برای حفظ قدرت خرید باید ۱ میلیون و ۸۹ هزار تومان به دستمزد افزوده شود/ تاثیر تورم روی هزینه‌ها مهم است نه روی دستمزد!



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , سبد معیشت
علی خدایی می‌گوید: اگر ۱ میلیون و ۸۹ هزار تومان به دستمزد کارگران اضافه شود، تازه قدرت خرید کارگران به اسفند ۹۶ بازمی‌گردد که این هم مطلوب ما نیست. 

به گزارش ایلنا، با خاتمه محاسبات سبد معیشت در کمیته دستمزد شورای عالی کار، مذاکرات رسمی برای تعیین دستمزد، آغاز خواهد شد. با توجه به بالا رفتن سرسام آور هزینه‌های زندگی در سال جاری، مبنای مذاکرات امسال چیست؛ چگونه باید قدرت خرید از دست رفته کارگران را احیا کرد و پیشنهاد گروه کارگری برای این مذاکرات چیست؟

 

علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در این رابطه با اشاره به لزوم محاسبه تاثیر تورم روی هزینه‌ها می‌گوید: اثر تورم باید روی هزینه‌های زندگی محاسبه شود و نه وری دستمزد؛ چون هزینه‌های ما ۴۰ درصد افزایش یافته، با توجه به اینکه درآمد ما نصف هزینه‌ها بوده، درآمد باید خیلی بیشتر از افزایش هزینه‌ها افزایش یابد، تا بتوانیم همان قدرتِ خرید  قبلی – اسفند ۹۶-  را حفظ بکنیم.

 

    او معتقد است فاصله ریالی سبد معاش محاسبه شده‌ی  امسال با سبد معاش سال قبل که برابر با ۱ میلیون و ۸۹ هزار تومان است، بسیار مهم است.

 

خدایی می‌افزاید: این رقم، کمینه‌ی مقداری‌ست که باید به دستمزد کارگران افزوده شود تا قدرت خرید به سال قبل بازگردد. این تازه می‌شود حفظ شرایط سال گذشته که البته به هیچ وجه مطلوب ما نیست!

 

نماینده کارگران در شورای عالی کار بازهم تاکید می‌کند که تاثیر تورم روی هزینه‌های زندگی‌ست؛ او برای این مساله مثال می‌آورد: فرض کنیم هزینه زندگی ۳ میلیون تومان است ولی حقوق ۱ میلیون تومان است؛ اگر بگوییم تورم ۱۰ درصد است، این یعنی ۱۰ درصد به هزینه‌های ۳ میلیونی اضافه شده که می‌شود ۳۰۰ هزار تومان، اما اگر به اشتباه این ۱۰ درصد را روی دستمزد اِ عمال کنیم، می‌شود ۱۰۰ هزار تومان، که باز اینجا در همین مثال ساده می‌بینیم که اگر بخواهیم تورم را روی دستمزد اِعمال کنیم، ۲۰۰ هزار تومان به فاصله دستمزد و هزینه‌ها افزوده می‌شود؛ لذا باید تورم روی هزینه‌های خانوار اعمال شود و ببینیم که قدرمطلق ریالی افزایش چقدر باید باشد؛ اگر قصدمان جلوگیری از تعمیقِ شکافِ دستمزد-هزینه است، این قدر مطلق ریالی باید به دستمزد افزوده شود.

 

خدایی در پایان می‌گوید: اینکه سبد هزینه‌های ما ۴۰ درصد تورم داشته، باید ۴۰ درصدِ ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان را حساب کنیم و ببینیم چه عددی می‌شود؛ بعد این عدد را با حداقل دستمزد فعلی که یک میلیون و دویست هزار تومان است، نسبت بگیریم، که مطمئناً درصد بسیار بالایی می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------