آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

میراث دلواپسان تکمیل می‌شود؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,مسکن مهر
سال ۱۳۹۷ را می‌توان سال جنب‌وجوش برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر عنوان کرد؛ یکی از مهم‌ترین اتفاقات در این سال انعقاد قرارداد ۱۴۰۰ میلیارد تومانی برای زیرساخت‌های پردیس بود.

به گزارش ایسنا، شاید از نظر کارشناسان مهم‌ترین ایراد مسکن مهر تأثیرگذاری بر ایجاد تورم ۴۰.۴ درصدی پایان دولت دهم باشد اما برای متقاضیانی که حالا ۱۲ سالگی ادامه این پروژه را هم به چشم می‌بینند نبود زیرساخت‌ها بزرگ‌ترین ایراد است؛ مشکلی که آرزوی تکمیل سالیانه یک میلیون واحد توسط دولت قبل را نقش بر آب کرد.

 

تکمیل ۳۴ درصد مسکن مهر توسط احمدی‌نژاد

از سال ۱۳۸۶ که دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر تعریف شد تا دی‌ماه ۱۳۹۷ یک میلیون و ۹۸۶ هزار واحد تکمیل و یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد تحویل شده که سهم دولت احمدی‌نژاد ۶۹۰ هزار معادل ۳۴ درصد و سهم دولت روحانی یک میلیون و ۴۰ هزار معادل ۶۶ درصد بوده است.

 

اما در سال‌های اخیر با وجود خشکی منابع، دولت روحانی گرفتار زیرساخت‌های مسکن مهر بود و روند تسریع خدمات در سال ۱۳۹۷ با جدیت بیشتری دنبال شد. در سال ۱۳۹۷ عمده تاکید رئیس‌جمهور، تیم اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس به تکمیل و واگذاری مسکن مهر معطوف بود. طی یک سال اخیر تعداد واحدهای تکمیل شده مسکن مهر چندان بالا نبوده اما این طرح بجز در پردیس، پرند و هشتگرد، تقریباً در سایر نقاط کشور به پایان رسیده است.

 

طبق آخرین آمار از دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۹۸۶ هزار واحد به اتمام رسیده است. این رقم در سال گذشته یک میلیون و ۹۴۵ هزار واحد بود که نشان می‌دهد در سال جاری ۴۱ هزار واحد تکمیل شده است.

 

مهم‌ترین دلیل پایین بودن این تعداد به عقب‌ماندگی خدمات زیربنایی و روبنایی مربوط می‌شود که عمده تمرکز در سال ۱۳۹۷ روی این مساله بود. هم‌اکنون ۲۶۶ هزار واحد آماده تحویل معطل نصب انشعابات و ۲۱۷ هزار واحد نیز به صورت نیمه تمام در حال احداث است.

 

مسؤولان وعده داده‌اند که تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۸۳ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده را تحویل دهند.

 

طبق گفته‌ی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، در طرح مسکن مهر فقدان زیرساخت‌ها و خدمات در سایت‌های مسکن مهر امکان تحویل ۲۶۶ هزار واحد را ناممکن کرده است.

 

احمد اصغری مهرآبادی مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر بخصوص تعاونی‌های مسکن مشاغل آزاد، مشکلات بیمه و مالیات پروژه‌های مسکن مهر، هزینه‌های بالای آماده سازی در برخی سایت‌های مسکن مهر به‌خصوص در شهر جدید پردیس، تحول اخیر قیمت‌ها و افزایش سود دوران مشارکت به دلیل طولانی شدن دوره ساخت را مهمترین مشکلات و چالش‌های دوره فعلی سایت‌های مسکن مهر اعلام کرد و گفت: درخواست داریم تا با تاکید بر ورود جدی وزرای نیرو و نفت در تکمیل خدمات زیربنایی مسکن مهر، روند تحویل واحدهای آماده را تسریع و به استانداران نیز تکلیف کنید در جهت حل مشکلات مسکن مهر نسبت به تشکیل شورای مسکن استان‌ها هر دو هفته یک بار اقدام کنند.

 

تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید در سال ۹۸

به گفته حبیب‌اله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اقداماتی که صورت گرفته در نظر داریم در سال ۱۳۹۸ در مجموعه شهرهای جدید، مسکن مهر را در پروژه‌هایی که مساله حقوقی و معارض خاصی ندارد به پایان برسانیم. خوشبختانه در این حوزه در لایحه بودجه ۱۳۹۸ تمهیدات مناسبی اندیشیده شده و این امید و چشم‌انداز را می‌دهد که عملکرد موفقی در سال ۱۳۹۸ در مسکن مهر داشته باشیم.

