دلایل گرانی در بازار گوشت و مرغ



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بازار گوشت و مرغ
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اعلام کرد که سودجویی دلالان و واسطه‌های بی‌شناسنامه که نظارتی بر کار آن‌ها نمی‌شود و این‌که هیچ کس به حق خود قانع نیست، از دلایل مشکلات موجود در بازار به ویژه بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ است که البته بر اساس آخرین مصوبات و ابلاغیه‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی همه نهاده‌های تولید زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی توزیع می‌شود که البته برخی از همین‌ها مقاومت می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، دولت در سال گذشته میلیاردها دلار آن هم با پایین‌ترین نرخ ارز یعنی ۳۸۰۰ تومانی و ۴۲۰۰ صرف واردات نهاده‌های تولید یا همان خوراک دام و طیور کرد اما در این میان گوشت قرمز و گوشت مرغ که بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های تولیدشان ناشی از همین کالاهای اساسی وارداتی است، نه‌تنها رنگ ثبات و آرامش به خود ندیدند بلکه در سال گذشته دائماً با نوسان قیمت و گرانی دست و پنجه نرم کردند و هر روز مردم شاهد قیمت‌های جدیدتری از این محصولات پروتئینی در بازار بودند.

 

مرتضی رضایی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام - در این باره که چرا با وجود این همه هزینه از سوی دولت و صرف این همه ارز دولتی در محدودیت‌های ارزی که وجود داشت، وضعیت بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ بر این منوال و روند گذشت و قیمت‌ها به ثبات نرسیدند، به ایسنا توضیح داد که یکی از اساسی‌ترین مسائلی که باید فرهنگ‌سازی و نهادینه شود، رعایت حقوق همدیگر و قانع بودن به حق خودمان است چرا که به جرأت می‌توان گفت در سال گذشته حتی یک گرم سویا با ارز آزاد به کشور وارد نشد و همه واردات صورت گرفته در سال گذشته با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای پارسال نیز با نرخ ۳۸۰۰ تومانی تأمین ارز شده است.

 

وی افزود: اما باید پرسید که با این وجود، چرا وضعیت این گونه پیش رفت که دیدید، برای این‌که تاجران، واسطه‌ها و کسانی به عنوان عوامل توزیع وجود دارند که به حق خودشان قانع نیستند و همین عامل سبب شد تا سویا وارد شده به کشور به دست مرغدار و دامدار نرسد چرا که آن وارد کننده، تاجر یا واسطه می‌خواهد با قیمت بالاتری به فروش برساند و سود بیشتری نصیب خودش کند. این نشان می‌دهد که هیچ کس به حق خودش قانع نیست و اگر واقعاً هر کسی علاوه بر محفوظ نگه داشتن حق خود، به حق دیگران نیز احترام بگذارد، مطمئن باشید چنین مشکلاتی را نباید مشاهده کنیم و در همه جنبه و مشکلات، می‌شود این نکته را مشاهده کرد.

 

دلالان و واسطه‌های بی‌شناسنامه عامل اصلی گرانی در بازار

رضایی تصریح کرد: کافی است که با وجود واردات این کالای اساس به اندازه کافی، من به عنوان واردکننده یا هر عنوان دیگر، نخواهم آن را آنطور که باید توزیع کنم و همین مسئله به خودی خود باعث اختلال، نوسان و مشکلاتی از این دست که طی سال گذشته شاهد آن بودید، می‌شود. افراد مختلفی در این زمینه مسبب این اتفاقات ناخوشایند بودند که اصلی‌ترین آن‌ها واسطه‌هایی هستند که وجودشان بد نیست و در همه دنیا نقش آفرینی می‌کنند اما به حق خودشان راضی نیستند و اینها اکثراً شناسنامه‌دار نیستند و بر عملکردشان هم نظارتی صورت نمی‌گیرد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام ادامه داد: اخیراً که در بازار و قیمت کنجاله سویا اختلالی به وجود آمده بود و مرغداران و دامداران مدعی شده بودند که به کیلویی ۳,۰۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر رسیده است، از هر کدام آن‌ها سوال می‌کردیم که چه کسی به شما این قیمت داده است و با این قیمت کنجاله سویا را فروخته است، نمی‌گفتند و در پاسخ این‌که چرا همکاری و اطلاع‌رسانی نمی‌کنید، به ما می‌گفتند اگر بگوییم، اسم ما در لیست آن واردکننده یا تأمین کننده اصطلاحاً بلاک می‌شود و دیگر به من نهاده و خوراک دام و طیور نمی‌دهند.

