامل بانک مسکن گفت:‌آن رقم مربوط به خط اعتباری مسکن مهر است که تا سال 1415 ما مهلت بازپرداخت آن را داریم.

 

رحیمی‌ انارکی ادامه داد:‌ سال گذشته از محل تبصره 35 سال 95 پنجاه هزار میلیارد ریال از این بدهی به سرمایه بانک مسکن تبدیل شده و با مازاد دارایی‌های خارجی تسویه شد و رقم 444 هزار میلیارد ریال به 394 هزار میلیارد ریال رسید. بنابراین بدهی مربوط به مسکن مهر و خط اعتباری بانک مرکزی است و مدت بازپرداخت مسکن مهر از 1402 تا 1415 است.

 

*تعداد ثبت نامه کنندگان و انصرافی‌های صندوق مسکن یکم

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت مسکن باعث شده تا انصرافی در صندوق مسکن یکم ایجاد شود، گفت: از ابتدا تاکنون 60 هزار نفر از سپرده گذاران صندوق پس انداز مسکن یکم انصراف دادند که متاسفانه 34 هزار فقره از این رقم در 10 ماهه نخست امسال بوده که دلیل آن افزایش قیمت مسکن است.

 

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، صندوق پس انداز مسکن یکم در ابتدا امسال 70 هزار میلیارد ریال مانده داشت که الان این عدد به 65 هزار میلیارد ریال رسیده است.

 

رحیمی‌انارکی افزود: سال گذشته متوسط افتتاح حساب در صندوق مسکن یکم روزانه 800 فقره بود که الان این عدد به روزانه 400 فقره کاهش یافته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------