 

آخرین وضعیت پردیس

دولت قبل کلنگ حدود ۸۱ هزار واحد مسکن مهر پردیس را در سال ۱۳۹۱ به زمین زد و قرار بود ۱۸ ماهه به متقاضیان تحویل دهد اما فقط ۶۳۰۰ مورد را واگذار کرد و رفت. پس از آن با توجه به تعهدات ایجاد شده، روند این پروژه هرچند آهسته توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه یافت. تا کنون بیش از ۳۰ هزار واحد افتتاح شده و ۴۰ هزار واحد در مرحله نازک کاری قرار دارد. از این تعداد نیز قرار است تا پایان سال ۵۰۰۰ مورد افتتاح شود.

 

البته روند واگذاری واحدها هم‌اکنون نیز بدون اعلام رسانه‌ای انجام می‌شود. به طور مثال در روزهای گذشته ۵۵ واحد در فاز ۵ به متقاضیان تحویل شد. با این حال گفته می‌شود واگذاری واحدها در ماه‌های آینده سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و پرونده واحدهای مسکونی پردیس تا پایان سال آینده بسته می‌شود.

 

روز ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ دو تفاهم‌نامه بزرگ همکاری به ارزش ۱,۴۰۰ میلیارد تومان بین وزارت راه و شهرسازی و دو پیمانکار برای توسعه زیرساخت‌ها، آماده‌سازی، قطار برقی و راه‌سازی در پردیس به امضا رسید. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به احداث قطار برقی تهران پردیس به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر، تکمیل محور ۴۵ متری اصلی ورودی به فاز ۱۱ جدید پردیس، محله سازی اراضی و توسعه فاز ۴ به مساحت ۱۰۰ هکتار، آماده سازی اراضی تفریحی توریستی ورودی فاز هشت، تکمیل دسترسی به فاز ۸، جاده دسترسی فاز ۵ به فاز ۱۱ و خط انتقال فاضلاب فاز ۸، ۵ و تکمیل مخزن فاز ۵ اشاره کرد.

 

دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز در هفته‌های اخیر همت بیشتری نشان داده‌اند و در حال نصب انشعابات فازهای ۱۱، ۵، ۸ و ۹ هستند. گفته می‌شود فاز ۱۱ تا قبل از پایان سال به متقاضیان تحویل داده خواهد شد و هم‌اکنون نیز روزانه چند واحد واگذار می‌شود.

 

تحویل ۱۰۰ هزار واحد در سال ۹۷ 

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نیز روز شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۷ با تاکید بر اینکه تحویل واحدهای مسکن مهر باید با فروش اقساطی همخوانی داشته باشد، گفت: در فرآیند واگذاری واحدها فروش اقساطی بر تحویل اولویت دارد، یعنی باید ابتدا فروش اقساطی انجام بگیرد و بعد از تقسیط و اخذ دفترچه اقساط تحویل واحد صورت بگیرد. موفقیت در این کار می‌طلبد تا در استان‌ها بررسی کامل از سوی ادارات کل صورت بگیرد.

 

وی با بیان این‌که اوایل ابلاغ نگرانی‌هایی بابت افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به خصوص مصالح ساختمانی و دستمزدها وجود داشت و نیز اینکه نتوانیم به این هدف برسیم، خاطرنشان کرد: بنابر مصوبه کارگروه مسکن در ریاست جمهوری قرار شد ۱۰۷ هزار واحد را تا پایان سال تحویل دهیم مشروط بر اینکه اعتبار مصوب در اختیار ما قرار بگیرد. اکنون خوشبختانه از مرز ۱۰۰ هزار واحد عبور کرده‌ایم و با این روندی که وجود دارد به نظر می‌رسد بتوانیم به ۱۵۰ هزار واحد تا آخر سال ۱۳۹۷ دست پیدا کنیم.

 

مهرآبادی گفت: در استان‌های اردبیل، سمنان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، قم، مرکزی، هرمزگان، لرستان و کرمانشاه شاهد تحقق عملکرد ۱۰۰ درصدی هستیم. امیدواریم بقیه استان‌ها هم با تلاش خود به هدف برسند چون این مساله شدنی است و می‌توانیم با ۳۰ هزار واحدی که در این استان‌ها باید تکمیل شود، ۱۵۰ هزار واحد تکلیف شده را به اتمام برسانیم.

 

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اظهار کرد: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۱۴ استان عملکردشان ۱۰۰ درصد است و دیگر استان‌ها هم دارند کار را پیش می‌برند. البته در شهرهای جدید هم نیاز داریم که تلاش بیشتری صورت بگیرد تا طبق برنامه‌ریزی انجام شده کار به اتمام برسد. در این بین طبق درخواست شورای اقتصاد مقاومتی، ادارات کل راه و شهرسازی باید لیست واحدهای تحویلی را ارسال کنند تا هرچه سریع‌تر پس از کنترل آن در سامانه اطلاعات ثبت شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------