 

مرغداران و دامداران واردکننده و واسطه‌های متخلف را معرفی نمی‌کنند

وی با تاکید بر این‌که در شرایطی که مرغدار و دامداران هم گزارش نمی‌دهند، اگر تخلف یا فسادی صورت می‌گیرد چگونه باید شناسایی و اصلاح شود، گفت: مگر نه اینکه مرغداران و دامداران به عنوان متقاضی اصلی این کالای اساسی باید پای کار باشند، مگر می‌شود جامعه‌ای با جمعیت دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفری از دامداران و مرغداران، نتوانند به واردکننده این نکته را گوشزد کنند که حق نداری به قیمتی بالاتر از آن نرخی که باید نهاده تولید را به من بفروشی؟! و وقتی که مرغداران و دامداران نمی‌گویند چه کسی، چه کالایی را با چه نرخی و چه مکانیسمی به آن‌ها فروخته است، دستگاه‌های نظارتی چگونه می‌خواهند با آنها برخورد کنند.

 

رضایی مشکل دیگر در این زمینه را ضعف در زمینه تشکل‌ها و زنجیره تولید دانست و اظهار کرد: طی سالیان متمادی همه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر این نکته که باید زنجیره‌های تولید در صنعت مرغداری و دامداری شکل بگیرد که پتانسیل و توانایی از مرحله تأمین نهاده تا فروش محصول در بازار در درون یک تشکل، ایجاد شود اما این اتفاق هنوز نیفتاده است؛ یعنی به عنوان مثال خوراک دام و طیور، جوجه یک روزه و هر نیازمندی که یک یا چند واحد تولیدی دارند، از طریق زنجیره شکل گرفته و در قالب قراردادی بلند مدت خریداری و تأمین شود که فروشنده یا همان واردکننده نتواند به هر قیمتی که دلش می‌خواهد به دامدار یا مرغدار نهاده و دیگر کالاهای مورد نیاز او را بفروشد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام افزود: یکی دیگر از مسائل این است که نهاده‌های مورد نیاز تولید باید از طریق تشکل‌های این دو صنعت تأمین شود تا بتوان ثبات در بازار دام و طیور را مشاهده کرد، اما تنها در این بازه زمانی که دامداران و مرغداران احساس خطر می‌کنند زمزمه‌هایی از فعالیت و همکاری آنها در این زمینه به گوش می‌رسد و همین که بازار قدری به آرامش می‌رسد، فراموش می‌کنند که باید این زنجیره فعالیتی ادامه دار داشته باشد و چنین وظیفه‌ای می‌تواند بر گردن خودشان بیفتد و بعضاً شاهدیم که می‌گویند ما را به واردات چه کار؟!

 

نظارت شدید بر توزیع خوراک دام و طیور و مقاومت متخلفان

وی اعلام کرد: برخی در این میان که تا کنون سوءاستفاده می‌کردند، وقتی قرار بر نظارت بیش‌تر می‌شود و مانند امروز همه واردکنندگان موظف می‌شوند کالای وارداتی خود را برای توزیع زیر نظر این وزارتخانه تحویل دهند، مقاومت و سنگ اندازی می‌کنند. در حالی که اگر شفافیت و درستی در کارشان باشد، مقاومتی نباید وجود داشته باشد؛ این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی تنها می‌خواهد نظارت کند تا به همه تولیدکنندگان شفاف، به اندازه و به قیمت نهاده مورد نیاز تولیدش داده شود و همان واسطه‌ها در تنگنا قرار گرفته و مصاحبه می‌کنند که دولت نمی‌تواند و نباید وارد این حوزه شود.

 

رضایی تصریح کرد: باید به آن‌ها گفت که دولت هیچ علاقه‌ای برای ورود به این حوزه نداشت اما مشکلاتی به وجود آمد که به ناچار به این مسئله ورود پیدا کرد و بر روند توزیع نظارت کاملی صورت خواهد گرفت. اما برخی که می‌خواهند به صورت غیر شفاف و سیاه کار کنند، رصد شوند که البته رصد شدن به معنای بگیر و ببند نیست بلکه تنها می‌خواهیم شفاف شود، از کجا آوردی، چقدر توزیع کردی، به کی فروختی و چند فروختی؟!

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------