برخی کالاها تا پنج برابر افزایش یافته/ حداقل دستمزد از خط فقر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی باید بیشتر باشد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,اکبر ترکی
یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کدام کالایی را سراغ دارید که قیمت آن ثابت مانده باشد؟ قیمت تمامی کالاها حداقل دو برابر شده و کالاهایی را سراغ داریم که قیمت آن تا ۵ برابر نیز افزایش داشته است. بنابراین کارگران حق دارند بخشی از این افزایش قیمت‌ها را دریافت کنند. 

به گزارش ایلنا، اکبر ترکی (نماینده فریدن در مجلس شورای اسلامی) با انتقاد از پایین بودن دستمزدهای کارگران گفت: اکنون که شورای عالی کار در مورد افزایش حداقل دستمزد تصمیم می‌گیرد، بهتر است خط فقر را ملاک کار قرار داده و بر این اساس حداقل دستمزد را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یعنی به اندازه خط فقر اعلام کند.

 

وی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شایسته کارگری که با جان و دل برای تولید و اشتغال و اقتصاد کشور زحمت می‌کشد، نیست و با این شرایط نمی‌توان امیدی به زندگی و آینده مناسب داشت.

 

وی در خصوص ادعای کارفرمایان مبنی بر اینکه افزایش دستمزد هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و  امکان ادامه فعالیت وجود ندارد، گفت: کدام کالایی را سراغ دارید که قیمت آن ثابت مانده باشد. قیمت تمامی کالاها حداقل دو برابر شده و کالاهایی را سراغ داریم که قیمت آن تا ۵ برابر نیز افزایش داشته است. بنابراین کارگران حق دارند بخشی از این افزایش قیمت‌ها را دریافت کنند.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با ابراز تاسف از اینکه حقوق کارگران به دنبال تورم لجام گسیخته همچنان ثابت مانده است، گفت: کارگر چگونه می‌تواند در این شرایط گرانی امرار معاش بکند و شرمنده زن و فرزندش نباشد؟

 

وی معتقد است که کارفرمایان دلیل افزایش قیمت کالا را گرانی دلار عنوان می‌کنند تا کالاها را چندبرابر گران‌تر بفروشند. ترکی گفت: چرا هنگامی که به دستمزد کارگر می‌رسیم از گران شدن دلار، گران شدن قیمت کالا، ناتوانی کارگران و شرمندگی آنان سخن نمی‌گوییم؟

 

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد را باید یک تیم کارشناس اقتصادی اعلام کند، گفت: چرا سراغ دولتمردان و کارشناسان اقتصادی نمی‌روید؟ مگر همین آقایان خط فقر را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام نکردند؟ مگر همین آقایان سبد معیشت حداقلی را سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام نکردند؟ اکنون که قرار است حداقل دستمزد اعلام شود، به آمارها و تحقیقات خودشان احترام بگذارند و حق کارگر را با تعیین دستمزد واقعی ادا کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه کارگران از دولت انتظار دارند جانب حق را بگیرد، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم کارگران در وضعیت نامناسب زندگی کنند و صدایشان هم درنیاید، تفکر اشتباهی است.

 

نماینده فریدن با تاکید بر اینکه زندگی نامناسب باعث بحران‌های روحی و روانی می‌شود، گفت: این چه انتظاری است که از کارگران داریم؟ مگر قرار است کارگر زحمت بکشد و چرخ اقتصاد کشور را به حرکت دربیاورد اما خودش در بحران و مشکل باشد؟ بهتر است دولت جانب کارگران را بگیرد و دستمزد مناسبی برای آنان تصویب کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------