آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

دام‌های شیرده غذا برای خوردن،کشتار می شوند/کارخانجات لبنی با ارز ارزان شیرخشک وارد می کنند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , دام‌
شاید اگر در کشوری دیگر یک هشدار درباره کشتار دام های مولد داده می شد، تمام دستگاه های نظارتی و اجرایی بسیج می شدند تا مشکلات دام داران را حل کنند. 

برای دولت ها، دام مولد و شیرده ارتباط مستقیم با سلامت غذایی و وابستگی اقتصادی دارد. اخبار متعددی از استان های مختلف به گوش می رسد که دام داران مجبور به کشتار گاوهای مولد(تلیسه) و شیری شده اند. اتفاقی که به نظر نمی رسد، زنگ خطر را برای مقامات مسئول به صدا درآورده باشد و شاید اگر رسانه به این موضوع توجه نمی‌کرد، معلوم نبود برای دولت مردان اهمیت این بحران روشن می‌شد یا نه. 

 

حسین جهانبانی رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران استان اصفهان است که اتحادیه شان با ۲۶ شرکت تعاونی بیش از  ۶۵۰۰۰ نفر دامدار دارد. این فعال صنعت دامپروری هشدار می د هد: «براساس آمارهای ما روزانه ۱۲۰ گاو شیری کشتار می شوند این یعنی ما تا ۲ سال دیگر با بحران تولید شیر  روبرو می شویم. با این روند بدون تردید صنعت دامپروری با بحران روبرو خواهد شد.»

 

مشروح گفت و گوی خبرآنلاین را با حسین جهانبانی رئیس هیات مدیره گاوداران استان اصفهان را بخوانید.

 

برخی از دامداران و تولید کنندگان شیر معتقدند در ماه های اخیر روال خرید شیر توسط کارخانجات لبنی تغییر کرده و این میزان کمتر از گذشته شده است. آیا این ادعا را تایید می کنید؟ 

بله تولید شیر بسیار کاهش یافته است. یکی از دلایل کاهش تولید به صرفه نبودن تولید است. ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خشک را کیلویی ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته است.اما صنایع لبنی با استفاده از ابزارهای خود موفق شدند که قیمت را به حدود ۱۸۰۰ تومان برسانند این کاهش قیمت به دامدار  ضررهای متعددی را وارد کرده است. قیمت نهاده های دامی گران است و این تولید با فروش شیر به قیمت ۱۸۰۰ تومان به صرفه نیست.

 

یکی دیگر دلایل کاهش تولید شیر در کشور؛ عدم پایبندی صنایع لبنی به تعهدات شان است. به عنوان مثال برخی شرکت ها قرار بود تعهدات مالی خود را ۱۵ روزه با دامدار تسویه کند اما ۶۰ روز طول می کشد که این پول به دامدار پرداخت شود.

 

 از حدود ۴۰ روز پیش تا کنون به سبب واردات کره؛ خامه تولید شده توسط تولیدکنندگان شیر خشک فروش نمی رود. باید همگان بدانند که واردات کره به دلیل فشار گسترده ای است که به وزارت صنعت وارد شده. کارخانجات لبنی موفق شدند با فشار مستمر و .... مجوز و ارز مورد نیاز برای واردات کره و شیرخشک را به قیمت4200تومان دریافت کنند. به همین دلیل خامه تولید داخل؛ مشتری اش را از دست داده است. 

 

آیا این ادعا صحت دارد که دامداران؛ گاوهای شیری خودشان را به دلیل افزایش قیمت گوشت و عدم صرفه اقتصادی تولید شیر کشتار می کنند؟

دلیل این موضوع فقط افزایش قیمت گوشت نیست؛ به صرفه نبودن تولید شیر و عدم حمایت لازم از تولیدکنندگان مهم ترین دلیل کشتار دام های شیری است. قیمت نهادهای دامی بسیار افزایش یافته است هزینه تولید شیر حداقل برای تولید کنندگان بالای ۲۳۰۰ تومان است این در حالی است که ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو شیر ۲ هزار تومان را به عنوان قیمت شیر ملاک قرار داده که با این وجود صنایع لبنی یا پولی پرداخت نمی کنند یا با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت مصوب شده از دامدار شیر را خریداری می کنند. با این وضعیت در میان مدت و بلند مدت مطمئنا با بحران روبرو خواهیم شد. 

 

شما بگویید دامدار امروز باید چه کاری انجام دهد!  قیمت خوراک دام مانند تفاله و سبوس که تولید داخل محسوب می شد دوبرابر شده است. قیمت دیگر نهادهای دامی که وارداتی محسوب می شد و قرار بود با ارز دولتی به دامدار فروخته شود عملا به قیمت آزاد به دامدار فروخته می شود. به عنوان مثال کنجاله سویا در اصفهان قرار بود با هزینه حمل ۲۴۰۰ تومان به دامدار فروخته شود اما هیچ وقت این وعده عملی نشد و دامدار مجبور است سویا را با قیمت کیلویی ۳۵۰۰ تومان خریداری کند. 

 

من این خبر را که گفته می شود دام های شیری مولد کشتار می شوند را تایید می کنم. دلیل کشتار کمبود خوراک دام ، افزایش قیمت آن و عمل نکردن دولت و صنایع لبنی به تعهدات شان می دانم. وقتی دام غذایی نداشته باشد که بخورد و تولید شیر صرفه اقتصادی نداشته باشد چاره ای جز کشتار نداریم. در حال حاضر هیچ دامداری نمی تواند با کمبود خوراک دام و افزایش هر روزه قیمت آن؛ دام خود را نگه دارد و مجبور است آن را کشتار کند. مسئولان دولتی به کدام یک از وعده های خود در خصوص کمک به تولیدکنندگان شیر عمل کردهاند؟

 

آیا روند کشتار دام مولد به کمبود شیر منتهی نمی شود؟ آیا ما در آینده با بحران تولید شیر روبرو نخواهیم شد؟

اجازه بدهید وضعیت دامپروری در کشور را برای شما تشریح کنم. یک گوساله برای اینکه به گوشت برسد ۲۴ ماه طول می کشد. اتفاقی که اکنون افتاده و ما با کمبود گوشت روبرو هستیم درصد بسیار کمی از آن به قاچاق ربط دارد. ما با سوء مدیریت روبرو هستیم.

 

ریشه کمبودگوشت را باید در اتفاقات سال ۹۵ (یعنی ۲ سال قبل) جستجو کرد. در سال هایی که قیمت خرید شیر ۱۴۴۰ تومان بود، لبنیاتی ها هیچ گاه این قیمت نخریدند و شیر از ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ بیشتر خریداری نشد. از سوی دیگر کمبود خوراک دام و افزایش ناگهانی قیمت آن سبب شد تا دام های گوشتی ما پروار نشوند و دامدار مجبور به فروش آنها به کشتارگاه ها شود. برای همین امروز ما با افزایش قیمت گوشت روبرو هستیم. این که گفته شود قاچاق دام دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت است ادعایی است که به طور کلی از واقعیت به دور است. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------