آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

کسادی بازار کاسبان



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , کسادی بازار
از اواخر بهمن‌ماه شهر رنگ دیگری به خود می‌گیرد، مردم با دلی پر از شوق به خیابان‌ها می‌آیند و از خرید ماهی سفره هفت‌سین تا رخت و لباس غژافل نمی‌شوند. امسال هم همانند سال‌های گذشته مراکز خرید مملو از جمعیت است و به نظر می‌رسد که مردم در تکاپوی سال جدید هستند. اما بسیاری از کسبه نظری متفاوت دارند و مردم در خیابان‌ها را مشتریان واقعی نمی‌دانند و از آنها به عنوان تماشاچی یاد می‌کنند. 

به گزارش  ابتکار ، خریداران، اجناس پشت ویترین را با دقت از نظر گذرانده، کمی این پا و آن پا می‌کنند و با یک حساب سر انگشتی از خرید منصرف شده و به راه خود ادامه می‌دهند. از دور که به تماشای خیابان‌ها می‌نشینیم گمان می‌کنیم که اوضاع تغییری نکرده و مصرف‌کنندگان مانند سال‌های گذشته در حال آماده شدن برای سال جدید هستند. اما کافی است کمی با دقت به درون مغازه‌ها نگاه کنیم آنگاه می‌بینیم که وضعیت نسبت به گذشته تغییر کرده و به راحتی منصرف شدن مصرف‌کنندگان بعد از دیدن قیمت‌ها را خواهیم دید. از سویی دیگر گزارش‌های میدانی نارضایتی کسبه را از وضعیت موجود نشان می‌دهد. اغلب کاسبان از کسادی بازار گله دارند و می‌گویند که حال بازار خوش نیست و ادامه این روند بسیاری را از کار بیکار می‌کند.

 

آرمین فروشنده پوشاک مردانه در یکی از مناطق جنوب شهر با اشاره به کاهش قدرت خرید افراد می‌گوید: «در شرایط کنونی دشواری‌های بی‏شماری بر سر راه کسبه وجود دارد. قدرت خرید افراد به شدت کاهش پیدا کرده است. جیب مردم خالی شده و در این گرانی دیگر خرید رخت و لباس اولویت‌شان نیست. دغدغه‌ها در ماه پایانی سال رنگ دیگری به خود گرفته و تنها در فکر این هستند که تمام درآمد خود را برای گذراندن روزها هزینه کنند.

 

اگر بخواهیم منطقی به جمعیتی که در خیابان‌ها وجود دارد نگاه کنیم باید بداینم که بیشتر آنها تماشا‌چی هستند و بسیاری از آنها بعد از دیدن اتیکت قیمت‌ها از خرید منصرف می‌شوند. تورمی که در بازار وجود دارد از تولیدکننده گرفته تا فروشنده و مصرف‌کننده را درگیر خود کرده است و نتیجه این شده که من به عنوان یک رابط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، سرمایه خود را می‌گذارم اما نمی‌دانم در آخر سودی نصیبم می‌شود یا خیر! امسال حتی بسیاری از مشتریان ثابتی که در گذشته داشته‌ام دیگر برای خرید نیامدند و نمی‌دانم که اگر وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند می‌توانم به این کسب و کار ادامه بدهم یا باید به فکر کار دیگری باشم».

 

حسن یکی دیگر از مغازه‌داران پوشاک زنانه در خیابان ولیعصر از تغییر شرایط نسبی در سال جاری می‌گوید: «نمی‌توان منکر آن شد که در حال حاضر مردم همانند سابق توانایی تهیه اجناس مورد نیازشان برای شروع سال جدید را ندارند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که اگر من به عنوان یک کاسب بتوانم قانع به یک سود کم باشم آن وقت است که تمام اجناسی که دارم به فروش می‌رود. مصرف‌کننده همیشه به دنبال کالایی است که تفاوت قیمت اندکی را با مغازه‌های دیگر داشته باشد و در این میان کمتر کسی پیدا می‌شود که به فکر کیفیت آن کالا باشد. باید بدانیم که در شرایط حساس مثل الان افراد به دنبال یک جنس ارزان هستند».

 

میلاد از دیگر فروشنده‌های پوشاک زنانه در شمال شهر تفاوت را از جنبه‌ دیگر بررسی می‌کند و می‌گوید: «مشکلی که گریبان ما را گرفته این است که در سال‌های پیش مبلغی را برای تامین اجناس درنظر می‌گرفتیم و با کشیدن درصدی سود بر روی آن، جنس را به فروش می‌رساندیم، اما امسال باید چندین برابر هزینه کنیم و به اجبار درصد سودی هم که بر روی جنس می‌کشیم بیشتر است و همین باعث نارضایتی مشتریان می‌شود. ما به دلیل منطقه و نوع خاص لباس‌ها، مشتریان مخصوص به خودمان را داریم و ادامه وضعیت به این شکل قطعا کسب‌وکارمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد».

 

حال ناخوشایند بازار برای مصرف‌کننده‌ها

اقتصاد پر هیاهوی این روزهای کشورمان قدرت خرید افراد را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، این گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی است و بارها در این‌باره هشدار داده‌اند. عده‌ای از این کارشناسان نوسانات ارز و تحریم‌ها را عامل این وضعیت دانسته و در مقابل عده‌ای دیگر سیاست‌های نادرست و ناکارآمد را دلیل نابه‏سامانی‌های اخیر می‌دانند. اما در این میان پیدا کردن مقصر برای این وضعیت دیگر مطرح نیست و باید به دنبال راهکاری برای حل مشکلات بود. قدرت خرید مصرف‌کنندگان روزبه‌روز کمتر می‌شود و به نظر می‌رسد که این ماجرا دیگر رنگ هشدار به خود گرفته است.

 

زهرا حسابدار یک شرکت خصوصی و مادر دو فرزند با اشاره به ناتوان بودنش در تامین مخارج سال نو می‌گوید: «سه سال است که سابقه کار دارم و درآمدم آنچنان بد نبود. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که امسال همان درآمد برای گذراندن زندگیم کافی نیست و در اسفند ماه و نزدیک شدن به سال جدید این فشارها بیشتر احساس می‌شود. دیگر نمی‌توانیم بگوییم قدرت خرید مردم کم شده است، باید بگوییم دیگر مردم توان تامین هزینه‌های زندگی‌شان را ندارند. ما می‌توانیم این شرایط را درک کنیم اما درک این وضعیت برای فرزندان‏مان مشکل است».

 

علی، یکی از مشتریان در صف صندوق یک فروشگاه در حالی که کیسه‌های خریدش را در دست جابه‏جا می‌کند می‌گوید: «نمی‌توان منکر آن شد که تحریم و شرایط بد اقتصادی این روزهای‌مان را کمی سخت کرده است، اما شدت آن آنقدر نیست که نتوانیم روزگار بگذرانیم. کافی است کمی خواسته‌های‌مان را کم کنیم و آنقدر از کاه، کوه نسازیم».

 

 

 ابتکار/کیمیا نجفی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------