آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

رییس مرکز آمار: حرکت نظام آماری کشور به سمت ثبتی مبنا شدن یک الزام گریزناپذیر است



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,
وی با تاکید بر مرجعیت مرکز آمار در تولید، اعلام و انتشار آمارهای رسمی، انتشار آمارهای اقتصادی مشابه از سوی سایر نهادها را زمینه ساز ایجاد تردید و تشکیک در جامعه و افکار عمومی به اعداد و نرخ‌های اعلامی ذکر کرد. 

به گزارش ایلنا، رییس مرکز آمار در اختتامیه کارگاه آموزشی طرح شاخص قیمت مصرف کننده با اشاره به تغییر پارادایم سازمان های آماری دنیا در اتخاذ رویکرد مستقل از سیاست های پولی و مالی گفت: نتیجه موازی کاری و اعلام نرخ ها و آمار مشترک نظیر نرخ تورم و رشد اقتصادی توسط مرکز آمار و بانک مرکزی قطعاً برنامه ریزان و سیاست گذاران را دچار تشویش و سردرگمی خواهد کرد.

 

 وی با تاکید بر مرجعیت مرکز آمار در تولید، اعلام و انتشار آمارهای رسمی، انتشار آمارهای اقتصادی مشابه از سوی سایر نهادها را زمینه ساز ایجاد تردید و تشکیک در جامعه و افکار عمومی به اعداد و نرخ های اعلامی ذکر کرد.

 

پارسا با بیان اینکه اکنون نظام آماری ثبتی مبنای پیشرفته و جدید در دنیا همگام با ورود تکنولوژی های جدید و افزایش کیفیت آمارها جایگزین نظام آماری سنتی مراجعه مبنا شده است افزود: هنوز هم متاسفانه در کشور برخی از افراد نرخ تورم سالیانه مرکز آمار را باور نمی کنند و همواره با این سه نوع تورم یعنی تورم ماهیانه،تورم سالیانه و تورم نقطه ای را با هم اشتباه می گیرند در حالیکه این تورم ها با هم تفاوت دارند.

 

وی ادامه داد: با حرکت نوینی که مرکز آمار برای حذف موازی کاری، تدوین قانون جدید آمار و تغییر نظام انگیزشی دستگاه های اجرایی تولید کننده آمار آغاز کرده، امیدواریم با شتاب بیشتری از سایر کشورهای پیشرفته دنیا که فرایند مدرن سازی نظام آماری شان در حدود ١٨ سال طول کشید ان شا الله با سرعت بیشتری در استقرار و پیاده سازی نظام آماری ثبتی مبنا، محقق و عملیاتی شود.

 

وی با توضیح اینکه معنای تورم به مفهوم قیمت کالاها و خدمات در بازار نمی باشد تاکید کرد: نرخ تورم مرکز آمار یعنی تورم نقطه ای، ماهیانه و سالیانه میانگین ساده و موزون از قیمت تمامی کالاها و خدمات نزد تمامی مردم ایران است که برآوردی از متوسط قیمت ها و ضریب اهمیت کالاها در خانوارها بر اساس نتایج طرح هزینه و درآمد است که در واقع الگوی مصرف خانوار های تیپیکال(نمونه) در کشور را محاسبه و نشان می دهد که همان میانگین سبد معیشتی خانوارهای کشور است که درآن پوشش کاملی از کالاها و خدمات را می توان یافت.

 

رییس مرکز آمار در ادامه خاطر نشان کرد : نرخ تورم به معنی آهنگ رشد قیمت ها با گرانی به معنی بالا بودن سطح قیمت ها متفاوت است و در مفهوم تورم، تورم نقطه ای در مقایسه با تورم ماهیانه و تورم سالیانه وضعیت رفاهی مردم را در مقایسه با سال گذشته به شکل بهتری نشان می دهد.

 

وی در پایان با پراهمیت خواندن انجام تبیین و تفسیر از خروجی اعداد و ارقام رسمی توسط محققان و صاحبنظران همزمان با استقرار نظام آماری ثبتی مبنا در آینده ای نزدیک افزود : در شرایط کنونی کشور بدون شک هر مقام مسئولی به اهمیت و جایگاه منحصر به فرد اجرای نظام ثبتی مبنا واقف است و پیگیری مستمر و مجدانه ثبتی مبنا کردن نظام آمارهای رسمی کشور از سوی تمامی ذی نفعان و دستگاه های اجرایی کشور یک امر انتخابی نبوده بلکه مساله ای حیاتی و ضروری برای توسعه همه جانبه کشور و همچنین افزایش سرمایه اجتماعی در کشور تلقی می شود.

 

گفتنی است طرح شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به عنوان یک نماگر اقتصاد کلان جهت سیاستگذاری و برنامه‎ریزی در اموری مانند تنظیم سیاستهای پولی و مالی، سیاست های توزیع و مصرف، محاسبه قدرت خرید خانوار و تعدیلات حقوق و دستمزد و همچنین تعدیل حساب‎های ملی مورد استفاده قرار می‎گیرد. که این شاخص با تجمیع شاخص های ١٢ بخش مصرفی بر اساس طبقه بندی استاندارد COICOP در دو گروه عمده "خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات" و گروه" کالاهای غیر خوراکی و خدمات" و به تفصیل بخش های مختلف نظیر نان و غلات، گوشت قرمز و ماکیان، گوشت  ماهی و صدف داران، لبنیات، روغن ها و چربیها، میوه و خشکبار، سبزیجات، شکر، شیرینی، مسکن، پوشاک، کفش، بهداشت و درمان ، آموزش ، حمل و نقل ، هتل و رستوران، ارتباطات، انرژی، لوازم خانگی و ... محاسبه می شود. برای  محاسبه این شاخص از اطلاعات جمع آوری شده ٤٧٥ قلم کالا و خدمت در قالب ٤٢٠ هزار مظنه قیمت با مراجعه به ٧٥ هزار منبع اطلاع در ٣٧٥ منطقه شهری و ٦٢٦ آبادی کل کشور بصورت ماهانه استفاده می شود.

 

مرحله اول این آموزش شامل آموزش دستورالعمل ها و نکات فنی اجرا به کارشناسان ٣١ استان اجرا شد و کارگاه آموزشی مرحله اول طرح آمارگیری از قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور از تاریخ ١٥ بهمن به مدت ٣ روز و با حضور حدود ٥٠ نفر از کارشناسان طرح از استان ها برگزار شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------